genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Nielsen, Jens Sören Alfred, Köpenhamn, 1874-19062010-08-18 20:18

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=21286
2010-08-02 16:24 

Hej.. Jag söker min Farmors Pappa som kom ifrån Danmark,enligt Kyrkböcker ifrån Vor Frue(Sogn) Köpenhamn så föddes Jens Sören Alfred Nielse 1874-01-12 han döptes 1874-06-07,sedan konfimerades han 1888-04-08 men jag vet in om det var i Vor Frues Sogn,sen måste han ha kommit till Sverige runt 1893-1896 och hamnade då i Blekinge runt Sövesborgs trakten.Min farmor föddes 1897-12-09. Hanna Larsdotter som var min farmors Mamma föddes 1866-11-10.Jag har fått reda på att det var mycket strul när det gäller Jens och Hanna, men hur som helst så blev Hanna gravid,och enligt kyrkböcker i Gammalstorp så Gifte sej Jens Och Hanna 1904-03-12.Och enligt samma Kyrkböcker så Rymde(försvann) Jens 1906-11-22.Hanna hörde inte av honom mer.Men jag söker febrilt efter vad som hände, var tog han vägen,hade han några syskon.Enligt Kyrkböcker och den hjälp jag fick när vi var i Köpenhamn så var Pappan till Jens Smedesvend Hans Andreas Nielsen Mamma var Anike Marie Andersen och att de då skull bo på Lavendelsträde 11 Köpenhamn.Jag hoppas det finns någon som kan hjälpa mej att finna så mycket uppgifter som möjligt Om Jens.Tack på förhand.
  SVAR 2010-08-04 08:27

Hej Steve
Ved folketællingen 1880 bor familien i Adelsgade, St, Annæe Vester kvarter:
Hans Andreas Nielsen, 30 år, smedesvend, gift, fødested København
Georg Andreas Nielsen, 7 år, fødested København
Jens Søren Alfred Nielsen, 6 år, fødested København.

Hustruen Anike Marie Andersen er ikke opført her, og jeg har heller ikke fundet hende andre steder  i folketællingen 1880.
- Det var jo ikke ret meget nyt, hvis jeg finder mere vender jeg tilbage.
Venlig hilsen
Gudrun
  SVAR 2010-08-06 14:00

Tack Gudrun.
Det var mycket mer än vad jag hade,och jag ser fram imot att det kommer mer.Jag är väldigt Tacksam för denna hjälp för jag har under en längre tid försökt att finna Jens men inte lyckats och sen får jag denna information helt underbart så Tack än en gång Gudrun.MVH Steve
  SVAR 2010-08-07 09:07

Hej Steve
Jens Søren Alfred Nielsen er opført i Københavns politis registerblade. Optegnelsen (hans kort) er fra 1. nov. 1920. Station 6, Nørrebro, rulle 16. Hans fødselsdato og fødested passer.
Han bor på Fyensgade nr. 6, 5. sal, Nørrebro. Der er ikke opgivet nogen ægtefælle, heller ikke noget erhverv. Han kan have været i København tidligere, og boet et andet sted, det er ikke alle distrikter som er indtastede. Du kan prøve at søge efter ham her:
Vhttp://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&view=politsearch&Itemid=29

Han bor samme sted ved folketællingen 1921. Han er logerende hos en husmoder, Oline Simonsen. Hun bor sammen med to voksne sønner og en datter, og et barn under et år. Han kaldes kun Jens Søren Nielsen. Udfor erhverv står der "Vognv.", Måske vasker han biler? Hans arbejdsplads er Autotaxi. Familiens sønner er henholdsvis vognmand og mekaniker, det kan jo være dem han arbejder for?
Det er opslag 21 i Arkivalieronline, folketællinger 1921, København, Fyensgade.
- Fyensgade ligger lige ved Nørrebros Rundel, over for Assistens kirkegård. Huset er der sikkert stadig. I øjeblikket bygger man metro gennem kirkegården.
Ved folketællingen 1925 bor Jens S.A. Nielsen ikke længere på adressen, familien har fået en ny logerende. Det mest sandsynlige er vel at han er flyttet. Engang når alle folketællingerne er indtastede, kan man sikkert finde ham gennem Dansk demografisk Database.
Venlig hilsen
Gudrun


  SVAR 2010-08-07 09:29

1920 bor han i Köpenhamn på Fyensgade. Se länken: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1679504


Eva M
  SVAR 2010-08-07 09:54

Mitt föregående inlägg kommer förmodligen senare. I FT 1921 bor Jens Nielsen fortfarande på Fyensgade 6 (opslag 21 - arkivalieronline). Han är logerande hos Oline Simonsen. Han är vognvasker hos Autotaxa. Hos Oline bor också en Karla(Karlo?) Nielsen som uppges vara släkting till Oline. Hans födelseår är överstruket och ändrat till 1873.  I FT 1925 finns han inte på adressen.

Eva M

PS Hans kort finns i politiets registerblade, mitt förra inlägg innehöll en länk till hans blad.
  SVAR 2010-08-07 10:35

Tittade igen på FT 1925 (Fyensgade 6 - opslag 129). Carlo Georg Christian Nielsen f. 25/10 1919 (året är otydligt) står upptagen som dotterson. I FT 1921 står det 1920 men årtalet är ändrat på konstigt sätt. Kan det vara Jens Nielsen som är fadern?

Eva M

  SVAR 2010-08-07 11:01

Jeg har også skrevet et indlæg om dette, det er heller ikke kommet.
Fyensgade hører under St. Stefans kirke. Ved en hurtig gennemgang finder jeg ikke drengen Carlo blandt fødte, 1919-20.

mvh Gudrun
  SVAR 2010-08-07 13:05

Nu börjar det bli riktigt intressant,Eva du skriver (att hans kort finns i politiets registerblad,mitt förra inlägg en länk till hans blad).ett inlägg som jag inte har sett,du tar även upp att i Ft 1921 bor Jens Nielsen fortfarande på Fyensgade 6 kan det vara Jens Sören Alfred Nielsen 1874-01-12?Mvh Steve
  SVAR 2010-08-07 14:17

Det som Gudrun har funnit är detsamma som jag fann. Till Gudrun: fogsgaard har ingen gata Fyensgade men har Fynsgade. Är det samma gata? I så fall är det Simeons sogn. Jag kontrollerade den församlingen men kunde inte finna dottersonens födelse.
Det är nog Jens S. A Nielsen i FT 1921. Namnet Alfred är utelämnat. Det är sammafödelsedatum 12/1 1874 dvs 1874-01-12 men någon har strukit över 1874 och skrivit 1873. Födelseuppgifter i FT är inte alltid att lita på.
Jens finns inte som avliden före 1923 enl. fogsgaard. Efter 1923 är köpenhamnarna registrerade på folkeregisterkort. I vissa fall kan man få kopia av folkeregisterkortet. Jag tror att man har rätt att få en kopia om det gått 50 år sen personen dog. Fullt tillgängliga är de när det gått 75 år sen sista anteckningen. Här får du adressen dit du kan vända dig:

Folkeregisteret
Nyropsgade 1
1640 København V
Tlf: 33 66 33 66

Eva M

  SVAR 2010-08-07 16:15

Tack Gudrun och Eva,jag har varit inne och tittat på Polisregistret och det måste vara denna Jens som jag har sökt,men frågan är kommer det fram någonstans att han utvandrade till Sverige 1893-1896?Sen kom det fram ytterliggare något intressant enligt era efterforskningar när det gäller Oline Simonsen och hennes minsta barn tror ni att man kan finna vem som är Far till detta barn?Och vad hände Jens bror Georg och hans Pappa Hans? Frågorna är många men har man fått en så här underbar hjälp så får man försöka få ut så mycket som möjligt.Jag vill så gärna ha reda på min släkt i Danmark och jag är så tacksam för vad ni har tagit fram,jag vet inte hur jag skall tacka er.Mvh Steve
  SVAR 2010-08-07 17:21

Hej! Det gäller att hitta i vilken församling barnet är fött. Jag har tittat på familjen Simonsen i tidigare FT. Familjen bodde i FT 1916 på Husumgade 26 (opslag 323).  Då finns det en dotter i familjen f. 1/10 1890 Carla Ida Sofie Simonsen, fabriksarbeterska. Jag antar att hon är mor till barnet.
Jag tittade i Rigshospitalet födda 1919-1920 (opslag 109). Där finns barnet. Fader är Garveriarbetare Hans Christian Nielsen, alltså inte Jens S. A. Nielsen.
"Din" Jens har väl bara varit en vanlig inneboende. Jag skulle skriva till Folkeregistret och fråga efter hans kort efter 1923. Om han dött i Köpenhamn före 1960 kan du kanske få se hans skifte (=bouppteckning) på Landsarkivet. Det finns en viss sekretess gällande skiften:
Skifteprotokoller indeholder oplysninger om rent private forhold. De er omfattet af en tilgængelighedsfrist på 75 år.

Skiftearkivalier, der er mellem 50 og 75 år, kan benyttes efter speciel tilladelse. Denne tilladelse kan søges ved besøg på læsesalen. Ansøgningen behandles med det samme. *)

Du kan også søge om tilladelse til at benytte skiftearkivalier der er mindre end 50 år gamle. Ansøgningen skal være skriftlig på et ansøgningsskema eller i et brev. Du får skriftligt svar senest 15 dage efter, at ansøgningen er modtaget. (källa:sa.dk)

*) Det tar bara ca 10 minuter att få tillståndet.

Med ett dödsdatum i Köpenhamn kan du även besöka Stadsarkivet på Råhuspladsen och titta i begravningsregistren för att få veta var han blev begravd.

Eva M
  SVAR 2010-08-07 22:44

Tack Eva,jag skall skriva till folkeregistret för detta är viktigt för mej.Så än en gång många tack och skulle du komma fram med mer så hoppas jag du hör av dej,Ha det bra.MVH Steve
  SVAR 2010-08-08 09:57

Hej, Broderen Georg Andreas Nielsen er født på Den kgl. Fødselsstiftelse 6. sept. 1872, og døbt 17. sept.
Forældrene er smedesvend Hans Andreas Nielsen, og hustru Anine Marie Andersen. - Dette er opslag 73 i kirkebog 1870-77 for fødselsstiftelsen.
Oplysningen om forældrene kan være tilføjet senere. De bliver viet 16. marts 1873 i St. Johanneskirken. De er begge 23 år gamle. Blandt forloverne er der en Søren Nielsen. - Opslag 313 i relevant kirkebog for St. Johannes.

Også ved Jens Søren Alfred Nielsens dåb i 1874 hedder moderen faktisk Anine Marie, og ikke Anike Marie! - Det er opslag 137 i relevant kirkebog for Vor Frue.

Ved folketællingen 1855 er der en Anine Marie som måske kan passe:
St. Annæe kvarter, vester, Borgergaden 166, 2. sal, Forhuset.

Magdalene Svendsen, 48 år, enke, håndarbejde, fødested Kbh
Jens Andersen, 33 år, gift, arbejdsmand, fødested Gjörlöse i Sjælland
Nicoline Andersen, 33 år, gift, fødested Hals sogn i jylland
Anine Marie Andersen, 6 år, fødested Kbh
Julius Elf Andersen, 4 år, fødested Kbh
Jens Sinclair Andersen, fødested Kbh

Borgergaden hører under Trinitatis sogn. Foreløbig har jeg kun fundet broderen Julius fødsel. Han er født 25. nov. 1851 - opslag 91 i relevant kirkebog for Trinitatis.

- Ved Jens S.A. Nielsens dåb i 1874 er der faktisk blandt fadderne en Jens Andersen. Men han er skrædder, ikke arbejdsmand.

Mvh Gudrun

  SVAR 2010-08-08 10:34

Ved folketællingen 1850 er der en Søren Nielsen med en passende søn. Men det er selvfølgelig meget usikkert om det er den rigtige, alle navnene er meget almindelige!
Rosenborg kvarter, Vognmagergade 78, bagsal

Søren Nielsen, 37 år, gift, arbejdsmand, fødested Stege
Ane Marie Hansen, 24 år, gift, fødested Herfølge
Niels Peter Nielsen, 3 år, deres sønner, fødested Kbh
Hans Andreas, 1 år, deres sønner, fødested Kbh
Anton Nielsen, 21 år, ugift, deres sønner, fødested Møen, Præstø sogn, Kældbye amt.

- Den sidstnævnte er jo næppe deres søn, hvis hans alder er korrekt.

Mvh Gudrun
  SVAR 2010-08-08 12:33

Den Søren Nielsen, der er forlover ved vielsen i i St. Johanneskirken i 1873 er "fyrbøder i Banken(?)". Han bor på dette tidspunkt på Torvegade 43, 2. sal, det samme gør brudeparret.

Ved folketællingen 1880 finder vi familien fra 1850 igen:
Lavendelstræde, Vester kvarter, rådhusets kvarter

Søren Nielsen, 69 år, gift, FYRBØDER, fødested Stege
Ane Marie Nielsen, 55 år, gift, fødested Herfølge
Thora Wilhelmine Elisabeth Nielsen, 12 år, deres datter, fødested Kbh
Emilie Charlotte Nielsen, 22 år, ugift, deres datter, fødested Kbh
Anna Marie Christiane Krogsbeck født Nielsen, 27 år, gift, deres datter, fødested Kbh
Marie Josefine Ingeborg Krogsbeck, 2 år, Anna Krogsbecks datter, fødested Kbh

Ved Jens S.A. Nielsens dåb i 1874 er en Emilie Nielsen blandt fadderne.

Jeg tror nu at Hans Andreas Nielsen, 1 år ved folketællingen 1850, er den rigtige person.
Han er iøvrigt født 1. nov. 1849 - opslag 192 i relevant kirkebog for Trinitatis sogn.

Mvh Gudrun





  SVAR 2010-08-08 16:27

Hej! Jag tittade igen på politiets registerblade och upptäckte att det finns två registerblad på Jens Søren Alfred Nielsen båda i station 6. Det är utfärdat 1918 med ett par adresser - den sista Fyensgade 6. Sen står det 1/5 1921 udtrukket.
Detta betyder: Udtrukket = Udflyttet af Københavns Kommune. Han har tydligen lämnat Köpenhamn. Vart han flyttat framgår inte.
Han har nog inte dött för då hade hans blad antagligen funnits bland "dødebladene" på fogsgaard.org.
Jag skulle ändå fråga på folkeregistret om de har något på honom. Jag menar, han kan ha kommit tillbaka till Köpenhamn efter 1923. Om inte, har du nog hamnat i en återvändsgränd. Som Gudrun sa: de danska folkräkningarna är inte registrerade fullständigt ännu.

Eva M
  SVAR 2010-08-08 16:46

Det här kan vara fadern på fogsgaard. Andreas kan ha blivit Anders. Födelsedatum stämmer. Han kan ha blivit omgift.
Hans Anders Nielsen
gas - og vandmester

Født: 01-11-1849 Fødested: København

Død: 20-03-1909 Adresse ved død: Oehlenschlægersgade 4, 4

Ægtefælle: Emilie Caroline Amalie Født: 19-02-1849 Fødested: Stege

Antal hjemmeboende børn: 2
Eva M
  SVAR 2010-08-08 16:58

Det här är sannolikt hustruns kort på fogsgaard:
Emilie Caroline Amalie Nielsen
enke efter smedemester

Født: 19-02-1849 Fødested: Stege

Død: 20-01-1920 Adresse ved død: Valhøjvej 4, 2

Ingen ægtefælle registreret.

Hon uppges vara änka efter en smedmästare, dvs det yrke som Hans Andreas(?) hade från början.

Jag vet inte om sönerna från äktenskap 1 finns med i faderns skifte (bouppteckning). Om ja, får du ju uppgift om var sonen Jens befann sig 1909.

Eva M
  SVAR 2010-08-08 17:13

Kollade Skt Matthaeus opslag 60 (döda 1906-1919):

Det är Hans Andreas Nielsen f 1/11 1849 i Köpenhamn. Han dog den 20/3 1909 på Frederiks hospital och begravdes den 26/3 på Vestre kirkegaard. Antingen står det smedesm. eller smedesvd. (svend).

Eva M
  SVAR 2010-08-08 18:01

1906 bodde inte Hans A Nielsen på Oehlenschlägergade 4. 1911 bor änkan där (opslag 7) Det står kladdig änka efter ...smed (kan inte läsa ordet). Folkräknaren har fått hennes namn fel. Han skriver Karoline Elisabeth Emilie f. 19/1 1849.
En koll i döda i Vallby 1909-1920 (opslag 295) ger namnet Emilie Caroline Amalie Nielsen f. Carlsen 19/1 1849 i Stege änka efter smed Hans Andreas Nielsen död 1909.
Hur som helst bor hon 1911 tillsammans med två barn: Hedvig Emilie Elisabeth  f. 9/6 1889 i Köpenhamn och Adolf Andreas Valdemar f. 29/5 1887 i Köpenhamn. Båda med efternamnet Nielsen. Modern har bott i Köpenhamn sen 1863.

Det blir en massa kringinformation.

Eva M
  SVAR 2010-08-08 18:36

Jag vet inte hur jag skall tacka er Gudrun och Eva,ni har lagt ner så mycke arbete och gett mej så mycket information som jag alldrig hade funnit själv,nu skall jag försöka att pussla ihop allt.Jag har förstått att Hans Andreas Nielsen förlovade sej 1873 med Anine Marie Andersen Att hans Pappa var Sören Nielsen och Mamma Ane Marie Nielsen (Hansen) att han har en bror Niels Peter Nielsen och 3 systrar Thora,Emilie och Anna Marie,och troligtvis blev Hans omgift med Emilie Caroline Amalie 19-02-1849 som hade 2 barn.
Första Frun Anine Marie Andersen Hade 2 bröder och hennes Pappa var Jens Andersen och Mamma Nicoline Andersen.
Jens Sören Alfred Nielsen hade 1 bror som hette Georg Andreas Nielsen 06-09-1872 och deras pappa var Hans Andreas Nielsen och mamma Anine Marie Andersen,och om jag har förstått rätt så har Jens Och Georg Två Halvsyskon Om nu det stämmer att deras Pappa Gifte om sej.Mvh Steve


  SVAR 2010-08-08 20:59

Sonen Adolf Andreas Valdemar har ett eget kort (barn fick eget  när de fyllde 15). I FT 1901 bodde familjen på Oehlenschlaegergade 74 (opslag 430). Det framgår att föräldrarna gifte sig 1883.  I FT 1906 bor familjen på Langgade 37 i Vallby (opslag 55).  Det skulle vara intressant att finna familjen i FT 1890 för att  se om Jens finns där.

De här registerkorten fanns mellan 1890-1923. Dessförinnan fanns det polisens mantallistor. De finns på Stadsarkivet och är inte digitaliserade. De är upplagda efter gatunamnet. Jag tror att man först finner gatan och sen kan man finna personen på efternamnet.  Det bör finnas ett kort på Jens S. A. från 1890 och som är "udtrukket" när han flyttade till Sverige, om han bodde i Köpenhamn. Han bodde antagligen i en polisstation som ännu inte är registrerad. Varje dag registreras nya kort.  Om ca. ett år ska alla kort vara registrerade.

Nu tror jag inte att jag kan finna mer.

Eva M
  SVAR 2010-08-08 21:07

Så hittade jag mer. FT 1885:

København, København (Staden), Jægergade (Lige numre), Udenby Klædebo, Jægergade 12 Matr. 751 Forhus 2. sal, 6, FT-1885, C5788

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Andreas Nielsen 36 Gift Husfader - København
Emilie Karoline Nielsen 36 Gift Husmoder Stege paa Møen
Agnes Nielsen 6 Ugift Barn København   

Ännu ett barn men ingen Jens. Halvsyskon eller styvsyskon?

Eva M 
  SVAR 2010-08-09 07:41

Hej igen! FT 1885 var en lokal folkräkning för Köpenhamn och den finns inte på arkivalieronline.
Jag tittade på originalet av FT 1880 där sönerna finns med men inte hustrun. Hans A. Nielsen står som gift, inte som änkling. Tyvärr står det inget om var hustrun befinner sig. Ibland kan det stå att personen är på sjukhus t ex. Lite gissningar. Hon kan ha lämnat honom och fått barnen hos sig eller så har han haft dem och lämnat dem till fosterhem någonstans. Mellan 1880 och 1883 har det inträffat något. Jag ska se om jag kan hitta vigseln om det står något där t ex att han är änkling.

Eva M
  SVAR 2010-08-09 10:53

Hej Eva.. Jag vet inte hur du gör men det ger resultat och jag är väldigt tacksam,jag har försökt så länge men det har blivit stopp vart jag än har vänt mej.Vad jag tror är att Jens kom till Sverige någongång 1893-1896 då har han ju varit runt 20år,men som jag har skrivit så kommer det fram i kyrkbok i Gammalstorp i Blekinge lite utanför Sölvesborg att han Gifte sej med Hanna Larsdotter 1904 och att han försvann 1906 det står Rymde i Kyrkboken,troligtvis har han återvänt till Danmark och då Köpenhamn,hans pappa dog ju 1909 enligt vad som har kommit farm och det är ju troligt att hans pappa har varit sjuk en längre tid och att Jens återvände för just detta,sen har det ju även kommit fram att han flyttade ifrån köpenhamn 1921 men vart tog han vägen?Tilbaka till Sverige?Finns det inga uppgifter på personer som flyttade till ett annat land eller var det så att de kunde röra sej fritt mellan Danmark och Sverige under den här tiden.Man kan inte gå igenom hans bror Georg?Sen tycker jag det är lustigt att deras Mamma Anine inte finns med någonstans.  Mvh Steve


  SVAR 2010-08-09 11:24

Jag har också tänkt om han ändå kom tillbaka till Sverige och slog sig ner här någon annanstans. Har du kollat i Sveriges dödbok med avlidna från 1947 att han inte har avlidit här? Jag har också sökt på hans bror Georg men än så länge finns det inget registerblade på honom, men som sagt det kan dyka upp.
I Sverige finns det nog inget central register över invandrare så här tidigt. I alla fall har jag inte stött på något. Jag tror att det alltid varit ganska fritt för nordbor att röra sig mellan länderna. Jag funderade om han möjligtvis kunde ha utvandrat till USA men fann ingen som passade in. Det är lite märkligt att han inte är skriven hos fadern t ex 1885. Han är ju då bara 11 år.
Jag har letat i två församlingar efter faderns äktenskap 2 men inte funnit vigseln. Ja, man undrar ju vad som hänt med modern.
Fråga på folkeregistret om de kan hjälpa dig. Han kan ju ha återvänt till Köpenhamn. Hoppas bara att uppgifterna inte har sekretess.

Eva M
  SVAR 2010-08-09 12:24

Hej igen Eva.. Jag tycker också att det är väldigt konstigt att han inte är skriven hos sin pappa precis som du skriver han var ju bara 11år och det gäller ju även hans bror Georg som då skulle vara 13 år,kan det vara så att de bodde med sin mamma Anine och här tycker jag det är väldigt lustigt att hennes namn inte dyker någonstans för hur som helst så har hon väl varit gift med Hans eller blev de bara förlovade.Mvh Steve


  SVAR 2010-08-09 21:20

Jag vet inte hur noga du har följt honom i Sverige före 1904. Du bör kunna finna exakt när och vart han kom när han kom till Sverige. Han kom kanske rentutav i sällskap med sin mor och bror.  Har du tittat i den svenska folkräkningen 1900 om han finns där? I och för sig är väl tiden efter 1906 mer intressant men ibland kan det förgångna ge en ledtråd.

Eva M
  SVAR 2010-08-09 22:21

Hej Eva.
Jag hittade när vigseln ägde rum mellan Emilie och Hans,du hade ju fått fram årtalet och de gifte sej 1883-04-15 i Frederiksberg Köpenhamn men det stod inget om några barn,jag har försökt med att söka på alla namn som du och även Gudrun fick fram men utan resultat förutom när giftemålet ägde rum.Så det verkar vara stopp nu?
Mvh Steve



  SVAR 2010-08-09 22:54

Hej Steve og Eva
Det er helt sikkert at Anine Marie Andersen og Hans Andreas Nielsen blev viet i St. Johannes kirke, 16. marts 1873. De blev ikke bare trolovede.
Ja, det er lidt underligt at Anine Marie bare forsvinder. Jeg har iøvrigt hverken kunnet finde hendes fødsel eller død.

Hvad angår ud- og indvandring fra og til Danmark på det pågældende tidspunkt, så har jeg selv mange, mange slægtninge som jeg aldrig har kunnet finde i databaserne. Jeg har hverken fundet min farfar, min morfar, min morfars far eller alle hans søskende. Jeg ved at flere af den er rejst frem og tilbage over Øresund mange gange. Måske var registreringen ikke god nok?

Ved folketællingen 1885 lever Søren Nielsen og hans hustru Ane Marie stadig. Han er nu 73 år gammel. De bor nu på Vesterbrogade 64, sammen med datteren Thora, datteren Anna Christiane (enke), og datterdatteren Ingeborg Krogbæk.
- Det virker jo som en familie der holder sammen og tager vare på hinanden. Derfor er det også lidt mærkeligt, at Hans Andreas" to ældste sønner bare forsvinder.

Mvh Gudrun

  SVAR 2010-08-10 07:35

Hej
Jag titta i folkräkningen 1900 men jag hitta inte honom
Jag hitta en Hanna Larsdotter hon stod själv  med 2 döttrar Ester f.1892 och Emma Karolina f.1897
mvh
Anita
  SVAR 2010-08-10 08:05

I FT 1890 lever Ane Marie fortfarande tillsammans med sina två döttrar och dotterdottern. Søren är förmodligen avliden mellan 1885 och 1890, fast jag kan inte hitta hans död i Skt Mattheus. Familjen bor fortfarande på Vesterbrogade 64 (opslag 157). Ane Marie dör 27/10 1899 på Kommunehospitalet och begravs på Vestre Kirkegaard (opslag 318 Skt Matthaeus).
Precis som Gudrun tycker jag det är märkligt att vi inte hittat honom sen 1880. Eventuellt skulle bouppteckningen efter Hans A Nielsen kunna ge någon information. Den ska finnas på Landsarkivet i Köpenhamn.
I Sverige registrerades invandrare precis som vanliga svenskar dvs i husförhörslängder/församlingsböcker. För att hitta en invandrad person måste man ha en ingång, dvs  namnet på församlingen. Det är ju den man inte har.
Till Anita: Har du fösökt med olika alternativ på hans efternamn - Nilsson/Nilsen/Nilson? Prästerna ändrade stavningen på de utländska namnen. Min mormors far hette Hansen. Han blev inskriven från första början som Hansson.
Jag tror det är stopp. Bara Folkeregistret kan ev. ge något. Om inte, kommer du inte vidare på den här tidpunkten.

Eva M
  SVAR 2010-08-10 20:48

Nja – slut?
Der mangler vel en lille smule:

Jens Andersen, antagelig f. o. 1822 i Gørløse sogn, Lynge-Frederiksborg herred, Frederiksborg amt, Nordsjælland.
Nicoline Andersen, antagelig f. o. 1822 i Hals sogn: enten på Læsø, Hjørring amt, Jylland – eller også i Kær herred, Ålborg amt, Jylland.
Søren Nielsen, antagelig f. i Stege 1811-13, Mønbo herred, Præstø amt, Sydsjælland.
Ane Marie Hansen, antagelig f. o. 1825 i Herfølge sogn, Bjæverskov herred, Præstø amt, Sydsjælland.

Den sidstnævnte, Ane Marie Hansen, er født i Herfølge sogn 10. okt. 1824. Døbt 7. nov. i Herfølge kirke. Forældrene er indesidder Hans Jensen og hustru Marie Pedersdatter. – Opslag 187 i relevant kirkebog for Herfølge, Præstø amt, arkivalieronline.

Mvh Gudrun
  SVAR 2010-08-10 21:09


Släktforskning tar inte slut så länge man kan hitta källor, men just nu är det slut  vad gäller  personen Jens S. A. Nielsen.  Jag tror att han dyker upp igen i politiets registerblade. Jag brukar "taste in" blad och läste precis att alla rullarna för station 6 inte är scannade. De kommer snart.  Station 3 kommer senare i höst.

Eva M

  SVAR 2010-08-10 22:27

Hej  igen Gudrun o tack.Jag har fått så mycket information alla runtomkring Jene S.A och jag är så Tacksam,men vart har Jens brodern och deras Mamma Anine tagit vägen,jag tycker det är väldigt konstigt att de inte går att finna,Jens flyttade ifrån Köpenhamn 1921,kanske både mamman och brodern följde med,men vart har de flyttat?Så det verkar som det tar stopp här skall göra ett försök med folkregistret om det nu inte kostar  för mycket.MVH Steve
Tack än en gång



















































  SVAR 2010-08-11 07:11

Hej!  Jag ska till landsarkivet i Köpenhamn imorgon. Hjälper en dam i USA med en sak. Om jag hinner ska jag titta på Hans A Nielsens skifte om barnen från det första äktenskapet finns med + att jag ska titta på originalet av hans dödeblad som kan ge mer information. Nu tror jag inte det eftersom bladet börjar först 1893. Dödebladet är egentligen ett registerblad. När personen dog plockades det bort och blev dödeblad.

Eva M
  SVAR 2010-08-11 11:24

Hej Eva....
Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde göra detta,det skall bli väldigt intressant.Tack många Tack.MVH Steve


  SVAR 2010-08-12 16:35

Jag tittade först på Hans A Nielsens dödeblad (A=Anders men det är ju fel)  Det gav inget nytt. Frun och de två barnen är antecknade på bladet.
1/5 1896 bodde han på Enghavevej 5. 1/11 Oehlenschlaegersgade  74. 1902 Gl. Jernbanevej 32A, 1905 samma adress, 1904 Langgade 37 och 1906 Oehlenschlaegerg. 4.
Jag tittade på skifte (t=förseglingsprotokol 3/1457-IM). Boet innehöll bara 100 kr från en begravningskassa. Eftersom det inte fanns något att ärva antecknades inga arvingar. Bara hustruns namn nämndes och att hon hade hemmavarande barn.

Eva M
  SVAR 2010-08-12 18:05

Hej Eva....
Tack för att du tog dej tid och titta efter jag uppskattar verkligen vad du har gjort så du skall ha ett stort tack Eva,nu får man väl bara vänta och se om det dyker upp något i polisregistret framöver,ni skall ha tack för all den information ni har kommit med.Många varma hälsningar Steve
  SVAR 2010-08-12 19:05

Jag såg i Sveriges dödbok att när Hanna dog 1/12 1951 står hon fortfarande som gift med Jens Nielsen.
Vilket betyder att han forttfarande levde när hon dog
Det är inte så att du skulle kunna få en kopia på bouppteckningen , där kanske står var han befinner sig
mvh
Anita
  SVAR 2010-08-12 20:02

Bra idé. Men det kan vara så att hon aldrig tagit ut skilsmässa formellt.
Jag har en "tant" i min släkt vars man försvann i USA och aldrig hörde av sig igen. Mannen var min mormors bror.  I bouppteckningen på 70-talet kallar man henne änkefru, men ingenstans finns det en uppgift när han dog.
Naturligtvis ska man kolla. Kontakta Landsarkivet i Lund. Anita, kan du skriva i vilken församling Hanna var skriven vid sin död. Det går snabbare för Landsarkivet  om de har alla uppgifterna från början.
Det finns ett formulär på riksarkivets hemsida. Man brukar bara få betala för papperskostnaden.
Steve, jag talade med den danske arkivarien om folkeregistret. Jag sysslar också med en försvunnen person - en svenska försvunnen i Danmark. Han upplyste mig att de är ganska hjälpsamma. Berättade också att en del "hovedkort" från efter 1923 har förts över till stadsarkivet. Så ring eller skriv till dem. Tyvärr har jag inte lyckats hitta en mejladress.

Eva M
  SVAR 2010-08-13 07:35

Hon var kyrkobokförd i Ysane församling Blekinge län
mvh
Anita
  SVAR 2010-08-13 14:28

Hej Eva och Anita...
Jag har idag varit i Gammalstorp och tittat i Kyrkoböcker.och då fått bekräftat att Jens och Hanna gifte sej 1904-03-12 och att det blev pålyst i Allmänna Tidning 1904-01-28.Min Farmor föddes 1897 och här kom det fram en intressant sak,Hanna Larsdotter och Jens flyttade in till Sverige 1903-04-20 men Min Farmor föddes i Ysane 1897 så imellan 1898-99 fram till 1903 så har de bott i Danmark,och som jag har skrivit innan så stod det Rymde (Jens) 1906-11-22,Prästen och hans sekreterare upplyste mej även om Landsarkivet i Lund(Församlingsbok 1897 sid 400) Eva du tar ju också upp arkivet i Lund så jag skall skriva och sen får vi se,Hanna Larsdotter blev Kyrkotagen 1898-01-02 kom också fram.
Så Jens måste ha kommit till Sverige ungefär 1893-1896 som jag skrivit innan,och efter att min Farmor föddes så har de provat lyckan i Danmark men sedan Återvänt hit igen 1903,men här trivdes inte Jens så han stack.
Det kom också fram att Hanna och Jens hade arbetat på samma ställe.MVH Steve


  SVAR 2010-08-13 15:12

1900 bor Hanna med barnen på kyrkoherdebostället Nr1 Gammalstorp / K
  SVAR 2010-08-13 16:48

Hej Ulla..
Enligt Kyrkboken så flyttade de till Sverige(Gammalstorp) 1903-04-20,att jag sedan skrev 1898-1899 när de provade lyckan i Danmark det var bara en ren Gissning de kanske inte stack till Danmark förrän 1902 jag vet inte,men det var denna infromation jag fick enligt Präst och Sekreterare men tack för din rättelse då vet jag att hon bodde i Gammalstorp 1900,och så mycket fel man hittar så är det kanske inte ens säkert att Hanna ens var i Danmark.Men detta var som kom fram i Kyrkoboken.MVH Steve
  SVAR 2010-08-13 22:10

Hej Steve, hvorfra har du oplysningen om Jens S.A." konfirmation i 1888?
mvh Gudrun
  SVAR 2010-08-13 22:11

Hej! Jag har tittat runt i husförhörslängderna för Ysane och Gammalstorp fram till 1900. Tyvärr är de här kyrkoböckerna från 1900 och framåt inte inskannade ännu.
1/9 1892 flyttar Hanna till Gammalstorp, s 558 No. 2 Ryedal. Jag kan inte se var hon kommer från - något som slutar på -tofta. Gissar att det är en ort i Kristianstad län. Hon får en o.ä dotter där 1892.
1894 flyttar hon till Ysane 4, s 258. 1895 flyttar hon till Ysane 15, s. 400. Din farmor föds 1897 där. Det finns ingen fader antecknad.
1898 flyttar hon till Gammalstorp 1 med döttrarna, s. 216. 1900 bor hon på samma ställe och fortsätter i församlingsboken som finns på landsarkivet. Omkring 1900 blir husförhörslängderna församlingsböcker.  Hanna har inte varit i Danmark före 1900. Det skulle ha synts i husförhörslängden. 
När  hon gifter sig 1904 med Jens S A Nielsen bor de båda på Gammalstorp 1.
Jag tror att Jens har kommit till Sverige efter 1900 eftersom han inte funnits i Hannas närhet tidigare (åtminstone inte i kyrkoboken).  Jag tror faktiskt inte att han är din farmors far, men naturligtvis kan han ha erkänt faderskapet senare. Kanhända kan kyrkoboken efter 1900 ge svaret.
Det allra bästa är att själv åka till landsarkivet och titta i kyrkoböckerna och se med egna ögon hur det är skrivet. Landsarkivet gör några uppslag gratis. Vill man ha mer får man betala. Tyvärr kopierar de inte längre ur böckerna för  det sliter för hårt.

Eva M
  SVAR 2010-08-13 23:19

Enligt Ivetofta AI:15 bild 336, sid 704 flyttade pigan Hanna Larsdotter, född i Näsum (L) 1866-10-11 från Bromölla, Ivetofta socken till Gammalstorp 1892-04-29. Till Bromölla hade hon kommit från Gammalstorp 1890-11-07,
Mvh
Sven-Olle
  SVAR 2010-08-13 23:26

Ja, det var Ivetofta fast med gammal stavning. Tack. Jag ser att vi har olika datum för inflyttningen 1892. Jag tyckte det stod 1/9 i husförhörslängden, tittade inte i inflyttningslängden. Jag skummade bara genom den för att se om Jens fanns där.

Eva M
  SVAR 2010-08-14 06:37

Jag tittade på nad.ra.se som är riksarkivets databas över alla arkivalier som finns inlämnade till arkivet.
Det sista som finns för Gammalstorp är husförhörslängden A:I:27 och AI:28  som omfattar 1886-1900. I en av dem hittade jag den sista uppgiften om Hanna och hennes döttrar.  Något material från 1900 och framåt är inte inlämnat till landsarkivet i Lund.
Jag får intrycket av de uppgifter du fått av pastorsexpeditionen i Gammalstorp att de ännu inte har skickat sina böcker till Lund, eller så har de skickat vissa böcker och arkivet har inte hunnit registrera dem. Ring därför landsarkivet och fråga vad de har.
Jag åkte en gång till ett arkiv och böckerna var iväg till scanning i Stockholm.

Eva M

PS Du skulle kunna titta i födelseboken för 1897 och se om det finns en senare anteckning. Var födelseboken för det året  finns kan jag inte säga. Den finns inte på nad. Antingen finns den kvar i församlingen eller så har landsarkivet inte registrerat arkivalierna ännu.
  SVAR 2010-08-14 12:16

Hej..
Enligt vad man hört (inom familjen)så var min farmors pappa Dansk,Hanna hade 2 döttrar en född 1892 och min farmor 1897,Ester som var född 1892 vet ingen vem Pappan var( Oäkta enligt Kyrkböcker).Med Min farmor Emma står det (Okänd)enligt vad vi kunde få det till.Enligt den Kyrkbok vi tittade i så kom det fram att Jens inflyttade till Sverige Gammalstorp  med Hanna och sina 2 barn 1903-04-20.MVH Steve
  SVAR 2010-08-14 12:34

Hej! I det s.k. SCB-utdraget - en lapp som prästen skickade in till statistiska centralbyrån - anges din farmor som "oäkta", så även i husförhörslängden för Ysane s.400. Fram till 1900 flyttade Hanna Larsdotter som jag beskrev ovan, dvs ingen flytt till Danmark. Vad som hände efter 1900 kan jag inte uttala mig om.
Du kan gå in på svar.ra.se och teckna ett 3-timmarsabonnemang för 50 kr. Först måste man ladda ner läsprogrammet för kunna se bilderna. Sen kan du titta på födelse i Ysane 1897 i SCB-utdraget samt vigslar 1904 i Gammalstorp också SCB-utdrag. Husförhörslängderna för Ysane och Gammalstorp från före 1900 finns under kyrkoarkiv. På SVAR finns också en del tips hur man släktforskar.
Lycka till!

Eva M
  SVAR 2010-08-14 16:36

Hej!

Nu har jag hittat information om Jens S. A Nielsen.
Den 28/4 1911 gifte han sig med Johanne Marie Jensen i Gudmun församling, Fleskum härad, Ålborg Amt.
Opslag 143 1902-1912. Han uppger att hans föräldrar bor på Lavendelstraede 11 i Köpenhamn.

Samma år i samma församling får han en son Hans Andreas Nielsen f. 24/10 - opslag 46 1902-1912.

Registrera dig på arkivalieronline.dk och titta på sidorna.

Stack han från den frun också? Han var ju en bigamist om han inte skilde sig från Hanna Larsdotter. Han dök ju upp senare i Köpenhamn.

Eva M
  SVAR 2010-08-14 19:30

Hej Eva...
Du är underbar du hittar det mesta,vilket arbete du har lagt ner på att finna den här drönaren,bigamist vilken jävla typ om det nu är så,troligtvis stack han även ifrån Johanne för precis som du säger så fanns han ju i Köpenhamn 1920 enligt tidigare information.MVH Steve
  SVAR 2010-08-14 19:47

Hej Gudrun...
Informationen om Jens Konfirmation fick jag ifrån Prästen i Gammalstorps Församling,enligt denna information så skulle han ha konfimerats 1888-04-08.Och då fick jag även när han döptes 1874-06-07.MVH Steve
  SVAR 2010-08-15 08:29

I vigselnotisen står det att han blev döpt den 7 juni 1874 i Vor Frue i Köpenhamn och konfirmerad den 8 april 1888 i ...ning Kirke.
Tyvärr kan jag inte läsa vad kyrkan heter.  Det står också att hans mor heter Kristine Anine Marie Andersen. 
Uppgifterna kommer säkert från Jens "skudsmålsbog" eftersom de är så exakta. Skudsmålsbog var något som folk skulle bära med sig . När de kom till ett ställe för att arbeta antecknade, polisen eller prästen, när de kom och var de skulle arbeta. När man sen skulle flytta blev man utskriven med anteckning vart man skulle vidare till. Jag tror systemet med skudmålsbog höll på till ca. 1920. 

Steve, när du var på pastorsexp. i Gammalstorp, tittade ni i bilagorna till inflyttningslängden eller till församlingsboken. Ibland hittar man danska skudmålsböcker där. Den svenske prästen tog ofta originalet som en inflyttningsattest. Det fanns ju ingen kopiator på den tiden. Om en dansk sen skulle flytta tillbaka till Danmark fick han en svenskt utflyttningsattest.  En som  "rymde" gick till polisen i Danmark och anmälde att han tappat sin bok  och fick en ny.

På ett av polisens registerblade står det att han blev "frameldt till Neder Uhre" 1919. Det är en ort på Jylland. Jens har nog haft en viss anknytning till Jylland.

Gudrun, kan du läsa namnet på konfirmationskirken? Jag tror inte det är i Köpenhamn.

Eva M
 
  SVAR 2010-08-15 10:48

Hej Eva..
Jag tror det var församlingsboken de tog fram ifrån Ysane,Gammalstorp,sen vet jag inte om den ena var inflyttningslängden i den som det stod att de alla hade kommit ifrån Danmark 1903 och man tänkte inte så långt att fråga.
Flyttade han ifrån Neder Uhre 1919? MVH Steve
  SVAR 2010-08-15 11:04

Ett år senare, 1920,  var han tillbaka i Köpenhamn på Fyensgade 6. 1/5 1921 blir hans kort "udtrukket", dvs han har lämnat Köpenhamn. Och sen ?

Eva M
  SVAR 2010-08-15 11:26

Hej, nej Jens S.A. er ikke konfirmeret i en københavnsk kirke. Jeg har ledt efter ham i 5-6 sogne, konfirmationsdatoen for forårskonfirmationer i København i 1888 er alle steder den 15. april!
Kan en af jer muligvis lægge vielsesnotitsen ind som  et billede?
Jens S.A. s mormor, Nicoline Andersen er jo fra Jylland, fra Hals sogn, enten i Hjørring eller i Ålborg amt.
 Jens S.A. har sikkert fået udstedt en skudsmålsbog efter at han var konfirmeret, da blev han betragtet som voksen. Skudsmålsbøger blev iøvrigt afskaffet i 1921.
Mvh Gudrun
  SVAR 2010-08-15 13:17

Hej Gudrun! Här får du vigselnotisen 1911 i Gudum. Originalet var inte så tydligt och förminskat blir det otydligare. Jag har kontrollerat några församlingar som slutar på -ning men inte funnit konfirmationen. Kan du inte kolla opslaget 143 Gudum, Fleskum, Ålborg 1902-1912?

Eva M
  SVAR 2010-08-15 13:20

Bilden kom inte med. Jag vet inte hur man gör. Det är en GIF bild på 294 kb. Hur laddar man upp den?
  SVAR 2010-08-15 14:42

1 februari 1911 var det en folkräkning i Danmark. Jag tittade på Fleskum för jag tänkte att Jens borde finnas där med tanke på att han gifte sig där den 28 april och att hustrun fick barn i oktober. Jag hittade honom inte men jag hittade Johanne Marie Jensen på opslag 56. Hon står som ogift men hon har 3 barn födda 1903, 1906 och 1909.  Alla barnen har namnet Jensen.
Men var är Jens? Jag kan ju ha missat honom. Det är ca 90 sidor att titta på.

Eva M
  SVAR 2010-08-15 15:05

Hej Eva..
Jag var inne på samma sida igår kväll,och jag sökte efter Jens men fann honom inte.MVH Steve
  SVAR 2010-08-15 20:44

Jag tittade på Johanne Maries barn född 24/6 1909 (opslag 84 - Gudum, Fleskum, Alborg 1902-1912).

Barnet heter: Jensine Sørine Alfrida Jensen. Utlagd far är arbejdskarl "formentlig" ungkarl Jens Alfred Nielsen. Opholdssted u....? Sen lyckades jag inte tolka resten. Jag tippar på att man inte vet var han befinner sig.

Det här måste vara "din" Jens igen fast man glömt Sören i hans namn. 1908 bör han ha varit  i Gudum åtminstone en gång

Eva M
  SVAR 2010-08-15 20:50

Han er konfirmeret i Thorning sogn i Viborg amt. Opslag 257 i relevant kirkebog for sognet.
Jeg kunne ikke læse hvad der stod, i forbindelse med vielsen, men har systematisk ledt i sogne der ender på -ning.
Mvh Gudrun
  SVAR 2010-08-15 22:57

Hej..
Så han hade 2 barn ihop med Johanne den ena född 1909 och sen 1911.Vilken röra det har blivit men vad tog han vägen, för en sak är väl rätt så säker han lämnade väl även Johanne.  MVH Steve
  SVAR 2010-08-16 22:14

Hej igen
Broderen Georg Andreas er ikke konfirmeret i Thorning sogn, 1884-88.
Da Jens S.A. bliver konfirmeret nævnes kun hans fars navn, og at faderen er smedesvend i Kbh.
Ingenting om at han er sat i pleje, eller tjener hos andre.
I forbindelse med flere af de andre konfirmanter, er der nævnt en en adresse til plejeforældre.
Dette kunne måske tyde på, at Jens S.A. har boet sammen med sin mor
Mvh Gudrun
  SVAR 2010-08-17 05:57

Jag noterade också att det inte finns en adress vid konfirmationen. Gudrun kan du tyda vad det står  vid Jensine S. A. Jensens födelse 24/6 1909 (opslag 84 - Gudum, Fleskum, Alborg 1902-1912) var Jens befinner sig? Jag tror det står ukendt men sen står det något mer, troligen Son....?

Eva M
  SVAR 2010-08-17 09:24

Hej Eva, jeg tror at der står noget i retning af, at Jens S.A formentlig er ungkarl - det er altså lidt uvist. Hans opholdssted er usikkert, men var tidligere Louisendal. Der ligger faktisk et gods Louisendal i Gudum sogn, her har vores Jens antagelig været arbejdskarl, indtil han valgte at gøre sig usynlig. - Datterens navn er godt nok fint fundet på!
Mvh Gudrun
  SVAR 2010-08-17 12:22

Hej Gudrun! Jag har gått genom FT 1916 för Gudum Sogn utan att finna familjen. Antagligen har de flyttat. Men vart?
Jag gick också genom FT 1890 för församlingen där Jens blev konfirmerad, men jag hittade varken honom eller hans mor där.

Eva M
  SVAR 2010-08-18 11:17

Har m. intresse följt er jakt på Jens. Enl. sista noteringen, 1921, som inneboende i Köpenhamn, då 47 år gammal. Hade då lämnat två fam., var gift med två kvinnor. Han måste vara jagad av myndigheterna och ganska desperat. Trol.vis har han mönstrat på en båt eller på annat sätt lämnat landet, det är min teori.

Hälsn.
Anders A
  SVAR 2010-08-18 20:18

Hej! Jag har också haft den tanken. Har sökt honom i USA och Australien men inte hittat honom. Hans fru och barn finns inte i Gudum vid folkräkningen 1916. Inte heller kunde jag hitta att de fått fler barn i Gudum mellan 1911-1916.

Eva M
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies