genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Bengtsson/Björk, Sven, Böglarehult, Örkened (Skåne), född 18282010-08-14 10:25

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=4513
 

Soldten Sven Bengtsson/Björk gifte sig i Oppmanna 1850-02-01 och 1863-12-29. Han dog i Gualöf efter 1895. Ort och datum för hans födelse uppges i knektregistret som Örkenäs 1828-07-08. En ort med namnet Örkenäs existerar inte sa man kunde här antaga en felläsning för Örkened. Där föddes en Sven Bengtsson 1828-07-10 alsa tva dagar senare. Tva antagande och ingen riktig hallpunkt.
  SVAR

Hej. Sven Bengtsson föddes i Böglarehult i Örkened. I DDSS/Födelsebok anges datum till den 10 juli. År 1846 flyttar har från Böglarehult till Österslöv och vid denna tid anges hans födelsetid i husförhöret till den 8 juli. Vid flyttningen noteras han i Örkened hfl 1842-47 på sid 201. Han finns angiven i Österslövs inflyttning år 1846 men därefter har jag inte kontroll på honom. Men det kan mycket väl vara Din Sven. Hälsningar Lars
  SVAR

Bäste Sven, stort tack för Ditt svar, som bekräftar mina antaganden. I fragan om Örkenäs/Örkened var jag rätt säker, däför ett inte existerande Örkenäs bara kan tolkas som Örkened. Datumbytet var emellertid för mig mer oförklarlig - utom genom ett ev. byte av födelsedag med dopdag - stor lättnad! Bengtsson gifte sig 1850-02-01 i Oppmanna med Sissa Bengtsdotter (1817-06-26 = 1855/6 - bouppt. 1856-03 31). Vid giftet anges han som dräng 22 ar fran Österslöv. 1850-08-29 värvade han sig vid Skanska Dragonregemente i Näsum/Östad 9 och fick därvid namnet Björk. Han förflyttades 1858-01-28 till Nosaby/Balsby 6. Tjänsten kvitterar han 1883-10-22. I mellantiden gifte han om sig med Bertha Hakansdotter (*1838-07-06 i Fjälkinge 27). I andra äktenskapet föddes barnen Anna (* 1864-11-29 i Opmanna), Karna (*1866-10-22 - i Nosaby 6 liksom de följande barnen), Elna (*1870-09-10) Bengta (*1873-08-08) och Johanna (* 1877-08-19). Svens dödsdatum är mig obekannt. Sven Björk var min farmors morfar och när hans namn nämndes drog min farfar alltid pa munnen pa ett sätt som han reserverade för uppskattade spjuvrar. Sven Björks relativt rörliga liv bekräftar kanske det. Anna var min ane. Bland Svens barn jag bara träffat Karna, som dog en dag efter sin 99-ariga födelsedag i den tron att hon blivit 100. En av de andra systrarna blev 100. De bodde i Balsby i ett uraldrigt hus, som utan yttre averkan bröt samman en vecka efter Karnas död. Eftersom jag bor i Berlin, har min forskning till dato fatt begränsa sig till nätets källor och däför är Ditt svar mig till stor hälp - stort tack och manga hälsningar!
  SVAR

Hej. Återkommer ang. Sven Bengtsson. Det är nog rätt person Du hittat. Om Du ser i Österlövs hfl 1846-54 sid 186 (Did 1731.19.95000) så finns Sven där. Han anges komma från Glimåkra 1846 men att det står Glimåkra är rätt då det var samma präst i Glimåkra och i Örkened på den tiden och han daterade flyttsedlarna med Glimåkra osv. Detta styrker än mer att det är samma Sven. Hans felaktiga födelsetid har hängt med till Österlöv. Du kan även i flyttlängderna följa honom när han flyttar fram och tillbaka mellan Österslöv och Oppmanna. I Oppmanna finns han under Tollarp, se Oppmanna hfl 1846-50 sid 278. (Gid 1470.7.64000). Även där med den felaktiga födelsetiden. /Lars
  SVAR

Bäste Lars, tack igen även om det kommer sent. Ja, Du har grundligt konfirmerat min initialtanke -mycket lugnnde. Hälsningar F.C.
  SVAR 2010-02-07 23:06

Hej Frans C!
I en svensk tidning "Hemmets Journal" ett av de första numren 2010 finns bild på systrarna Elna Karna Anna och Johanna Björk utanför Teatern i Tivoliparken i Kristianstad
  SVAR 2010-02-08 10:16

Hej Frans C

Sven Björk dog 1917-10-05 i Nosaby
Bertha Björk född Håkansson dog 1928-08-26.
De bodde på Balsby nr 53. Graven upplåten till 2092-12-31

CD- skiva Begravda i Sverige

Med vänliga hälsningar
Gerty Bengtsson
  SVAR 2010-02-14 10:40

Stort tack för hänvisningarna till Sven Björk och hans döttrar - Sven var bl. giftomalsförmedlare i trakten - framföraltt med fotona, som jag gläder mig att se. Jag har ett foto pa Sven. Karna har jag träffat i mina unga ar kort före hennes död. Hon blev 99, men trodde hon fyllt 100 och menade att nu kunde hon dö i lugn och ro, vilket ocksa blev fallet. / Frans Carlsson

  SVAR 2010-02-21 22:39

  >  Hej Frans C!
  > Jag har tidigare lämnat inlägget ang bilden på systrarna som sitter på bänken utanför Tivoliparken. Jag har hjälpt släkten Gustavsson lite med sin forskning (ättlingar efter
Elna Malm Björk som är syster med Anna. Elna gifte sig med Per Malm och fick barnen Anna Maria Ellen och Svea.)
Om du är intresserad så skulle vi gärna vilja få kontakt med dej. kerstin.soderlind@swipnet.se

Med vänlig hälsning

Kerstin

  SVAR 2010-03-15 22:32

2010-03-15
Jag har i min ägo dödsannonser på både Sven och Berta Björk. Jag har fått till mig dessa födelsedagar:
Sven Björk f. 1828-07-10   d. 1917-10-05    (dödsannonsen finns)
Bertha Björk f. 1838-06-07   d. 1928-08-26  (dödsannonsen finns)
Kan tillägga att de firade guldbröllopsdag   den 30 december 1919  vilketkan noteras genom ett litet tidningsurklipp.
Sven Björk var min mormors morfar i följden med mitt namn inledningsvis: Helen Hildinggren f. Gustavsson, Asta Gustavsson f. Persson, Maria Persson f. Malm, Elna Malm f. Björk, Sven Björk f. Bengtsson då han fick namnet Björk vid sin värvning till dragon.
Helen Hildinggren - helen@hildinggren.se
  SVAR 2010-08-14 10:25

Hej! Jag heter Ylva Ekstrand och Karna Mårtensson är min gamlafarmor. Karna är således min mammas farmor och hennes son Alfred Mårtensson är min morfar - alltså min mammas far. Min mormor och morfar bodde i Hammarslund och en tid efter morfars bortgång såldes huset och mormor flyttade. Mina föräldrar, Maj-Britt och Into Klein gifte sig i Nosaby Kyrka, där också min mormor och morfar är begravda. Gamlafarmor Karna blev änka i unga år och bodde kvar i Balsby med sin syster Johanna som granne, Johanna var gift med Nils Björk.

Gamla farmor dog på sin 99-års dag och hennes hus rivdes i samband med att det skulle byggas annat på tomten, så huset rasade aldrig av sig själv. När gamlafarmor dog bodde hon på ett ålderdomshem och vi var där ganska ofta och hälsade på. Hon överlevde båda sina barn, Alfred och Nellie (som flyttade till USA) och hon överlevde även min mormor. Hon tyckte inte att det kändes bra att ha överlevt sina barn och svärdotter och kände sig väldigt ensam och tappade till sist livslusten. Hon hann att fira sin 99-års dag och somnade in samma dag.

Hälsningar
Ylva Ekstrand
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies