genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Strand, Wilson, Minnesota, 19302010-07-20 21:40

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=21054
2010-07-16 17:48 

Jag söker ättlingar till följande Syskon: Wilson född 1898 , Anna född 1900 och Tillie född 1902, alla är födda i USA.

Wilson har vi hittat i Censur 1930. Han bodde då med sin familj i Montevideo,Chippewa, Minnesota.

Anna har vi hitta i Censur 1930 var hon på Swedish Hospital, Hennepin, Minnesota.

Tillie och deras föräldrar har vi hittat i Censur 1930. De bodde då i San Bernardino, Califonien
Tacksam för hjälp.
Med vänliga hälsningar
Gerty och Sven-Göran Bengtsson
  SVAR 2010-07-16 23:36

Hej!

Du berattar inte vad hans foraldrar heter men jag fann Wilson Arnold Strand i Minnesota i WW1 draft. Hans far var John W eller N Strand? Moderna Gilda eller Thilda? Det ser ut som om Wilson ev. kan ha varit fodd i Illinois, i mars 1897 eller 1898, men jag skall kolla det narmre, det skiftar fran kalla till kalla.  Vidare dor en Wilson A Strand den 18 februari 1987 i Chippewa, MN. Det ar troligen han, och en runa for honom bor beratta om ev. efterlevande. Ganska latt att bestalla, vill du att vi gor det?

I 1910 census bor han med familjen i Belle Creek, Goodhue, MN. Syskon ar Anna och Tillie, sa jag antar att det ar denne gossen du soker.

Tillie A (Adella/Adela?) dyker upp som fodd den 12 maj 1902 i Belle Creek. Foraldrar John Nelson Strand och Thilda Noreen.

Susanna
  SVAR 2010-07-17 19:51

Tillie gifte sig med en Preston, hon avlider i San Bernardino, Kalifornien den 14 september 1971.
  SVAR 2010-07-18 12:30

Hej Susanna

Wilson, Anna och Tillie föräldrar heter.
Jöns Nilsson född 1869-11-01 i Oppmanna. Död John Nelson Strand död 1953-07-22 San Bernardino, Kalifornien?
Thilda Åkesdotter född 186904-18 i Oppmanna. Död Thilda Strand död 1955-09-25 på samma ställe som John. ?
Var har du hittat namnet Norén på Thilda?

I censur 1930 har vi hittat följande:
Wilson A Strand född 1898 . Vi har även funnit hans död dag 1987-02-18 i Minneota
Hustru: Myrtle Strand 31 år född i Norge
Son Harlan Strand 2 år 2/12 år. Hans död dag: 1993-04-06 i Island Lake, Illinois?
De bodde i Montevideo, Chippewa, Minnesota 1930. Flera barn?

I censur 1920 fann vi att Anna Strand var Student i Minneapolis Ward 5, Hennepin, Minnesota och inneboende hos Helen Andersson som var född i Sverige.

I censur 1930 var Anna Boarder på Swedish Hospital, Hennepin, Minnesota. Vi har funnit en Anna Strand död 1998-02-18 i Battle Creek Calhoum, Michigan. Är det rätt Anna?

När Tillie flyttade med sin föräldrar till Kalifornien var 27 år och ogift. Vi misstänke att hade gift sig.

Vad kostar det att beställa runor på ovanstående?

Tacksam för all hjälp
Med vänliga hälsningar
Gerty o Sven-Göran Bengtsson

  SVAR 2010-07-18 15:11

Hej!

Jag fann det namnet, Noreen, da Tillies foddes 1902. Ibland listade man moderns fornamn ibland hennes efternamn, eller hennes "maiden name" som faders efternamn. Men Tillie Adela (Adella) ar det, fodd den 12 maj 1902. Helt klart.

Runor kan bestallas normalt till en kostnad av allt fran 1 dollar till 10-15, beroende pa vem som gor det och hur. Jag har ingen bra kontakt i San Bernardino men jag skall se var vi kan hitta nagra och hur de kan bestallas. Jag skall ocksa se om den Anna Strand du fann i Michigan kan vara din Anna. Jag skall ocksa se om jag kan hitta mer om Harlan Strand och eller fler barn i den familjen.

Du har ocksa fragetecken efter paret Strands dodsdatum och plats i Kalifornien. Betyder det att du inte ar saker pa att de avled dar? Jag fann badas uppgifter igar da jag sokte efter Tillie. 
  SVAR 2010-07-20 19:19

Hej Susanna

Vi undrar om du kan beställa en runa på Tillie Preston. Hoppas att hon fick några barn.
Vi även intresserade av en runa på John Nelson Strand och Tilda Strand.

Vi väntar med spänning på Harlan Strands adress.
Vår mailadress: sgogb@telia.com

Nu vet jag att det är rätt döddagar på John N Strand och Thilda Strand och kan föra in dem i släktforskningen.

Tack än en gång för hjälpen
Gerty o Sven-Göran
  SVAR 2010-07-20 21:40

Hej!

jag skall se om jag kan fa tag i nagon runa pa Tillie och de andra. Kalifornien ar en av de svaraste stater att forska i tycker jag personligen. Hoppas jag kan hitta nat gott. Betr. doddagarna pa John N och Thilda skall jag skicka dem med, ar ej saker pa att de ar exakt de du har. Skriver ocksa direkt till dig om Harlans adress inom ett ogonblick.

Nvh,
Susanna
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies