genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Andersson, Ola, Stora Köpinge (Ystad), född 1848/492010-06-13 15:46

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=20640
2010-06-12 22:55 

Min farbror gjorde i 1986 en sorts släktsbok og skrev om min farmors föräldrar: "Margrethe Hansen var født den 19.9.1848, hun døde den 25.7.1928, hun var gift med Ola Anderson, født 1849, død den 9.2.1917. Han var født i Store Skippinge i Christiansstad len i Sverrige."
Jag vet att Ola reste till Bornholm och att han gifte sig med Margrethe den 23. maj 1886 i Østermarie Kirke. De hade fyra barn av vilka den äldste, Andrea Petrea, född 8. december 1887, blev gift med min farfar, Emil Herman Jensen, den 25. november 1921, efter att hans första fru avled av "spansk sjuka".
Är det möjligt att få veta lite mer om Ola Ander(s)son, speciellt hans familj, och kanske mer exakt var han bodde? Jag tänker det måste vara Stora Köpinge han kom ifrån, och kanske han är född i 1848.
Jag skall vara tacksam om det lyckas få reda på honom. Vänliga hälsningar, Per Ole Jensen, Helsingör.
  SVAR 2010-06-13 08:08

Det föds 2 Ola i Stora Köpinge 1848 som kan komma ifråga. Dels så föds det en den Ola den 7 april 1848 som son till Anders Olofsson och dess hustru Ingar Andersdotter. De är åbo på Nr 28.

Och sen föds det en Ola den 13 sept 1848 som son till husmannen på nr 4 i Stora Köpinge Anders Larsson och dess hustru Karna Persdotter
  SVAR 2010-06-13 10:04

Tack så mycket för svaret. Det är säkert Ola "nummer två" jag söker. Vh, Per Ole Jensen, Helsingör
  SVAR 2010-06-13 10:54

Hej
Ola Andersson född 1848-04-07  på St. Köpinge nr 28, flyttade till Bornholm 1872-10-24.
Hans föräldrar var:
Fräles Åbo Anders Olsson född  1804-12-13 i Kabusa död 1850-03-03
Ingar Andersdotter född 1808-01-20 St. Köpinge död 1858-05-09.

Mvh
Gerty Bengtsson
  SVAR 2010-06-13 13:49

Ok, då får det vara Ola "nummer 1", om inte "nummer 2" också flyttade dit.
Och om det inte finns en Ola som är född i 1849 och reste till Bornholm.
I en annan list såg jag att Ola Andersson var registrerad på Bornholm i 1880.
Tack för hjälpen med precisa upplysningar.
Per Ole Jensen, Helsingör
  SVAR 2010-06-13 15:06

Hej
Ola nr 2 född 1848-09-13 flyttade till Tyskland 1869-04-13. Jag har följt honom i husförslängderna fram till han flyttade.

Mvh
Gerty Bengtsson
  SVAR 2010-06-13 15:46

Hej åter
Så väldigt mycket tack. Det måste avgöra saken.
Vänligast, Per Ole Jensen, Helsingör
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies