genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Johansson, Johanna Helena, Abild, född 24 januar 18452010-05-22 19:43

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=20241
2010-05-18 21:09 

undrer på hvor hun flyttede hen da hun var voksen
det siges at hun flyttede til danmark - 
hun fødte en dreng som hun rejste tilbage til sverige med ca 1879
hilsen birgit 
  SVAR 2010-05-20 00:08

Hej Birgit!

Kollade födelsebok Abild 1845-01-24
Jag tror fadern heter Johannes Andersson
Modern Pig. Ingar Andersdotter.
Johanna Helena Johannesdotter inte Johansdotter eller Johansson som du skrivit.

Vore önskvärt om du har möjlighet att lämna lite mer info.
Ex: var hon bodde i Danmark eller vad hennes son hette som hon flyttade tillbaka till Sverige.

Men jag skall försöka söka vidare,så får vi se vart det leder hän.
  SVAR 2010-05-20 10:36

Hejsan
Johanna Helena Johansdotter  24 januar 1845 rejste til  Danmark  HUn fik en søn (efter sigende i danmark)
Han hed Carl Julius Johansson - født i 1874 - de rejste til Sverige i 1879
Jeg har forsøgt I helsingør at checke en indrejse protokol men var ikke i stand til at finde hende

Hun har 11 søskende alle født i Abild - hun var den første fødte .
Hendes far efter de oplsyniner jeg har var født den 25 april 1824 i Ljungstugan , Asige og døde  22 maj 1883
Hendes mor Inger Helena Andersdotter født 24 feb 1824 i Heastugan , Abild  - hun døde 16 marts 1912

  SVAR 2010-05-21 02:14

Hej Birgit!

Jag har inte hunnit med att titta,men jag skall ta i tu med det så fort jag hinner.

mvh

Lars
  SVAR 2010-05-21 07:05

Tack Lars 
Voro tacksom om du hittade nogon ting till mig
Jeg skal til wisconsin og se ukendte familier
hilsen Birgit
  SVAR 2010-05-21 12:38

Hej Birgit!

Har börjat efterforskningen,och därför är det viktigt att det blir rätt från början.

Johanna Helena Johannesdotter
f.1845-01-24 i  Heastugan Abild
enl.Födelsebok 1836-1860 C:3 Abild

Fader: Johannes Anbjörnson f. 1824-04-25 Ljungstugan Asige enl.födelsebok Asige 1824
Moder: Inger Helena Andersdotter f.1824-02-24 Heastugan Abild

Så får vi se om jag kan lyckas få fram något om Johanna när hon flyttar tillbaka till Sverige
och vart hon tar vägen sen.


mvh
Lars
  SVAR 2010-05-21 15:38

Hej Lars
Informationerne er korrekte som du har skrevet
tack på forhånd
hilsen Birgit
  SVAR 2010-05-22 16:12

Hej Birgit!

Försöker följa Johanna från Abild och framåt i tiden till hon ev.flyttar till Danmark.
Jag vet att hon flyttade till Falkenberg 1863 och enl.utfl.tillbaka till Abild 1864.
Men det står inget i infl.Abild 1864.

Men om hon har flyttat till Danmark enl.dina uppgifter måste detta i så fall ha skett före
1874 eftersom hennes son är född då.Jag fösöker ändå kolla hfl.Abild 1864.
Det skulle underlätta om jag visste exakt tiden för inresan till Danmark,så därför är det viktigt att jag kan följa henne hela vägen.

När skulle du resa till Wisconsin?
För vidare kontakta mig på curtini51@yahoo.se

Mvh
Lars

_______________________________________________________________________
 Tillägg

Jag har alleles nyligen hittat en notis från Heastugan i Abild Hfl.AI:6 1861-1874  sid.120 om att hon skall ha flyttat till Danmark 1868-10-21

En fråga var det enart Helsingör som hade han om alla inresesor till Danamrk?
  SVAR 2010-05-22 18:20

Birgit!

Johanna far var född i Asige men dog i Abild 1883-05-22
Jag tolkade först et du skrivit att han dog i Asige vilket i så fall är fel.

Ett litet tips!
Men en möjlighet är för att kolla bouppteckningen efter Johannas far Johannes Anbjörnssons  död 1883-05-22 Abild och där ev. få reda på om Johanna finns med,har man tur så står även på vilken ort Johanna bor detta år 38 år gamal 1883.Eller när hennes mor Inger Helena dör 1912-03-16 och det vet jag heller inte var någonstans?Men bouppteckning efter Johannes Anbjörnsson finns i Halmstads/Årstads  häradsrätt.Har tyvärr själv ingen möjlighet att kolla detta.

Hittar inga av nämnd personer i vare sig Sveriges befolkning eller Begravda  Sverige.
Har själv  bara Sveriges döbok från 1947-2006.

mvh
Lars
  SVAR 2010-05-22 19:43

Hej Lars
Tak for din mail - jeg må finde ud af hvor jeg kan se booptäckningen
Synd at min svenske familie ikke er interesseret i släktforskning - jo de er glade når jeg kan give dem
informationer men det ville jo være vidunderligt hvis der var nogen der kunne arbejde sammen med mig
om det. Jeg har slægtninge i Falkenberg og Varberg
min e-mail er birgitlilly@hotmail.com
Jeg må
prøve at se om jeg kan fin de en folketælling med hen des navn på et eller andet steds på sjælland
tak fordi du forsøger at hjælpe mig  -  jeg skriver til din e-mail   tak Lars 
Hilsen Birgit
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies