genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Lager, Bengta, Malmö Caroli, 18802010-05-19 21:59

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=14424
2009-07-07 18:24 

Jag försöker hitta fler uppgifter om Bengta Nilsdotter född den 14 maj 1842 i Sniberup i Östraby socken och från 1851 till 1867 boende med sin familj i Elestorp i Tjärby socken. Föräldrarna var Nils Göransson (född 18/5 1810) och Elsa Nilsdotter (född 14/5 1822). I november 1867 flyttade Bengta till Stockholm (uppgift om församling saknas). Bengta Nilsson gick på utbildning vid Ersta diakonissanstalt. 1875 sändes hon av EFS till Ostafrika. Hon transporterades med EFS missionsskepp Ansgarius och kom till Massaua vid Röda havet den 13 maj 1875 tillsammans med fyra andra ”missionssyskon”. EFS missionsverksamhet i Ostafrika började 1866 och detta var det första självständiga svenska missionsprojektet överhuvudtaget. Den 22 november 1875 gifte Bengta sig med missionären Per Eric Lager, född den 10/11 1837 i Stenqvista söder om Eskilstuna. Bengta arbetade med sjukvård i Eritrea fram till i juni 1876. då maken mördades. 
Det skedde i Addi-Kunzi under en resa på väg till Abessinien där Per Eric skulle begära audiens hos konung Johannes för att diskutera missionens framtid. En stamhövding förde ut honom från den kyrka där han för tillfället vistades och halshögg honom. Bengta återvände till Sverige och Uppsala där hon födde sitt och Per Erics barn, en flicka som dock avled efter något år. Bengta arbetade som föreståndare för ett av badhusen på Ronneby brunn 1878 och 1879 innan hon emigrerade till USA den 5/8 1880. I USA tog hon läkarexamen vid Minnesota Medical College och arbetade som läkare någonstans i Chicagoområdet fram till sin död. Enligt uppgifter som jag har fått var hon vid emigrationstillfället bosatt i Brita 6, Malmö Caroli (husförhörslängd sida 195).

Jag skulle vilja veta vilka andra personer som fanns i det hushållet (i Malmö). Är det någon som har tillgång till dessa uppgifter?




Klicka för en större bild

2009-07-07_bengta_lager.jpg
  SVAR 2009-07-07 20:32

Hej !
Det var ju intressanta uppgifter. Jag fann henne under husförhör A1:108 bild 187 sid 195. Många människor bor i denna fastighet är det någon speciell du söker ?
Hon åkte ensam till New York 1880.
Birgitta
  SVAR 2009-07-08 21:28

Tack för en snabb respons!
Jag söker släktingar till Bengta, troligen med efternamnet Cronholm eller Göransson. Bengtas farfar hette Jöran Cronholm och bodde i Malmö där han arbetade som bagare och var fattig. Ett par generationer tidigare ska släkten däremot ha varit förmögen med stora egendomar i Baltikum. Vad som hände däremellan vet jag inte. I de brev som Bengtas bror Neander Cronholm skrev från Chicago till en annan bror i Australien på 1870- och 1880-talet framgår en del om släktens förflutna.  Neander Cronholm var en känd historiker, teolog och jurist i USA som var fil. dr. och bl.a. skrev ett historieverk om Sverige. Han var också rådgivare i USA;s högsta domstol.

Hälsningar
Lars Olov Sjöström
Holmsund
  SVAR 2009-07-08 21:44

gå in på googles  skriv Neander Cronholm så kommer du till Bytarforung
  SVAR 2009-07-09 22:31

Neander Cronholm finns det en gedigen dokumentation om i USA, t.ex. i boken "Svenskarna i Illinois" och i flera andra böcker. Han var ju en av de mest kända svensk-amerikanarna i slutet av 1800-talet. Det är svårare att hitta uppgifter om systern Bengta Lager. Jag tycker att hon är intressant och skulle vilja veta något om hennes liv i USA efter 1880 och om hennes verksamhet som läkare i Chicagoområdet. Jag är också nyfiken på släktens historia före Jöran Cronholm, född den 4/6 1765 i Malmö.

Hälsningar
Lars Olov Sjöström
  SVAR 2009-07-09 23:28

Lite grann om familjen Cronholm finns sedan tidigare på Scangen genom en fråga från Lars-Olov.
http://forum.scangen.se/?svar=4379
  SVAR 2009-07-10 00:12

Det stämmer, och de uppgifterna är jag mycket tacksam för. Familjen verkar ju ha varit "under isen" ekonomiskt och socialt eftersom de hamnade på fattighuset. När sedan Nils Göransson (Jöran Nilssons son) bodde med familj i Östraby socken förefaller också hans familj ha tillhört fattigfolket i denna socknen. Nils Göranssons barn sökte sig däremot ut i världen efter att familjen flyttat till Elestorp i Tjärby socken i Halland, utbildade sig och förbättrade sin situation. Nils Nilsson (Cronholm) född 1843 som sedan kallade sig Neander gjorde ju en enastående studie- och yrkeskarriär i USA. Han skickade också regelbundet ganska stora belopp pengar till föräldrarna som på 1870- och 1880-talet bodde i Elestorp, Tjärby. Och Bengta som bedrev sjukhusverksamhet i Eritrea tio år före den första kvinnliga läkaren utbildades i Sverige är också intressant. Hon verkar t.ex. ha genomfört sina läkarstudier i USA utan problem och blev utexaminerad 1889. De luckor som jag har i mina uppgifter är dels Jöran Cronholms förfäder och dels ett par perioder i Bengta Lagers liv. Hon flyttade till Stockholm från Tjärby 1867 men jag har inga uppgifter om hennes liv mellan 1867 och 1875 annat än att hon utbildade sig på Ersta någon gång under de åren. Jag vet inte heller något om hennes liv efter 1880 då hon flyttade till USA annat än att hon var verksam som läkare fram till sin död. Rimligtvis borde hon ha haft kontakt med brodern Nils (Neander) och med ett par systrar som också emigrerade, t.ex. Elna som gifte sig med pastorn Sven Johan Kronberg.
  SVAR 2010-05-19 21:59

Bengta Lager avled år 1913 i Chicago där hon var verksam som läkare. 1910 var hennes adress Chicago Ward 25, Cook, Illinois.
Av amerikanskt folkräkningsmaterial framgår det att Frank Swanson och senare Gloria Swanson (!) bodde på samma adress. Jag hoppas att hitta mer uppgifter om Bengta Lager.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies