genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Brock, Nils, Brösarp, född 18392012-04-19 14:27

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=1990
 

Nils Brock var min mormors morfar,finns det någon som forskat på denna släkt är intresserad av allt.
  SVAR

Enligt 1890 folkräkningen: Nils Brock, f. 1839 i Brösarps församling, Kristianstads län, skräddare, soldat Karna Olsdotter, f. 1858 i Onslunda församling, Kristianstads län Pehr, f. 1865 i Brösarps församling, jordbruksarbetare, Nils son i 1ta äktenskap Johan, f. 1880 i Brösarps församling Edvard, f. 1883 i Brösarps församling Helena, f. 1885 i Brösarps församling Anders, f. 1887 i Brösarps församling Oscar Severin, f. 1888 i Brösarps församling Johanna, f. 1890 i Brösarps församling Familjen bodde då i Bosarp, Brösarps församling, hushåll nr: 317. SVARvolym: 000196, Kort nr: 15, Sida: 22, Rad: 39-47 Enligt 1900 folkräkningen: Nils Brock, f. 1839, skräddare, soldat f.d. Karna Olsson, f. 1858 Edvard, f. 1883 Helena, f. 1885 Anders, f. 1887 Oscar Severin, f. 1888 Johanna, f. 1890 Anna, f. 1892 i Brösarps församling Kristina, f. 1894 i Brösarps församling Erik, f. 1898 i Brösarps församling Familjen bodde då i Bosarp N:o 5, Brösarps församling, hushåll nr: 169. SVARvolym: [ingen], Kort nr: 0, Sida: 13, Rad: 15-24 Också: Per Brock, f. 1868 i Brösarps församling, statardräng [födelseåret är olikt; jämföra 1890 folkräkningen] Anna Andersson, f. 1868 i Vittskövle församling, Kristianstads län Hanna, f. 1893 i Vittskövle församling Betty, f. 1897 i Everöd församling, Kristianstads län Anders, f. 1899 i Everöd församling Familjen bodde då Lyngby 15-16 i Everöd församling, hushåll nr: 193. SVARvolym: [ingen], Kort nr: 0, Sida: 18, Rad: 14-18
  SVAR

Hej Ann-Sofi, Din Nils Brock har en farfar Kristian Severin Brock som kommer till Brösarp första åren på 1800-talet med hustrun Maja och barnen Helena Kristina och Rasmus. Helena Kristina (f 1797-10-02) gifter sig 1820 med Jöns Eriksson (1801-08-30) och bor livet ut i Bosarp (dör 1872). De får 6 barn mellan åren 1823 och 1840, 4 döttrar och 2 söner. Rasmus (f 1801), husar vid kronprinsen regement / Ystads skvadron , gifter sig 15 August 1829 med Kerstin Trulsdotter (f 1807-05-06). Första sonen, Kristian Severin, föds 23 November 1830 och får sedan sällskap av syskonen Truls (34-03-28), Peter (37-03-28) och din Nils 39-12-08. Rasmus dör för egen hand 1839-03-25. Farfar Kristians härkomst har jag inte men han dör i alla fall 1822 medan hustrun Maja lever till 1841, bägge i Brösarp. Vi tycks inte ha gemensamma anor men väl lite släkt till släkten. mvh
  SVAR

Tack både Ron och Nils för hjälpen.
  SVAR

Hej Ann-Sofi, jag tror att vi är släkt med varandra. Jag har ganska mycket uppgifter om Släkten Brock, och om familjen Nils Brock i Brösarp. Nils var gift med min morfars syster Karna Olsdotter. Vi kanske kunde ta det hela mellan oss. Min E-post adress är ingrid.tann@telia.com Hoppas att höra av dej!
  SVAR 2012-01-25 23:44

Hej.Ann-Sofi Vi är nog oxå släkt. Har börjat släktforska nu. Så det var kul att hitta detta. Min farmor Johanna var barn till Nils Brock.
Mvh Gun-Britt
  SVAR 2012-01-26 09:53

Hej Gun-Britt
 Vi är också släkt min farfar var Edvard och han var bror med Johanna
mvh
Anita
  SVAR 2012-01-26 10:45

Hej. Är ju kul veta lite vilka man är släkt med.
Om du vill kan du höra av dig på min mail.
gun.0736@hotmail.com

Mvh Gun-Britt
  SVAR 2012-01-27 08:51

Hej Gun-Britt
Trevligt att möta levande släkt,och inte bara dem man hittar i kyrkoböckerna.Min mormors mor var Johannas syster Helena.Om du undrar något når du mig på min mail annsofi.ni@telia.com

Mvh Ann-Sofi
  SVAR 2012-01-29 11:58

Hej Ann-Sofi och Anita!
Nils Brock var gift med min morfars syster Karna Olsdotter från Onslunda, så jag har inga anor till släkten Brock men har forskat en del på dem. Jag har varit i kontakt med Edvin Brock, fruktodlare i Skogsdala, och hälsat på familjen där för en del år sedan.
Det måste väl vara din pappa, Anita?
Jag har forskat mycket  i Södra Mellby, Vitaby, Onslunda och däromkring. Hela min morfars släkt kommer ju därifrån.

Mvh Ingrid Tann, Klippan
  SVAR 2012-01-29 19:18

Hej Ingrid
Vad roligt att höra från dig.
Ja det var min pappa och han prata om att du hade varit och hälsat på honom.
Jag har hittat en hel del om släkten Brock
mvh
Anita
  SVAR 2012-01-30 09:01

Hej Ingrid!
 Det var roligt att höra ifrån dig igen.Vi hade ju kontakt för en del år sedan angående släkten i Hjälmaröd och även Brockarna eftersom
de släkterna gick ihop både på min farmor och min mormors sida.Jag undrar om du har någon aning om var Nils Brocks bror Truls blev av?Jag kan inte hitta honom någonstans.
  SVAR 2012-02-01 01:18

Hej,
Truls flyttar 1849 till Gussaröd (AI:8 p.87), 1850 till Hörröd #11 (AI:5 p.77), 1852 till Hernestad #9 (Åhus, AI:7 p.373), 1853 till Yngsjö #10 för att 1855 flytta från Yngsjö #6 till Danmark (AI:9 p.89).
Om han utvandrar till Amerika eller återkommer till Sverige har jag inte forskat i.
Det finns en kryptisk klammer i Åhus AI:7 p.106 om Truls och Pigan Kersti Nilsdotter  som jag inte förstår. För Truls står också den lite kryptiska anmärkningen "skall läsa innan nattvardsgång". Om det innebär att han inte är konfirmerad eller något annat...

mvh
Nils
  SVAR 2012-02-01 08:17

Hej
Jag har letat efter honom i Danmark och även här i Sverige men utan resultat.
Kan det vara han som var far till sonen som Kersi fick 25/1 1856 men som dog samma dag.
Var det därför som han stack till Danmark och jag tror att han fortsatte till Amerika
Jag kan inte minnas att min far prata om honom
mvh
Anita
  SVAR 2012-02-01 12:42

Hej!
Tack Nils Och Anita för hjälpen.

  SVAR 2012-04-19 14:27

Jag är oxå släkt med Brock . Vi e så gott som klara med det, vill du , så kan vi höras via mail. Och se om det är något som passar in. caritha.aspeklint@gmail.com  MVH Caritha
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies