genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Wally, Carl Adolf, Södermanland, 1823?2010-04-19 20:05

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=19529
2010-04-17 15:51 

Carl Adolf Wally har en son, Karl Hjalmar Wally, född 1 mars 1875 i Trosa.  Jag letar efter Carl Adolfs föräldrar, syskon och barn. Förmodligen samtliga i Södermanland. Men har fastnat helt. Hittar en massa flickor födda Wally i Södermanland (Lästringe, Vagnhärad, Trosa och Västerljung) men inte med exakta födelsedatum och kommer inte vidare. Kicki
  SVAR 2010-04-17 15:57

Carl Adolf är född 1842-01-21 i Lästringe om man får tro hfl Trosa Landsförsamling mellan 1871 och 1875, AI:15 sid. 102.
  SVAR 2010-04-17 20:02

Tack Bo!
Jag letar i födelseboken Trosa Landsförs Lästringe efter Carl Adolf  - men hittar inte år 1842  - kommer inte längre än till 1860 - gör jag något fel? (Jag är inte så van). Jag försöker hitta Carl Adolfs far och ev syskon.
  SVAR 2010-04-17 22:14

Carl Adolf var född i Lästringe Församling, ej i Trosas Landsförs.
Genline: 179.13.48000

MHV
Gerty Bengtsson
  SVAR 2010-04-18 01:46

Hej Gerty!
Jag hittade honom! Tack.
Jag hittade också hans far - det är lite svårt att läsa - jag tror det står Lars Larssson (konstigt) men när jag söker på namnet i ett annat register så hittar jag en Lars Larsson (?) Wally, född 15/3 1810 i Kumla. Verkar märkligt var "Larsson" plötsligt kommer in... men jag hittar honom inte i Kumlas födelsebok (om jag inte gör något fel igen...).
  SVAR 2010-04-18 09:17

Hej Kicki
Jag har funnit denne Lars Larsson född 1810-03-15
på 179.27.29300 4:de raden, han kom från Kumla 1823 som dräng till Komminister Magnus Wally.OBS endast 13 år.
På samma sidan raderna 16-19 finner du hans familj.
Det finns flera orter Kumla.
Träning åter träning så lär du dig snart att hitta i kyrkböckerna.

MVH
Gerty
  SVAR 2010-04-18 09:38

Oj, spännande!
Stort tack! Jag tränar och tränar... och när jag får lite hjälp på vägen så kommer jag underfund med något nytt varje gång!
Vad betyder det här som Du skriver - har Lars Larsson "tagit" namnet Wally och sen har hans barn fått namnet...?? I så fall - är inte alla Lars barn "riktiga Wallys" eller hur man nu uttrycker sig?
Det är så märkligt för hans son Carl Adolf som ju var född i Lästringe (21/1 1842) - har ju fler syskon och barn i Södermanland. Men, min farfars farfar, hette Johan Axel Wally, född 21 april 1853, också i Lästringe, med fem barn födda i Vagnhärad (varav Axel Wilhelm Wally född 31 maj 1887 är min farfar) och jag försöker förstå om det finns något samband mellan Carl Adolf ochJohan Axel - men vet inte riktigt hur det ska gå till. Jag hittar inte Johan Axel i Lästringes födelsebok (hittar inte det året).
Det är inte lätt!
Tack igen Gerty!
  SVAR 2010-04-18 09:51

Hej Kicki
 Det är helt rätt man lär sig hela tiden och det blir mer roligt för var gång.
Om du går in på GID 179.13. 49300 så ser du att Johan Axel föddes 12/4 1853 fader Lars larsson Wally och moder tycker där står Brita Stina Sundberg och de bor i Hagby.
mvh
Anita
  SVAR 2010-04-18 10:29

Vad märkligt allt blev! Jag har letat så mycket efter var Wallje och Wally kom ifrån och jag har hittat väldigt många som är födda i Lästringe/Vagnhärad och Trosa. Och nu verkar det som om alla (!) kom ifrån Lars Larsson som var dräng hos Kommunister Magnus Wally!  Hade inte Magnus Wally några barn... Jag har fortfarande några kvinnonamn som jag inte hittar som jag bara vet att de är födda på 18xx i Lästringe. Var det vanligt att drängen fick namnet ifrån den som han jobbade hos?
Min farfar sa alltid (kommer jag ihåg sen jag var liten) att släkten Wally/Wallje var en vallonsk släkt... verkar inte alls så... Det finns ju några WAllje från 1700 talet i bl a Ösmo men det måste vara något helt annat då eller hur? Magnus Wally kan ju förstås ha band dit... men då är jag inte alls en del av den släkten. Vad man lär sig!

  SVAR 2010-04-18 11:03

Men... Magnus Wally kommer ju också ifrån Kumla... kan Lars Larson Wally från Kumla (drängen) ha något släktskap med Magnus??? mvh Kicki
  SVAR 2010-04-18 11:49

Ja jag tror nästan det .Jag tror att jag hittat Lars riktiga föräldrar
Lars Ersson och Anna Larsdotter
GID 2241.24.24400 har även följt i HFL  och hittat följnde syskon
Kajsa 31/10 1802
Anna 23/7 1805
Erik 24/9 1807
LARS 15/4 1810
Stina 5/9 1812
Kjersti 17/5 1815
Olof 1/2 1818
Eric 2/2 1822
i GID 2241.28.9400 ser du att Lars flyttar till Lästringe 1823 och det är den GID 179.27.29300 har fått tidigare av Gerty
mvh
Anita
  SVAR 2010-04-18 12:08

Hej igen
Jag tror att jag hittat Magnus födelse GID 2241.23.7400
Där ser du att ett dopvittne heter Pehr Ersson
mvh
Anita
  SVAR 2010-04-18 12:26

Hej Anita!
Oj vad Du har fått fram! Tack snälla! Men jag undrar så vart tog namnet "Wally" vägen...  Jag tittade i födelseboken som Du angav för Magnus - men jag har så svårt att läs vad det står.. hette hans föräldrar Wally...? Kicki
  SVAR 2010-04-18 12:41

Nej de gjorde inte.
De la de ofta till ett extra efternamn till sitt sonnamn .om de var något annat än bönder .Soldater hade knektnamn, skräddare ,skomakare,präster etc   .Det var väl för att skilja dem åt
om tre soldater hette Nils Nilsson kunde det bli Nils Nilsson Spjut. Nils Nilsson Bjelk Nils Nilsson Brock längre fram i generationer försvann sonnamnet och då blev det
Nils Spjut,Nils Bjelk,Nils Brock.
Samma är det med detta att han Magnus har tagit namnet Wally.förmodligen var där fler drängar runtom som hette Lars Larsson och för att veta vem som var Magnus dräng blev det Lars Larsson Wally som sedan har blivit Lars Wally och som sedan ändrats till Walje.
Lite historiaundervisning en söndag hoppas det har hjälp dig något.
Anita
  SVAR 2010-04-18 13:14

TAck Anita! Nu sitter jag här med min syster (Carina Wallje) och läser allt vi lärt oss av Dig! Vi ser lika förvånade ut båda två... och insett at vi inte är någon "Wallje eller Wally" utan en Larsson - nu ger vi upp och går ut i friska luften och begrundar vårt släktskap! Det är ju faktiskt lite märkligt alltihop - dessutom så flyttade vi hit till sörmland (granne med Lästringe) från stockholm för ca 20 år sedan och hade ingen aning om att rötterna fanns här!  Tack för all hjälp! Kicki
  SVAR 2010-04-18 14:50

Hej Kicki

Här kommer ytterligare ett litet tips kolla i Kumla
Genline: 2241.50.82100, på denna sidan får du veta föräldrarnas namn.

Ballerstad är samma som Wallersta
MVH
Gerty
  SVAR 2010-04-18 19:28

Hej Kicki
Jag sa att de var släkt på något vis-
Magnus Wally var farbror till Lars.
Erik Månsson och Catarina Olsdotter hade Lars f.1774 Olof och Magnus f,1780
Magnus fick inga barn han dog 26/11 1839.
Men hansbror Lars Eriksson ändra sitt efternamn till Ersson fick 8 st barn där ibland din Lars f.1810 hankom till sin farbror Magnus 1823.Tydligen hade föräldrarna inte råd att ha honom kvar hemma så han blev uppfostrad hon sin farbror antagligen därför tog han hans efternamn.
mvh
Anita
  SVAR 2010-04-19 13:29

Anita!
Du är helt fantastisk! Hur har Du lyckats med detta? Jag har sökt och hittat lite här och där men jag har så svårt att läsa och tyda samband - och tycker också att det är svårt att läsa deras skrivstil så här långt tillbaka!
Jag är så väldigt glad för Din hjälp! Nu känns det som att jag vet "hur allt startade".  Det känns väldigt bra. ÄVen om det är helt annorlunda än jag trodde. Jag trodde att vi kom ifrån en "Wallje/Wally" ifrån början, eftersom jag hittat Wallje i Ösmo från 1700-talet och en hel del Wallje i Tyskland - så någonstans trodde jag att vi kom ifrån en "Wallje-familj" från början - någonstans ifrån. Nu har jag lagt nästan hela pusslet med alla Wallje/Wally här i Sörmland och det känns roligt - speciellt eftersom jag bor här nu. Jag har bara några stycken kvar som jag inte riktigt hittar var de hör hemma. Jag har hittat några Wally som emigrerat till US och som är födda i Sverige mitten av 1800 talet (men har inga exakta datum/år) som jag skulle vilja förstå om de hör till "familjen". JAg har aldrig tidigare släktforskat och hade aldrig trott att jag skulle bli så biten... jag kan knappt slita mig!
Igen, stort och varmt tack för all hjälp! Kicki
  SVAR 2010-04-19 15:05

Hej Kicki

Erik Månsson som var far till Magnus och Lars , var född 1737-12-19 i Ballersta. Han var tvilling med Olof.
Fadern hette Måns Larsson född 1692.
Modern: Marit
Genline: 2241.21.77000
Du kan även kolla Genline. 2241.49.37700, på den sida finns familjen.

MVH
Gerty
  SVAR 2010-04-19 17:45

Wow, jag trodde aldrig att man kunde hitta så långt tillaka!
Hur långt tillbaka är det möjligt egentligen att komma? Tack snälla Gerty! Det här är riktigt roligt att känna till!
Kicki
  SVAR 2010-04-19 20:05

Hej Kicki

Har man tillgång till Mantalslängder kan man kanske finna en generation till.

MVH
Gerty
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies