genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Möller, Carolina Johanna, Kristianstad/, 1823(24?)-18572006-08-11 18:09

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=1870
 

Nån som sökt och hittat något om Carolina Johanna Möllers föräldrar eller syskon? Enligt det jag hittat ska hon var född 1823( en annan uppgift säger 1824 ) i Glimminge var ifrån hon flyttade till Kristianstad 1844 och gifte sig 1846-07-17 med Jöns Möller. Både hon och hennes man ska ha dött 1857 av cholera. Hennes titel ska ha varit piga. Om vigseln står det följande: Borgensmän för Äktenskapets Laglighet: Axel Ahlstedt. Brudgummen, född här i staden, har icke varit härifrån afflyttad. Bruden kom ifrån Glimminge 1844 med attest om hinderslöshet. ( Se Att-n N-o 180 år 1844 ) Hon eger muntligt tillstånd till det tillernade äktenskapet af sin moder, och har äfven hennes stjuffader, f. d. Smeden H. F. Fick, dertill gifvit skriftlig och bevittnad tillåtelse; hvilket allt, likasom att contrahenterne ej äro beslägtade, intygas af Bokbindaremäst. Ax. Ahlstedt, som var tillstädes vid lysningens uttagande. [ Prästens parentes ]
  SVAR

Hittade nu att det finns en Carolina Johanna född Gyllenberg 1822 i Kristianstad Garnison av en mor med namnet Christina. Christina var gift med en Jonas Qvist som var artillerist. Det konstiga är att efternamnet Gyllenberg ska komma från fadern( inget förnamn) och på moderns uppgifter står endast förnamn. Kan det vara samma Carolina Johanna?
  SVAR

Hej! Ser på DDSS att Carolina Johanna står som piga med efternamnet Möller när dom gifter sig. Det borde vara hennes fars släktnamn då. Tydligen är det två Möller som gifter sig, men dom behöver inte vara släkt för det.
  SVAR

Hej Anders! Tack för din hjälp. Har sett det också men jag kunde inte hitta någon som var född med namnet Carolina Johanna Möller därför tänkte jag att de kanske skrivit in efternamnet hon fick efter vigseln istället för flicknamnet.
  SVAR

Så nu i och för sig att det föddes en Carolina Johanna utanför äktenskapet av modern Christina Möller i Bjernum, Norra Åkarp men detta redan 1814. Vet inte hur tillförlitliga årtalen är. Finns dessutom ett par byar som kallas Glimminge var Carolina Johanna skulle vara ifrån.
  SVAR

Jag vet inte vilka källor du kollat förutom DDSS. Har du sett vad som står på familjen Möller/Möller i husförhörslängden? Där borde du få ett exakt födelsedatum och -ort på Carolina Johanna. En väg att nysta upp henne kan också vara genom styvfadern H.F. Fick. Det finns en del Fick i Kristianstad. Fick måste ha gift sig med modern någon gång efter 1823-24. Carolina Johanna kan mycket väl vara född utom äktenskapet. DDSS saknar ännu många församlingar.
  SVAR

Har än så länge bara tittat på DDSS, är nybörjare och har inte kommit längre. Husförhörslängden ska jag kolla upp, var hittar man det? Stort tack!
  SVAR

Hej Johan, Kämpa på! Inte Carolina Johanna Gyllenberg. Hon dör 1857-9? i kolera...samma månad och år som din Carolina, gift med Schaumburg. Det finns en hel del Fick i K-stad. En tycker jag verkar kunna vara son till H.F som inte är identifierad, kanske med Carolinas mor? Letar vidare. Ska titta igenom alla deras faddrar (ett helt gäng med barn föds ju i Kristianstad)efter ev. ledtrådar. Leta vidare du med efter Fick'en och plocka hem husförhörslängder. Det gör du via SVAR. Och sen kan du troligen på ditt bibliotek titta på dessa micro fichekort. Titta också på DigiArkiv och se vad du kan köpa där. De har mycket smått o gott. Och har du tur finns det någon här ute på detta forum med tillgång till hfl. Mvh/Susanna
  SVAR

Förutom dessa möjligheter finns också Genline (Kyrkböcker på nätet) och förstås att besöka Landsarkivet (eller något mikrokortcenter om man bor nära ett sådant). Jag tittade på Kristianstad i Genline, men hur ska man hitta en familj i husförhörslängden? Det är ju över 1000 sidor per volym och det orkade jag inte plöja igenom. Ingen sidhänvisning finns i vigsel- eller födelseböcker. Inget personregister till hfl. Länkar: SVAR http://www.svar.ra.se Genline http://www.genline.se DigiArkiv http://www.digiarkiv.se Lunds Landsarkiv http://www.ra.se/lla/
  SVAR

Hej å hå! Har hittat en död Hans Peter Fich i Kristianstad som skulle kunna vara styvfar? Dog 1858-09-30 av ålderdom, 75 år 9 mån o 28 dagar. Står som änkling och smedmästare...H P skulle det kunna vara istället för H F Fick? Ska leta död maka nu. Det finns en Johanna död 1857, men tyvärr heter hon Fick, smedhustru dock. Tyvärr så finns det så många sätt att leta på i ddss att man aldrig får upp full pott på en gång. Man måste hela tiden ändra söksätt.
  SVAR

Hittat en Johanna Carolina född i K-stad garnisonsförsamling 1823-04-20...oäkta barn till Johanna Fredrika Vestphal. Hon är 20 år vid födelsen. Ingen fader nämnd. Mvh/Susanna
  SVAR

Tack så hemskt mycket för eran hjälp och engagemang! Jag söker vidare. / Johan
  SVAR

Hej Johan, Jo visst finns det register för Kristianstads husförhörslängder dock inte riktigt alla. Jag vet inte var den felaktiga uppgiften kommer ifrån. Ett problem kan vara att i vissa fall är inte sidnumreringen gjord förrän efter filmningen i volymerna men det går ändå att på ett ungefär att hitta rätt. Jag har förhoppningsvis funnit den du söker i Krst SFS AI:11 (resp. AI:8). I förteckningen står att Johanna Carolina Möller finns på sidan 541. Det stämmer, denna volym har dessutom sidnumrerats. Här är uppgifterna: Car. Joh. Möller står som född 1825 2/8 i Mariestad. Hon hade tjänst hos Kapten Skytte i Kristianstad under åren 1853 till 1856. Därefter flyttade hon tillbaka till Mariestad. Hon bodde på stadsäga 73-75 i Krst och Kapten Skytte fanns på garnisonsförsamlingen. Vid kontroll på Genline och Mariestad vid hennes födelse står det att hennes föräldrar var Landssekreterare Gustaf Philip Möller och Anna Brita Rodin 28 år gammal. Hon var tydligen av mycket fin släkt, vid dopet stod Riddaren och Sekreteraren Westman och bland de inte mindre än 12 vittnena finns assesorer och kyrkoherde med namn som Kumlien, Stahl, Lubtropp och Dyrén men också Anna-Sofia Möller och fru Elisabet Rodin (tydligen släktingar). Jag har inte följt Carolina Johanna framåt men det går ju lätt att göra. Om detta är den du letar efter så är hon således född något senare än din uppgift. Bertil i Kyrkheddinge
  SVAR

Hej Bertil! Stort tack för din hjälp. Ska titta närmare på detta, dock så står enligt DDSS Carolina Johanna på döda i Kristianstad Stadsförsamling så någon av uppgifterna verkar inte stämma med tanke på att hon enligt dina uppgifter flyttade tillbaka till Marieholm. MVH / Johan
  SVAR

Hej igen! Letade efter nåt Glimminge i närheten av Marieholm men hittade inget. Enligt det som står i informationen om vigseln ska Carolina Johanna komma från Glimminge.
  SVAR

Hej Bertil! Den felaktiga uppgiften kommer sig av att jag inte hittade något register. Jag gör det fortfarande inte. Har du ett GID-nummer till det? Med hjälp av sidnumret 541 i hfl 1855-1860 hittade jag dock Car. Joh. Möller. Men det kan knappast vara rätt dam! Hon är ogift, medan Johan Ekströms Johanna Carolina Möller var gift och hade flera barn vid den här tiden. Flyttningarna från och till Mariestad (inte Marieholm, Johan!) passar inte heller. Här en bild på sidan 541 med kvinnan som troligen inte är den sökta.

Bilden är från Genline



Klicka för en större bild

kristianstad_hfl_1855_s_541_GID_1446.30.68600.gif
  SVAR

Hej Johan, Det register jag hänvisar till är det maskinskrivna på ACS (Landsarkivet) i Lund. Detta var den enda Johanna Carolina Möller som finns angiven i Kristianstad för åren 1823 till 1825. Tyvärr vet jag inget mer om henne. Mvh Bertil
  SVAR

Hej Bertil! Okej, tack så hemskt mycket. Frågan är nu bara om Glimminge ( var i från hon kom till Kristianstad ) räknas till Kristianstad. MVH Johan
  SVAR

Hej Johan, Ditt Glimminge tillhör Östra Broby tror jag. Titta i http://www.ddss.nu och sök på Östra Broby. Mvh/Susanna
  SVAR

Efter att ha lagt mitt släktforskande på is ett tag har jag börjat om igen. Hittade nu en Johanna Carolina Möller född 1825 i Ystad S:ta Maria av föräldrarna Nils Möller och Elsa Maria Vinberg. Frågan är nu om denna Johanna Carolina flyttade till Glimminge där "min" Carolina Johanna ska kommit från. Är det någon som vet om detta går att hitta information om? Årtalet skulle kunna stämma då jag hittat fyra olika uppgifter om när "min" Carolina Johanna skulle ha fötts( 1822, 1823, 1824 och 1825 ). Däremot hittar jag ingen uppgift som säger att Elsa Maria skulle gift om sig med någon H.F( eller H.P ) Fick.
  SVAR

Med Glimminge avses Glemminge församling (L).Det framgår ju av inflyttningsboken för Kristianstad. Enligt dina uppgifter skulle Carolina Johanna Möller vara född i Glemminge 1823 eller 1824. Har du sökt i födelseboken för Glemminge? Bo Holm
  SVAR

Hej Bo! Jag är ganska ny på det här med släktforkning och har varken tittat i kyrkböcker eller husförhörslängden ännu. Såg dock på digiarkiv att boken "Glemminge C:2 1806-1856" har Födda 1806-1856, lucka 1807-1825. Denna luckan ställer ju tyvärr till det för mig. Kan man hitta fullständiga böcker någon annatstans? Tack på förhand! / Johan
  SVAR

Den Johanna Carolina Möller som inflyttade till Kristianstads stadsförsamling den 19 november 1844 från Glemminge, var född den 19 januari 1823 i Simrishamn. Föräldrar: Krukmakare Jöns Georg Möller, 35-40 år, och Hanna Nilsson, 38 år. Källor: HFL Kristianstads stadsförsamling 1842-1850, sid 368, och födelsebok Simrishamn. Det är inte givet att Möller + Möller, som gifte sig i Kristianstad 1846, är identiska med Möller + Möller som dog i Kristianstad 1857. Att Jöns Möller var bokbindare 1846 och murarelärling 1857 ger vissa tvivel. Bo Holm
  SVAR

Tack så hemskt mycket! Ska fortsätta mitt forskande och titta vidare på om det möjligtvis funnits två stycken Möller + Möller i Kristianstad runt denna tiden. Stort tack! / Johan
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies