genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Nilsdotter Leth, Botilla, Danmark, född 18472011-10-03 14:24

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=18705
2010-03-10 14:20 

Söker efter Botilla Nilsdotter Leth född 1847-10-10 i Ornakärr no 1 Wäsby församling Skåne Sverige. Hon skildes ifrån sin make Påhl Persson 1876-09-06 och begav sig till Danmark 1878-10-28. Hon lämnade kvar sina 5 barn i olika fosterhem i Sverige.
Vet ej vart i Danmark hon begavs sig och ej heller om hon kom tillbaka till Sverige.
Tacksam om någon vet någonting om henne
Mvh Lena
  SVAR 2010-03-11 17:09

I Danmark var der folketælling i 1887 , der har jeg ikke fundet hende , hun kan være rejst tilbage til Sverige igen, hvis du kan et sted i Danmark hvor hun er rejst til , søger jeg efter hende.
Hilsen Sven
  SVAR 2010-03-11 20:02

Tack för att du gett dig tid att hjälpa mig. Tyvärr vet jag inte något ställe i Danmark som hon skulle ha kommit till. Vad menas med folketaelling 1887, är det folk som bodde i Danmark 1887 eller? Jag ska kolla i inflytt till Sverige igen och se om hon är kommen tillbaka. Tycker bara det är konstigt att om man kommer tillbaka till Sverige, tar man väl hand om sina barn igen. Vet annars inte hur jag ska gå vidare??????
Vem vet hon kanske åkte ifrån Danmark till Amerika???
Jag har ett kort på en äldre dam som är tagit hos Fotograf Johannes Hauerslev Faelledvej 9 Kjöpenhamn
och den ända jag vet i min släktforskning som reste till Danmark var Botilla, men jag vet ju inte om det kan vara hon, ja det finns många frågetecken som man kanske aldrig för rätt ut.
Mvh lena
  SVAR 2010-03-12 09:22

Hej Lena
Jeg har søgt på Folketælling 1880  Folketælling i Danmark er nok på Svensk " Husforhør" . Hos DIS DANMARK kan du købe CD
hvor man kan se hvem der bor i de Län som findes. Jeg prøver at efterlyse hende på Dis Danmark
Hilsen Sven 
  SVAR 2010-03-12 10:54

Tack, om Du vill söka i Dis Danmark är jag tacksam. Har precis tittat i inflytt från 1879-1890 men kan inte finna henne där heller, nu har jag i och för sig bara tittat i den församling som hon utgick ifrån, hon kan ju ha flyttat till en annan församling. I Sveriges befolkning 1890 finns hon inte heller, men vem vet hon kanske har gift sig i Danmark och tagit ett annat efternamn????Eftersom hon skildes förmodl. av att hon under tiden hennes make var i Amerika fick ett o.ä barn, så står det i HFL att hon inte fick gifta om sig innan sin make eller efter hans död, men f. d maken dog 1878 så då var det ju fritt fram för ett nytt äktenskap.
Mvh Lena
  SVAR 2010-03-12 14:15

Hej Lena

1880 FT Odense, Lunde, Norup , Hasmark
Husstand:
Nicoline Kristensdatter 71 år , enke
Niels Christian Nielsen 28 år hendes søn
Botilde Nielson 34 år , hans hustru fra Sverige ( alder passer jo fint)
Nielsine Nicoline Nielsen 2 år deres barn
Udøbt barn ( dreng) under 1 år , deres barn
Det kunne godt være din Botilde
Hilsen Sven
  SVAR 2010-03-12 14:23

Hej! Sven!

O vad GLAD jag blev, sa igår till min man att vi får nog aldrig veta något om Botilla, men detta inger mer hopp
vill jag påstå. Jag är dig väldigt tacksam, finns det möjligheter att få reda på mer om denna Botilde?
Ha en trevlig helg
Mvh Lena    
  SVAR 2010-03-12 15:42

FT 1890
Niels Christian Nielsen 38 år Husfader
Botilde Nielson 44 år
Nielsine Nikoline Nielsen 12 år barn
Niels Chr. Nielsen 10 år barn
Svend Chr. Nielsen 7år barn
Hedvig Ellinora Nielsen 4 år Barn
Anna Hildeborg Nielsen 1 år

Vielse i Norup Kirke  28 September 1879
Norup er en lille by på Fyn
Du kan finde den på Google Eart ( 5450 Norup)
Desværre kan jeg ikke se hvornår hun er død , kan kun se kirkebogen til 1924 og har ikke fundet  hende død. Nu Kan jeg vist ikke hjælpe dig mere lige nu
God Week End
Hilsen Sven
  SVAR 2010-03-12 19:40

Tyvärr kan man inte vara helt säker på att det är rätt person. För det första står det bara i FT att hon är född i Sverige, inte var i Sverige (jag har kontrollerat originallistan av  FT 1880).  FT gjordes den 1 febr.,  då var denna Botilde/Botille 34 resp. 44 år. Hon kan ha varit född 1846.
Man måste nog också kolla i emibas t ex att det inte finns flera Botilla Nilsdotter/Nilsson (ev) född 1846 eller 1847 som utvandrade till Danmark.
Denna Botilde Nielsen som föreslagits  var i Danmark redan i juli 1876, dvs på 10 månadersdagen för dotterns Nielsin N. födelse. Förmodligen har hon varit där ännu tidigare.
Lenas Botilla utvandrade 1878.

Eva M
  SVAR 2010-03-13 09:23

Hej, Eva!

Nä givetvis kan man inte vara helt säker på att det är "min" Botilla. Jag själv kan tycka att det var för snart hon fick barn med sin danske man, "min"Botilla får en son i sverige född 1876-03-29 Emil och sedan fick hon o maken igenom sin skilsmässa 1876-09-06, kan inte tro att hon var i Danmark i juli -76. Har Du tillgång till Emibas och kan kolla detta?
Tacksam för all hjälp
mvh Lena
  SVAR 2010-03-13 13:52

Hej Lena!

Tyvärr har jag inte tillgång till emibas. Jag har sett att Botillas barn är födda i Jonstorps församling. Jag vet ju inte var Botilla och hennes barn var skrivna 1878 när hon lämnade dem. Jonstorp var en egen kommun 1878. 1952 blev den storkommun med Farhult och 1971 uppgick den i Höganäs kommun.
Jag hittade uppgifter om min morfar i ett kommunarkiv (i kommunstyrelsens och kommunalstämmans protokoll). Han hade också blivit övergiven av sin mor som "stuckit" till Danmark.
Det kan ju finnas något i Höganäs kommunarkiv.  Det är inte alltid så lätt att få tillgång till kommunarkiven. Man måste boka tid i förväg med en tjänsteman och ungefär veta vad man vill se t ex kommunstyrelsens (eller fattigvårdsstyrelsens) protokoll. Småkommuner hade inte alltid en särkild fattigvårdsstyrelse. Botilla N. kan ju ha lämnat en adress tex namnet på en stad eller ort.
Det är jättesvårt att hitta folk i Danmark. Jag hade lite tur: min morfars mor hamnade i fängelse så det fanns en massa handlingar om henne. Utifrån hennes vittnesmål har jag lyckats kartlägga hennes tid i Danmark utom de första månaderna. Det har tagit mycket tid med besök på danska arkiv.

Eva M
  SVAR 2010-03-14 10:20

Hej!

Botilla och hennes barn var skrivna i Jonstorps församling 1878 Tranekärr no
1. Höganäs kommun är svåra att ha med att göra, kan inget, vet inget inte
till mycket hjälp tyvärr. Var är Du ifrån? Min e-postadress är
lerosv@glocalnet.net om du hellre vill skriva där.

Ha en bra helg Lena

[ förmedlat av moderatorn ]

  SVAR 2011-04-14 17:33

  >  
Hej, Eva!
  >  
  >  Nä givetvis kan man inte vara helt säker på att det är "min" Botilla. Jag själv kan tycka att det var för snart hon fick barn med sin danske man, "min"Botilla får en son i sverige född 1876-03-29 Emil och sedan fick hon o maken igenom sin skilsmässa 1876-09-06, kan inte tro att hon var i Danmark i juli -76. Har Du tillgång till Emibas och kan kolla detta?
  >  Tacksam för all hjälp
  >  mvh Lena


Har du något födelsedatum på din Botilla? Sitter här med en Botilla född 1846 i kågeröd och som försvinner spårlöst också...
  SVAR 2011-04-14 17:35

  >  
Hej, Eva!  
  >  
  >  Nä givetvis kan man inte vara helt säker på att det är "min" Botilla. Jag själv kan tycka att det var för snart hon fick barn med sin danske man, "min"Botilla får en son i sverige född 1876-03-29 Emil och sedan fick hon o maken igenom sin skilsmässa 1876-09-06, kan inte tro att hon var i Danmark i juli -76. Har Du tillgång till Emibas och kan kolla detta?
  >  Tacksam för all hjälp
  >  mvh Lena


Nu lyckades jag säga fel, Konga ska det vara inte Kågeröd.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies