genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Sydow, Petter, Öved, född 17872013-02-09 14:49

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=1833
 

Hej. Jag söker i släkten Sydow som i huvudsak bot i Öved. jag har kommit till Pehr eller Petter Sydow född 1787 Övedskloster. Är det någon som vet något mer längre tillbaks. Det vore intresant att veta var dom kom ifrån. Lena
  SVAR

Hej! Blev han husar och sedan skräddare i Ystad? Jag har en uppgift om en Nils Peter eller Petter Niklas Sydow (Sidoff, Sydoff osv) som enligt Ystad S:ta Maria hfl är född 1780 7/5, men jag har ingen ort. Är det samma som din? Tyvärr har jag inget bakåt på honom.
  SVAR

Hej! Jag har inget bra svar, men jag ser att det första barnet är fött 1812-11-01 i Ystad Petri. Men någon vigsel har jag inte hittat. Här kommer faddrarna 1812. Majoren och Ridd: Nils Kellman R˙ttm. Gref. Lewenhaupt, Knut Hägg Lieut: Cedercrantz och Arn. Wihlborg. Nils-Olof
  SVAR 2010-12-31 14:57

Hej!
Petter Sydow är anfader till mig, genom min mor född Krook, och hennes farfar Nils Sydow Krook.
Petter var son till Georg Sydow f. 1757 12/1 Gunnarstorp. Vet ej vilket Gunnarstorp. (vrams eller kulla Gunnarstorp)
Gift med Hanna f.1769 12/3
Arbetade som Hejderidare på Öveds slott/kloster för Greve Rammel.
För övrigt så var flera Sydow boende och arbetade på slottet.
Tyvärr dog Petter tidigt i lungsot 1824 4/5.
Fick 3 barn. Gustafia f 1817, Georg f.1820, Christina Matilda f.1822.
Han var gift med Petronella Sjöberg f.1784 25/11
Fortsättningen till mig är genom George.

Har även sett Petter Sydow i Ystad som var dragon, men tror inte det är samma.
Kan vara en nära släkting.



Du har inte Kristina Persson  f. 1882 13/5 som släkt?
I så fall maka till Nils Sydow Krook.

  SVAR 2010-12-31 15:29

Söker fader till George Sydow f. 1757 12/1 troligen i Gunnarstorp. Vet inte vilket Gunnarstorp. Antingen Vrams eller Kulla.
Han ska ha arbetat för Greve Ramel som hejderidare under flera år.
Tacksam för all information som finns.
  SVAR 2010-12-31 15:56

Jag hade en uppgift att Georg var född i Östra Äspinge, och det visade sig stämma exakt med ditt datum. Jag tycker dock att platsen ser ut som Gammalstorp.

Fadern är herr hejderidaren Johan Andreas Sidow och modern fru Sara Margareta Lyckå.

Bilden från Arkiv Digital.

PS jag slog samman trådarna om Sydow i Öved DS


Klicka för en större bild

2010-12-31_aespinge_fb_1757.JPG
  SVAR 2011-01-03 03:49

Tack Anders!
Men var har denna Johan Andreas Sidow varit verksam och bott?
Kollade i husförhörslängder, men inget fanns.
Undrar om de inte döpt honom i annan församling?

Tack för ditt riktigt snabba svar.

  SVAR 2011-01-03 03:53

Kan det vara så att släkten varit trogna Ramel i något slott?
När jag kollat så finns de lite här och var på släkten Ramels slott och gods i Skåne.

  SVAR 2011-01-04 14:47

Har nu hittat alla svar på mina frågor.
Men nu har jag fått fler frågor.
Jag har kommit ända till 1880 i mina forskningar.
Där finns en Nils Sydow . f 1880 13/5 i Öved.
Bor tillsammans med sin mor, syskon och mormor i Fiskarhusen (AI:32 (1891-1899) Bild124 / Sid 240) enl. AD online.
Förmodligen flyttar Nils vid sin mors död1898-99. Men vart då? Han står upptagen som dragon. Kan han flyttat till Ystad?
Verkar finnas släkt där.
Hittar honom igen 1905 17/6, då han får en son Gunnar, min morfar. Här har han också antagit namnet Sydow Krook.
När tar han tillägget Krook? Är det ett soldatnamn, eller faderns namn? Hans sk. oäkta namn är ju enbart Sydow.
Hur hittar jag vidare?

                                                                                                        

  SVAR 2012-02-02 13:14


Jag söker fortfarande efter släkten Sydow i vissa kyrkböcker stavas det Sidow.
Jag hittar ingen ting om Johan Andreas Sydov/Sidow och han hustru Sara Margareta Lyckå.

Har hittat en präst i Lund som tagit namnet Lyckå men verkar inte alls stämma i tid.
En riddare i Karlskrona tror jag också tagit namnet.
Lyckå är det Danskt?
Platsen ska vara Gummastorp vid Askeröd

Både Johan Andreas och hans son George var hejderidare. George vid Öveds slott. Vet inte var fadern var.
  SVAR 2012-02-04 11:04

Vid folkräkningen 1900 finns han här
Allt gott!
Siv

Namn: Nils Sydow Krook
Hemförsamling: Ystad
Hemort: Kasernen
Kontrakt: Ljunits & Herrestad
Län: Malmöhus
Födelseår: 1880
Födelseförsamling: Öved Malmöhus län
Yrke: Dragon
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
Famstkod: Ensamstående (E)
Familj nr: 158
Övrigt: 5:a Sqv.

  SVAR 2012-02-04 13:37

Hej Siv!
Du har inget om hans mina förfäder Johan Andreas Sydov/Sidow och han hustru Sara Margareta Lyckå.
Han ska varit bosatt i Gummastorp/Västerstad vid sin sons Georg Sydow födelse 1757-01-12 ,
Även han ska ha varit Hejderidare liksom sonen.
Vidare kan jag inte hitta när George Sydow dog mer än 1915. Inte var eller av vad.

  SVAR 2012-02-04 13:46

Uppdaterar tidigare information jag gett.

Det finns en Petter Sydow som var född 1787 död 1827-05-04. Hustru Petronella Sjöberg 1784-11-25
Fiskare/Jägare
Dog i Lungsot (TBC) på Svansjö
Arbetade på Maltesholm fram till 1813
Arbetade som betjänt under Greve Otto Ramel på Vidarp Gårdstånga 1814
Flyttat från Gårdsstånga 1816
Var fiskare och bodde i Fiskarehuset med familj 1825-
Hans mor Hanna bodde där också.
  SVAR 2012-02-04 18:41

Sara Margareta Lyckå döptes 2/11 1726 i Kristiandstad, dotter till kyrkoherde Petrus Lyckå o. hans hustru Petronella Blanxia. Petrus var född i Lyckeby i Blekinge c:a 1697. Han var kyrkoherde i Stoby. Sara var gift med Johan Andreas Sydow, kronohejderidare. Det var hans 2ndra gifte, gift 3 gånger. Sara dog i Östraby 1778, gift 1757.

  SVAR 2012-02-04 21:04

Tack Ingrid!
Det finns tydligen en del Lyckå i Blekinge, och kopplingen dit misstänkte jag.
Men var hittade du uppgifterna om att Johan Andreas Sydow varit gift 3 gånger och med vem?
Har nämligen inte hittat något mer än sonen George som blev Hejderidare under Ramel på Öved slott.
Verkar var svårt att få information mer än att han dog 1815, och om hejderideriet på Öved.
Vad dog han av och var t.ex?
  SVAR 2012-02-05 00:07

Jag hittade det i dag i Carlquists herdaminne, biografien över Petrus Lyckå. Hans barn räknades upp och vem de gifte sig med o. om de hade andra giften.  Han brukar inte ta med några barnbarn, så vad som "hände sen" vet jag inte, alltså med Johan Andreas Sydow. Hans första hustru hette Anna Lovisa (inget efternamn nämnt) begraven i Äspinge 1755 och hans tredje Fredrika Charlotta Bauer, gifta i Frenninge 20/11 1779. Om Sydow står det också att han föddes omkring 1705, död omkring 1783, att han "försvann" 1782 från Östraby och "ingen bouppteckning påträffad". Det är allt, men det ger ju fler ledtrådar i alla fall. Namnet Lyckå är säkert bildat efter Lyckeby där Petrus Lyckå föddes, son till klockaren Göran Håkansson och Sara Magnidotter.
  SVAR 2012-02-05 02:12

Tack än en gång Ingrid!
Har tyvärr inte tillgång till Carlquists herdaminne.
Men det är väl märkligt med Sydowarna här. Varken Johan Andreas Sydow och inte hans son George går heller att finna när de dog. Bara ett årtal.
I en bouppteckning står det att han ev. skulle dött 29/12 1814 men i husförhörslängden står det bara 1715. Kan ju vara begravbigsdagen man menar där. Men inget över döda och begravda finns.
  SVAR 2012-02-05 10:34

Vad är rätt födelsedata för Petter Sidow? Det sägs här att han är född 1787 på Övedskloster, men han finns inte i födelseboken i Öved.

När Johan Andreas Sidow i sitt tredje äktenskap får två barn 1780 och 1782 i Östraby är en korpral Jöran Sidov fadder. Det är säkert sonen Georg, men var bodde han, när och var gifte han sig och med vem, och var och när föddes Petter?
  SVAR 2012-02-05 10:56

Jöran Sidov finns i Östraby husförhörslängd i Oderup by dels som volontär 18 år år 1777, och sedan 24 år i ryttaretorpet 1784, bägge gångerna ogift. I hfl 1786 är han försvunnen från Oderup.
  SVAR 2012-02-05 17:24

När det gäller Petter Sydow har jag fått fram följande noteringar.
Född 1787-?-? Dog 1827-05-04
Fiskare/Jägare
Dog i Lungsot (TBC) på Svansjö
Arbetade på Maltesholm fram till 1813
Arbetade som betjänt under Greve Otto Ramel på Vidarp Gårdstånga 1814
Flyttat från Gårdsstånga 1816
Var fiskare och bodde i Fiskarehuset med familj 1825-?
Hans mor Hanna bodde där också
  SVAR 2012-02-08 04:21

Anders!

Ja det är ett mysterium kring herrarna Johan, George och Petter.
De tycks ha försvunnit ur rullorna, och dycker upp då och då om man har tur.
Jag skule vilja hitta tillbaks än längre en Johans födelse 1705. Intresserad hans förfäder
bodde. Om de kom från Danmark eller någon annan stans. Hejderidare kring Öved tycks
vara populärt för dem. Under Dansktiden skulle det vara spännande att veta vad de företog sig.

  SVAR 2013-02-09 14:49

George Sydow född 12/1 1757 hejderidare på Öveds slott. Räknas som en i Sydowska släktens släktrenar (Öved grenen). Troligen enda son till Johan Andreas Sydow (inflyttad från Tyskland) född 1705 död 1783 hejderidare på bl.a Maltesholm.

George och Johan Andreas härstammar från von Sydow men fadern till J-A, Cristian tog bort  von i namnet pga. förmögenhetskrav men fick behålla sitt släktvapen.

Källor:
http://www.adelsvapen.com/Tersmeden/pages/von-Sydow-v2.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Von_Sydow

Ursprunget till Svenska ätten von Sydow/Sydow kommer från stamfadern Christian von Sydow. Han flyttade tillbaka till Tyskland och han dog i Curow i Pommern omkring år 1700


Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies