genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Söderlund, Carl Alfred, Revsund / emigrerade till Amerika, född 18642010-02-16 00:00

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=17842
2010-01-30 13:56 

Carl Alfred emigrerade till "Amerika" 1887-04-17. Varifrån är det mest sannolikt att han reste? Tacksam för lite tips om hur jag kommer vidare - familjens nog ende emigrant så klart novis på området. 

Hälsningar
Lena Strindmar
  SVAR 2010-01-31 20:05

Carl Alfred var född 1864 i Revsund. Var kanske inte tillräckligt tydlig tidigare efterlysning, men vore jätteglad för hjälp. Det här med emigrationer är inte min grej, men märkt att andra är desto duktigare!
Emigrerade alltså 1887.
Hälsningar

Lena S

  SVAR 2010-02-02 07:34

Hittar honom inte i Emigranten Populär men i Emibas finns detta:

Post 34209

Söderlund, Carl Alfred
Son (ogift man)

f. 11/8 1864 i Revsund, Jämtlands län (Jämtland)

Utvandrad 17/4 1887
från Gällö, Revsund, Jämtlands län (Jämtland)
till Amerika

Källa: Husförhörslängd, s. 113

Emibas emigrationsakt: Revsund Z 1887 001


Sannolikast reste han nog från Göteborg eller Norge, men jag är också novis på emigrantforskning.
  SVAR 2010-02-02 15:27

Tack Anders,

Funderat på Göteborg, men Norge var ju faktiskt också en idé! Glad fr all hjälp.

Hälsningar
Lena S
  SVAR 2010-02-08 19:22

Blir galen - hittar honom ingenstans - damp han i från kajen pojkstackaren?? Fortfarande tacksam för all hjälp.
Hälsningar
Lena
  SVAR 2010-02-08 19:38

Bli inte galen Lena, det hjalper inte.

Jag hittade en Alfred Soderlund i Wisconsin 1920 census med familj. Han ar fodd 1864 och utvandrade 1887. Har en bror som heter Fritz i 1910 census. Stammer det? De ovriga census med honom och hans fru ar lite oregelbundna i data men skall kika mer pa honom. Aterkommer.

Susanna
  SVAR 2010-02-10 16:52

Susanna!
Tack för ditt inhopp! Blev så glad för det.
Alfreds födelse och emigration stämmer ju men ve och fasa - hittar ingen Fritz. Carl Alfred har en bror - Johan Adolf f 1869. Har också en kusin - Frans Gustaf f 1874. Vet inte om någon av dem kommit på den ljusa idéen att kalla sig Fritz.
Denne unge man är  klart krånglig! Ska leta vidare om någon Fritz dyker upp någonstans men är 99% säker på att jag inte missat någon broder.
Hälsningar

Lena  
  SVAR 2010-02-10 17:01

Hej!

Jag skall se om mer kan "sakras", men det mesta stammer. Att det star bror behover inte betyda att det ar sa. Han kan lika garna vara boarder alt. kusin. Det stammer inte alltid med verkligheten. Fritz var en vanlig variant av Frans.

Skriv till mig imorgon - jag malar vaggar och lagger golv idag. Jag skickar da det jag funnit hitills och sa kan vi soka vidare pa den mystiske Fritz med.

Soliga halsningar,

Susanna
  SVAR 2010-02-10 18:18

Du är en sann pärla!
Lycka till med väggar och golv - själv matar jag njursjuk kattälskling med specialmat och ber till högre makter om en troligen sista sommar tillsammans.
och solen skiner här med! trots allt..

Lena
  SVAR 2010-02-11 19:52

Hej Lena!

Inte hunnit med mycket. Golvet ror pa sig men vi fann armeringsjarn som maste sagas bort...haha sa jag kan inte riktigt koncentrera mig pa forskning idag. Detta maste fa ett slut sa jag kan aterga till det normala. Skriv till mig sa skickar jag det jag har och sa kollar vi vad som mer kan sokas och goras. Jag borde kunna leta lite imorgon.

Susanna
  SVAR 2010-02-12 18:27

Hej!
Så klart ingen brådska! Carl Alfred är saligen insomnad så golv och katter går förstås i första hand.
Har inte så mkt att komma med:
Carl Alfred är alltså född 1864-08-11, Revsund.
Hans föräldrar är Carl Olof Söderlund, garvare, född 1829-07-30, Kung Karl. Mor: Carin Westling född 1829-04-26, Söderala.
Alfred har en bror, Johan Adolf, född 1869-11-15, men skulle han kalla sig Fritz??
Alfred har dock en kusin, Frans Gustaf Söderlund, född 1874-04-02, Gillberga,  Södermanland. 
Har ingen pejl på vart han tog vägen. Hans föräldrar är Gustaf Andersson Söderlund och Anna Persdotter.
Hittar tyvärr inga utflyttningslängder vid denna tid från varken Revsund eller Gillberga.

Allt gott

Lena
  SVAR 2010-02-14 08:02

Hej igen!
Tror jag hittade något "matnyttigt" så har i ottan.
GID9.9.2900 Husförhör Revsund 1891-1895
Änkemannen/garvaren Per Erik Söderlund (f. 1834-10-01) har en hushållerska Ingeborg Eriksdotter som är gift. I marginalen står det "Mannen Frans Gustaf Motander vistas sedan länge i Amerika). Ingeborg får två oäkta döttrar 1884 och 1889 så Frans Gustaf torde varit emigrerad före 1884.
Carl Alfred är brorson till Per Erik Söderlund. Per Erik och Carl Alfreds far verkar ha följts åt i livet både yrkesmässigt och geografiskt. Kanske mer sannolikt att denne Frans Gustaf är den rätte än kusinen ovan.
Kanske stod hushållerskan och änklingen varandra närmare än så - får kolla upp det!
Hälsningar

Lena
  SVAR 2010-02-16 00:00

Hej Lena! 

Vad kul det later. Och visst kan det vara han, men vi far kolla upp det. Ater till normalt lage imorgon. Kontoret ar aterinvigt. Sa skriv till mig sa far jag skicka det jag har hitills.

saauerbach@msn.com

Mvh,
Susanna
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies