genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Håkansson, Hanna, Flädie, född 18642010-01-30 19:08

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=17760
2010-01-26 22:33 

Hanna Håkansson var född i Flädie 1864 och utvandrade som ung till USA. Hon gifte sig med en man som troligen var svensk, men jag har bara efternamnet (Benson). Mannen dog tidigt, och Hanna bodde som änka i Swede Hollow i St. Paul, Minnesota med sina fem barn. Hennes yngsta syster, Ingrid Håkansson, gift Olsson, var min mormor, och bodde i Flädie hela sitt liv. Eftersom vi släkt både i USA och i Sverige försöker jag spåra när Hanna kom till USA, vem hennes man var, och var de ursprungligen bosatte sig i Minnesota.
  SVAR 2010-01-27 02:44

Hej Ingrid!

Var utvandrade hon ifran och vilket ar? Och, nar var hon fodd, vilken dag och manad? Om hon var fodd i mars 1864 och utvandrade 1889 har jag hittat henne och hennes familj. Men jag vill garna ha mer for att kunna sakert saga att det ar den Hanna jag tror mig ha hittat, i St. Paul, MN.

Susanna
  SVAR 2010-01-27 02:58

Hej Susanna,

Hanna Håkansson var född den 30 mars 1864 och dog den 11 februari 1937. Hennes man hette Nils Benson som levde mellan 1860 och 1911. Hon växte upp i Flädie by utanför Lund och emigregerade troligen efter ca. 1888 eftersom min mormor, Ingrid Håkansson, född 1878, mindes att hon följt sin syster till järnvägsstationen i Flädie. Hanna och Nils hade fem barn, Ellen (Ella), Hilda, Betty, Selma, och Håkan (Bill). Vi vet att hon bodde i Swede Hollow i St. Paul, men jag tror mig ha hört att hon tidigare bott någon annanstans i Minnesota. Hennes man omkom i en olycka, tror jag, och Hanna försörjde sig och barnen genom att städa hos andra och att sy. Jag väntar med spänning på att höra vad du har för uppgifter om familjen!

Tack,
Ingrid
  SVAR 2010-01-27 05:40

Hej!

Da visste du en hel del trots allt. Och det ar den familjen jag fann. Hannah (som hon stavas) och hennes familj lever i Aldrich, Wadena County ar 1900. De har da varit gifta, Nils (Nels) och hon, i 10 ar. Ellen, Betty, Hilda och Haakon (Hakan) ar barn i familjen. De flyttar senare till St. Paul och de finns dar i census, inkl. Selma Ruth i 1905, 1910 och 1920. Hannah lever 1930 ensam med Hilda. Swede Hollow var ett omrade i ostra St Paul, ett slumomrade mer eller mindre som huserade invandrare fran Sverige med borjan fran 1850 - "Svenska Dalen". I borjan av 1900-talet kom de forsta italienarna att sla sig ner dar och de flesta svenskar hade da flyttat ivag till andra omraden  om hade rinnande vatten och elektricitet. Jag vet ej nar de bodde dar eller hur lange men adressen var Phalen Creek ave. i 1905 census och den floden rann genom Swede Hollow, darav namnet pa gatan. Och de hade da bott dar i det distriktet i 3 ar. Jag fann en Nels Emil Benson som avled den 12 mars 1911 i Ramsey County, som mycket val kan vara Nels Benson, Hannahs make. Hannah avled som du sager den 11 februari 1937 i Ramsey County (St. Paul). Selma Ruth Benson foddes i Wadena  County den 21 mars 1901. 1918 da William Hokan Benson (Bill) skriver under WW1 draften lever han i St Paul men skall ge sig ivag att jobba pa gard i North Dakota. Han ar fodd den 29 sept 1898. Jag har samlat ihop dessa census at dig och diverse annat om du vill ha det, om du vill "se" var de bodde.

Susanna

  SVAR 2010-01-28 00:34

Kära Susanna,

Tusen tack för snabb hjälp med mycket värdefull information! Jag hade hört Aldrich nämnas, men aldrig fått platsen bekräftad. Är det i census du hittat de uppgifter jag fått? Enligt den information jag fått från släkten skulle William Hokan (Bill) varit född 29 okt. 1897 och inte 29 sept. 1898, så det är något jag bör verifiera.

Jag har sökt på svenska websidor för att försöka hitta Hanna Håkansson och hennes man Nils Emil Benson för att se när de gifte sig och detta skedde i Sverige innan de utvandrade, och även när de emigrerade och hur de kom till USA. Skulle du ha möjlighet att hjälpa mig med den sortens forskning och vad skulle det kosta att få kopior på census etc.?

Tack på förhand!
Ingrid
  SVAR 2010-01-28 12:37

Hej Ingrid!

Jag kollade i Emibas och husförhörslängden och din Hanna emigrerade 1889-06-07 från Borgeby nr 24-25 i Borgeby socken. I hfl ser det ut som att hon är ogift och utflyttningslängden anger att hon utflyttade ensam från Borgeby. Dock anges hon i Emibas som både gift och ogift (olika uppgifter i 2 olika notiser). Hittar ingen lämplig Nils Emil som emigrerade detta år.
Jag hittar henne inte i vigselböckerna i Borgeby 1884-1889. Hon och hela hennes familj hade bott i Borgeby sedan 1884, då de flyttade dit från Fjelie.
Troligen var hon ogift när hon emigrerade.

Mvh
Anders
  SVAR 2010-01-28 15:51

Hej Ingrid!

Precis som Anders sager har ovan sa utvandrade hon fran Borgeby 1889. Och hon gifte sig alldeles troligen endast i USA med denne Nils Emil, som inte alls behover vara fran samma bygd i Sverige. Jag har diverse utdrag fran census och annat som jag sa och skickar garna dessa till dig. Vidare kan vi se om vi kan sakra Bill och hans fodelse i Minnesotas fodelseregister, han kanske ville verka yngre da han skrev under pappren for WW1, vem vet? Men jag skall skicka over det med till dig sa du far se.

Skriv till  saauerbach@msn.com sa graver vi vidare!

Susanna
  SVAR 2010-01-28 21:24

Hej Anders,

Tack för att du hittade datum för Hanna Håkanssons utflyttning från Borgeby! Det förvånar mig att hon skulle ha gett sig iväg på egen hand, och vi har en uppgift att hennes yngre bror Hans, född 1870, också utvandrade, men jag vet inte när och vart. Är Emibas och husförhörslängderna tillgängliga för allmänheten, eller måste man registrera sig för använda de källorna?

Tack, igen!
Ingrid
  SVAR 2010-01-28 21:26

Hej Susanna,

Hur kan man söka Nils Emil i svenska och/eller amerikanska dokument? Och hur tillgängliga är Minnesotas födelseregister?
  SVAR 2010-01-28 22:37

här är familjen till 1899 och då är han hemma igen efter några drängjobb. Hittar inte honom död 1900-1946 i Lommas församlingar, och han finns ju inte i Död-CD heller.

Klicka för en större bild

2010-01-28_Haakansson.jpg
  SVAR 2010-01-28 23:14

Hej Arne,

Tusen tack! Det står Fjelie för Hans i en kolumn till vänster, och något jag inte kan läsa mellan Fjlelie för Hanna och Flädie för Bengta i kolumnen till höger. Är det födelseort resp. nuvarande hemvist, eller??
  SVAR 2010-01-29 00:30

Hej igen Ingrid!

Emibas är en CD man kan köpa (på exv Rötters hemsida).
Hfl kan du titta i gratis på olika arkiv (riks eller landsdito). För att komma åt hfl via dator krävs någon sorts prenumeration hos någon leverantör som har skannat in dessa (Genline, Arkiv Digital, SVAR).
Gällande innehållet i hfl ovan:
- Orten till höger om föd-datum är födelseförsamlingen.
- Den ort och datum) som står ännu längre till höger är varifrån de flyttade in till Borgeby nr 24&25 och datum då flytten skedde.
- Ibm står för dito (därstädes), mao samma ort som angetts på raden ovanför.

Slut på grundkurs.

Mvh
Anders
  SVAR 2010-01-29 12:40

I Emigranten har denne HANS kanske varit hemma på besök? Susanna kan kanske hitta honom i Amerika?
i 1890 CD står HANS som lösdrivare i Fjelie, i 1900 CD hittar jag inte honom.

Efternamn: HÅKANSSON
Förnamn: HANS
Ålder: 37 Kön: M
Född: 1870/1871
Församling: AMERIKA Län: US
Titel/Anm: HERR
Utresehamn: MALMÖ
Utvandrdag: 1908 05 12
Destination: ST PAUL MN
Medåkande: NEJ
Källkod: 1908:732:322
  SVAR 2010-01-29 16:56

Hej igen! 

Ja han hade tydligen varit hemma pa besok i Fladie. Han uppger att hans mor heter Karna Larsson och bor pa No 9 Fladie. Han skall tillbaka till St Paul. Han uppger systerns adress dar (Nils Benson) och han har vistats tidigare i USA mellan 1899-1907 sa han ar en "non immigrant alien" da han kommer in, dvs han har sina forsta papper klara.
Skall se om jag kan finna honom i St. Paul 1900 och senare.

Ingrid skriv till mig sa far du de andra dokumenten jag har samlat at dig.

Susanna
  SVAR 2010-01-29 16:57

Hej Arne,

Tack för upplysningarna om Hans Håkansson! Det är mer än jag någonsin vetat om honom, och jag kan inte minnas att någon i släkten ens nämnt honom!

Nu återstår Hanna Håkanssons man, Nils (Nels) Emil Benson (jag antar att hans namn i Sverige var Bengtsson) (1860-1911). Om de träffats i USA, kan hans hemort vara var som helst i Sverige, men om de redan kände varandra innan hon utvandrade är det troligt att han kom från Lund med omnejd.

Tusen tack för all hjälp! Det är otroligt hur mycket det finns att tillgå elektroniskt om man de rätta resurserna och kunskaperna!
Ingrid
  SVAR 2010-01-29 22:18

Hittade Hans i 1900 CD, står som barn hos Karna  i Borgeby 25 men heter HANI f. -70 så han var kvar till 1901 i alla fall.
  SVAR 2010-01-30 00:49

Hej Arne,

Tack för uppgiften om Hans! Det verkar som om han rest fram och tillbaka mellan USA och Sverige, och det är märkligt med tanke på hur liten inkomst han måste ha haft! I ett tidigare mail nämnde du att han var lösdrivare; vad menades med det vid den tidpunkten? Utan fast arbete eller bostad?

Ingrid
  SVAR 2010-01-30 18:58

det kan ju bara betyda att han inte har någon anställning, han bor hemma hos modern. Hon har kanske pengar, när hon bor i Flädie som hyresgäst har hon piga (se bild).
Karna dör 18/9 1926 i Flädie 18,

Klicka för en större bild

2010-01-30_karna.jpg
  SVAR 2010-01-30 19:08

Hej Arne,

Tack för den uppgiften! Flädie 18 är den gård där min mamma växte upp, så det stämmer att Karna ha bott där på gamla dar.

Ingrid
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies