genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Andersson, Truls, Amerika, 18882011-02-02 21:28

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=17287
2010-01-09 21:43 

Hej.
Jag söker uppgifter om Truls Anderson född 1848 i Fränninge (M) enligt Emigranten Popular,  1888 04 25, Utresehamn Malmö, DestinationNew York. Året efter åker även han hustru och tre barn. Elna Månsson född 1860 i fränninge och deras barn Elsie, Maria Christina och Magnus. utresedag 1889 07 04 Utresehamn Malmö. Dest..Alexandria MN.

någon som har uppgifter om familjen eller vet hur jag ska gå vidare.

MVH
Poul
  SVAR 2010-01-10 12:15

Hej Poul!

I cencus 1900 så hittar jag dem i Eastern Township Otter Tail Minnesota
Truls Anderson född i Sverige i aug 1848
Elna A Anderson född i Sverige i april 1860
Alice Anderson född i Sverige i feb 1882
Magnus Anderson född i Sverige i dec 1884
Maria Anderson född i Sverige i dec 1888
Andrew Andersson född i Minnesota i maj 1891
Gerda Anderson född i Minnesota i mars 1893
Alfred Anderson född i Minnesota i aug 1895
Oscar Anderson född i Minnesota i feb 1898
Winfred Anderson född i Minnesota i april 1900
De bor fortfarande i Eastern Otter Tail år 1905

I cencus 1910 så bor de fortfarande i Eastern Otter Tail ,och då ser det ut så här
Truls Anderson 61
Ella Anderson 49
Mary Anderson 21
Andrew Anderson 18
Gertrude Anderson 17
Alfred Anderson 14
Oscar Anderson 12
Winfred Anderson 9
  SVAR 2010-01-10 13:05

Du vet inte när Magnus Anderson var född?

Det finns ett WWI draft card för Winfred Willam Anderson född 20 april 1900. Han hjälper sin bror att skota en farm. Hans pappa är Truls Anderson i Parkers Prarie i Otter Tail Minnesota

Det avlider en Winfred W Anderson i Los Angeles Californien den 15 juli 1970. Han ska vara född i Minnesota den 20april 1900.Social security är 550098936

I cencus 1920 så bor de i Parkers Prarie Otter Tail Minnesota
Alfred Anderson 24
Truela Anderson 71
Elna Anderson 59
Magnus Anderson 34 Bror

I cencus 1930 så bor en Alfred T Anderson 34 i Parkers Prarie .Han är gift med Mildred B Anderson 24.
De har barnen Wilford T Anderson 9
John Anderson 6
Robert A Anderson 4
Roberta A Anderson 4
Mildred är född i Iowa .
  SVAR 2010-01-10 18:32

Hej Tack för dessa uppgifter.

Födelsetid är följande för barnen. Elise 26/2 1882, Magnus 16/2 1884, Maria Christina 8/12 1888, alla födda i Fränninge där även modern Elna Månsson är född 26/4 1860.

Vidare söker jag en bror till Truls som heter Ola Andersson Borggren född 1/6 1854
och går inte att hitta efter hustruns bortgång 1886 så kanske han har följd efter sin bror???

Tack för all hjälp
Poul
  SVAR 2010-01-10 20:37

Jo, det gjorde han visst det . I cencus 1900 så finns det en Ole A Borggren i  Eastern Township i Otter Tail. Han ska ha immigrerat 1887 och vara född i Sverige i juni 1854

Han blev naturaliserad amerikan 1897

Om du skickar en majl till mig på kerstin.tholix@comhem.se så kan jag skicka ett US General Land office Record till dig

Men kan han ha flyttat till Canada? Det avlider en Ole A Borggren där som 73 åring den 18 aug 1928. Platsen där han avlider är Essondale och Regristration är 1928-09-405320 bca B13134 gsu 1952313
  SVAR 2010-01-21 16:26

Hej Poul!

Jag prövade att söka på nätet efter en del gamla släktingar som hade emigrerat.
Då jag sökte Truls Andersson fick jag napp. Han var min farfars farbror. Hur är du släkt med honom?
Jag har ett ganska fullständigt släktträd med Anders Trulssons ättlingar. Själv är jag ättling till Truls broder Sven.

Mvh/ Bengt S i Göteborg


  SVAR 2011-02-02 21:28

Hej,
Märkligt....Jag satt och sökte på Google efter namnet Ola Andersson Borggren och fick träff på denna sida. Har länge velat börja med släktforskning men inte blivit färdig. Ola Andersson var min morfars far. Ola´s fru (min morfars mor) dog i barnsäng kort tid efter det att min morfar föddes. Jag har fått en del namn från andra släktingar som jag kommit i kontakt med som släktforskat och ringt upp mig. Har även en kopia av utdrag från Ola´s soldatregister där det framkommer att ahn även har haft namnet Zar och begärt att få heta Borggren. Släktingar, hör gärna av er på e-post ake.s.bip@spray.se om någon vet vad som hände honom i USA!
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies