genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Lysell, Fritjof, Malmö, levde 1839-18932010-01-18 11:40

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=17448
2010-01-16 10:23 

Först vill jag rikta ett stort tack till er alla som genom era svar gav mig kontakt med en kusin till min pappa i samband med att jag på detta forum sökte efter min farfars mor Anna Malvina Lysell och släkten Dahlgren som hon gifte in sig i.
Igår hade jag ett fantastiskt trevligt möte med pappas kusin. Fick se foton på äldre släktingar. Och allt detta tack vare hjälp från er. Och hon hade namnet på Anna Malvinas pappa som vi letat efter. Han hette Fritjof Lysell, bodde i Malmö, var köpman och hade en öl och spritimport på södra sidan av Stortorget, fick se ett foto av butiken. Denne man har inte figurerat i våra tidigare funderingar kring vem som kunde vara Anna Malvinas pappa. Finns det någon som vet något om honom?

Varma hälsningar
Annica
  SVAR 2010-01-16 12:48

Annica !
Kan det vara denna man ?
Från ddss.nu och databaser.

Födda i Malmö S:t Petri församling
1792 - 1908
Datum 1876-04-25 Datum avser födelse
ID-nr/Regler 10071736/MSA

Barnet
Namn Anna Karolina Kön kvinna
Äktenskaplig börd inom äktenskapet Antal födda 1
Dödfödd Paritet 1

Fadern
Namn Johan Fritiof Lyzell
Titel handlande
Ort Oskar V

Modern
Namn Anna Augusta Herbst
Titel
Ort
Ålder/födelseår

MVH Birgitta
  SVAR 2010-01-16 14:40

1880-12-19 Emmy - Johan Frithiof Lyzell (Oskar V) Anna Augusta Herbst Malmö S:t Petri

Här är ett barn till. I mitt bakhuvud ringer en klocka att jag hört namnet Lyzell tidigare. Malmö är "min" stad och jag har en hel del böcker om denna i mitt tycke fantastiska stad.
Jag ska titta senare och återkommer om jag hittar något. Kvarteret Oscar är kvarteret som som är vid Stortorget-Lilla Torg-Skomakaregaten-Södergatan. Antagligen bodde han i anslutning till affären.

Eva M
  SVAR 2010-01-16 14:42

Hej Birgitta! Ja!!!!

Jag kollade Isbegs karta och kvarteret Oscar V vetter mot stortorget. fullt möjligt att han bott i samma fastighet som han hade verksamheten (huset hade 2 våningar) Äntligen!
I sv Bef. 1890 har jag inte hittat honom och i sv Bef 1900 har jag funnit två unga kvinnor med efternamnet Lysell, Anna Carolina f1876 och Emmy f1880, båda boende i kv Davida. Kanske är de ytterligare barn till Fritjof. lite snålt med tiden blir det förstås eftersom det dödfödda barnet också var fött 1876, men barn nummer två kan ju fötts förtidigt och att det har samma namn är ju inget ovanligt.   Fritjof måste i alla fall vara död innan 1890.
På fotot av affären står hans efternamn stavat med s men det är väl prästens tolkning ibland att skriva annorlunda.

Tack

/Annica
  SVAR 2010-01-16 14:46

Hej Eva,
vi tänker tydligen lika och skriver samtidigt! Tack !Återkom gärna om klockan ringer angående efternamnet.
Har inget datum på den andra Anna Carolina f1876? dec?

Annica
  SVAR 2010-01-16 15:39

Hej igen,

jag tittade i DDSS som du föreslog. Och det är bara en Anna Karolina (hon överlevde förlossningen). Sen sökte jag på båda flickorna i Sv Bef 1890 och fann hela familjen där! Men faderns efternamn var felstavat! Han stod listad som Lysen. Hustruns namn var även det annorlunda stavat stod som Werbst. Det är inte första gången stavfel förekommit. Det viktiga nu är att där stod föräldrarnas födelse år Fritiof 1839 i Oppmanna och Anna Augusta 1854 i Norra Vram. Om stavfelet följt med även till Sv Bef 1900 vet jag ej eftersom jag inte har den. Men utan döttrarna hade jag ju inte fått föräldrarnas uppgifter.

hälsningar
Annica
  SVAR 2010-01-16 17:14

Hej igen !
Roligt att det löste sig, trägen vinner !
Sökresultat
Register: Folkräkning 1900 (Malmöhus län)



Post 2 av 24

Tillbaka till träfflista - Ny sökning


Om personen
Namn: Anna Carolina Lysell
Hemförsamling: Malmö Sankt Pauli
Hemort: Qv. Davida
Kontrakt: Oxie
Län: Malmöhus
Födelseår: 1876
Födelseförsamling: Malmö Sankt Petri Malmöhus län
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Kvinna
Famstkod: Ensamstående (E)
Familj nr: 2
Sida: 213
Rad: 20
Visa källa Visa källa


Om hushållet

Personer i hushållet:
Fam. nr 1

Emmy Lysell, f. 1880 i Malmö Sankt Petri Malmöhus län
Fam. nr 2

Anna Carolina Lysell, f. 1876 i Malmö Sankt Petri Malmöhus län
Fam. nr 3

Ingrid Jönsson, f. 1841 i Västra Kärrstorp Malmöhus län, Piga

MVH Birgitta
  SVAR 2010-01-16 20:08

Lysell, Frithiof
född: - avliden: - gravsatt: 1893-09-16
S:t Pauli norra kyrkogård Kvarter: 09 Gravplats: 0016
Gravrätten har återgått till upplåtaren

Lysell, Anna
född: - avliden: - gravsatt: 1899-08-28
S:t Pauli norra kyrkogård Kvarter: 09 Gravplats: 0016
Gravrätten har återgått till upplåtaren

från svenska gravar.

Eva M
  SVAR 2010-01-17 09:49

Tack!

du bekräftar mitt antagande att han dog mellan 1890 och 1900!
Jag ska ta en promenad till kyrkogården en dag när det inte är så kallt som idag, även om gravrätten återgått så finns det kanske en liten chans att stenen ändå står kvar. Beror ju på om platsen återanvänts eller ej.

Hälsningar
Annica
  SVAR 2010-01-17 15:57

hej!

I samband med att beskedet "gravrätten har återgått till upplåtaren" kommit upp har stenen försvunnit. Jag letade efter min mors kusins grav i somras för att hitta gravrättsinnehavaren.
Jag ringde till kyrkogårdsförvaltningen och fick besked att stenen skulle tas bort i höst. Jag hann precis fotografera stenen. Jag kollade nu och meddelandet gravrätten...

Eva M
  SVAR 2010-01-17 16:48

Tack Eva! det besparar mig en promenad i ett vinterkallt Malmö. Brrr

Jag satt just och letade i SV Bef 1890 för att försöka hitta någon släkting och länk till Fritjof i Oppmanna. Hittade en Charlotta Lysell f 1832 i V.Vram, sittandesensam på Oppmanna no 21. Eftersom Fritjof var född 1839 i Oppmanna skulle det ju kanske kunna vara en syster.....
  SVAR 2010-01-17 18:01

Annica !
Fadern till Charlotta är Samuel Lysell och modern Öhrlander. Kusin skulle jag kunna tänka mig.Charlotta född 31 okt.
MVH Birgita
  SVAR 2010-01-17 19:26

Hej Birgitta och Tack! 
verkar som det fanns några stycken Lysellare i de trakterna.

MVH
Annica
  SVAR 2010-01-17 19:42

Hej Annica!
Det finns fler Lysell begravda i Malmö (se svenskagravar.se). Det fanns en Carl Lysell (bankkamrer)  i Malmö samtidigt som Fritjof. Kan hända var de släkt? Och att det finns ättlingar kvar  i Malmö?

Eva M
  SVAR 2010-01-17 19:57

Hej  igen,
ja jag hittade ju inte fritjof i förra omgången när jag sökte efter anna malvinas far (han syntes ju inte eftersom hans namn stavtats med z i sv bef 1890. Och den Carl Lysell du nämner var faktiskt den Lysell som jag spekulerade över som presumtiv barnafader eftersom han var i lagom ålder och själv fick sex barn först senare (1873.80). Och sedan bodde han nära anna malvinas mamma helena. han i kv Rostock V hon i VIII. vet ej var han var född.

Sedan har jag stött på ytterligare en CarlJ P Lysell som var född 1833 i Åby som ligger öster om Kristianstad.Han var alltså 10 år äldre an bankkamrer vid anna malvinas födelseår. 

varför inte ? På något vis är de säkert släkt.
Jag ska kolla på sidan med gravar också. Tack
hälsningar
Annica

hälsningar
Annica
  SVAR 2010-01-18 10:42

Hej Annica!

Du får ta ett abonnemang på t ex Arkiv Digital så får du säkert klarhet i hur de olika Lysell hänger ihop. Tittar man i Oppmannas födelsebok C:7 på sidan 145 hittar man Johan Frithiof född den 6 mars 1839. Föräldrarna är sergeanten Sam. (alltså Samuel) Lysell och fru Jacobina Örlander i Arkelstorp.

Så Charlotta född 1832 i Västra Vram är alltså syster till din Fritjof!

Här är en bild från Arkiv Digital från Oppmannas födelsebok 1839.


Klicka för en större bild

2010-01-18_oppmanna_C7_s_145.JPG
  SVAR 2010-01-18 11:15

Hej Anders, tack!
Japp det ska jag genast fixa.
Jag är så tacksam för alla upplysningar jag fått som gör att jag nu kommer vidare.

hälsningar
Annica
  SVAR 2010-01-18 11:28

Kunde inte låta bli att också titta på familjen i husförhörslängden Oppmanna AI:7  s 106.


Klicka för en större bild

2010-01-18_oppmanna_AI7_s_106.JPG
  SVAR 2010-01-18 11:40

Tack igen Anders!
Så roligt, en syster till!
  SVAR 2010-01-18 11:40

Tack igen Anders!
Så roligt, en syster till!
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies