genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Månsson, Adolf, Malmö, död 19352010-01-08 06:06

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=17209
2010-01-06 21:17 

 Hej!
Skulle så gärna vilja veta mera om min mors morfar och hans anor men har så lite att gå på...Det jag vet är att han hette Adolf Månsson och att han dog den 17 nov 1935 (begravd på Östra Kyrkogården i Malmö). Han var gift med Ester (och hennes flicknamn skulle jag också mycket gärna få veta). Troligtvis dog Ester i Malmö ca 1973. De hade flera barn. Rut var den förstfödda. Sedan fanns Astrid 1911-04-04 (troligtvis Malmö), Malte, Harry och Helge fanns också, troligtvis födda efter flickorna.

Det sägs att Adolfs föräldrar lämnade honom kvar i Sverige när de emigrerade till Amerika (Adolf skall då ha varit i 7-års åldern) och att han fick stanna kvar hos sina morföräldrar...Vet ej om detta stämmer och ej hur jag skall kunna verifiera heller...

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Bästa hälsningar,
Malin
  SVAR 2010-01-06 21:42

Kolla: svenskagravar.se. I graven är Adolf, Ester (+1974) och Helge (+1981) begravda.

Eva M
  SVAR 2010-01-06 22:06

 TACK! En liten pusselbit...Dock förstår jag nu att det "dödsdatum" jag trodde mig ha istället var gravsättningsdatumet...Synd att inga födelseår eller datum fanns med där...
  SVAR 2010-01-06 22:33

Hej Malin.
Kan det vara denna Ester Månsson hittad i Sveriges dödbok?:

18880214-4504

Månsson, Ester
Spånehusv 62D
214 39 Malmö
(Boendeadress 1 nov 1970)
Död 19/11 1974.
Kyrkobokförd (1969) i Sofielund, Malmö kn (Malmöhus län, Skåne). Mantalsskriven (1969) på samma ort.
Född 14/2 1888 i Fuglie (Malmöhus län, Skåne).
Änka (9/11 1935).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Möllevången-Sofielund, Malmö kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan:
FUGLIE (Malmöhus län)
Källor:
MTL 71 / RTB 74
  SVAR 2010-01-06 22:54

Hej!

Ester dog så pass sent att hon finns med i Sveriges dödbok. Där framgår när hon är född och förmodligen också hennes födelseförsamling.
Jag har tittat i folkräkningen 1900 (just nu är den gratis på svar.ra.se). Har antagit att Adolf var född omkring 1880. Det finns en cigarrarbetare Adolf Månsson i Malmö som  bor hos en familj Månsson men husfadern kan inte vara morfar till honom.
På svar finns SCB-utdragen (man måste ha abonnemang). Där bör man kunna finna hans död 1935. Antar att han dog i Malmö. Man får då gå genom alla församlingar i Malmö, minst fyra.
Eva M
  SVAR 2010-01-06 22:55

Ester föddes av föräldrarna Husmannen Hans Jönsson och hustrun Maria Hansson på nr 7 i Fuglie (Fuglie C:6, sid8).
Helge Bernhard föddes den 18/11 1913 i Stora Slågarp. Föräldrarna var Statdrängen Adolf Månsson och Ester Hansson i Mossarp. Adolf var född den 19/9 1883 och föräldrarna gifte sig 21/12 1910. Ingen ort nämnd. (SCB utdrag ur födelseboken)
  SVAR 2010-01-06 22:55

Jan-Erik! Tack! Jag blir nästan tårögd av lycka! Det är min Ester! Nu har jag äntligen ngt att gå vidare på! Tack snälla!
Mvh,
Malin 
  SVAR 2010-01-06 23:02

Eva, Tack vare ditt tips om Svenskagravar har jag nu hittat att Adolf dog den 9 nov 1935 i Västra Skrävlinge (f. 1883-09-19). Cigarrarbetaren du funnit, var han född 1883 tro??
  SVAR 2010-01-06 23:22

Hej! Nej tyvärr inte. På stadsarkivet i Malmö finns församlingsboken för Västra Skrävlinge. I den står födelseförsamling. På ddss.nu hittade jag följande:
Listerby församling:

1883-09-19 Datum avser födelse

Barnet
Namn Adolf Kön man
Äktenskaplig börd utom äktenskapet

Fadern
Namn
Titel
Ort

Modern
Namn Mathilda Månsdotter
Titel piga
Ort N-r 14 Listerby
Ålder/födelseår 20
Dopvittnen
Enkan Ingeborg Sjöström i Torneryd och f. Båtsm Måns Nilsson Lerberg i Leråkra

Det kan vara rätt person men det måste kollas upp.

Eva M
  SVAR 2010-01-07 00:20

Hej i natten.
Jag följde upp Evas spår i Blekinge. I Ronneby AI:58 sid 373, åker Pigan Matilda Månsdotter och hennes två oäkta barn Adolf 19/9 1883 (Listerby) och Anna Viktoria 6/12 1890 (Listerby) till Nord Amerika. Utflyttningsattesten i hfl är 27/5 1892, nr 67.
Jan-Erik
  SVAR 2010-01-07 00:28

 Mina kära nattugglor! Så gulliga ni är som hjälper mig! Verkligen ett spännande spår ni hittat, då jag själv varit inne på Blekingespåret tidigare...Inte för att jag eg haft ngt att gå på mer än att när jag sökt efter Adolf:ar födda kring 1880 (innan jag visste exakt) så fann jag en del sådana grabbar i just blekinge....

Det som inte stämmer riktigt med den story jag hört - är ju att Adolf skulle ha lämnats kvar i Sverige och att resten av familjen (som nog var några stycken) reste till Amerika...men absolut är detta värt att undersöka vidare. Så spännande!
Malin
  SVAR 2010-01-07 00:34

Ja, nu börjar ögonlocken att hänga.... Men det är inte riktigt slut med Adolf där. Slår man på folkräkningen 1900 så finns det en Adolf Månsson, f. 1883 i Listerby, som dräng på Rolstorp, nr 75 i Listerby. Men jag kan inte få fram modern Matilda. Det verkar vara så att Adolf stannat i Sverige ändå.
God natt :-)
  SVAR 2010-01-07 00:37

 :-) Jag skall också sluta mina blå och drömma vidare om hur det kan ha varit. Får fortsätta att jaga Adolf imorgon!
God natt! Och stort tack igen!
  SVAR 2010-01-07 07:57

Hej!
Att han står som utflyttad till Amerika behöver inte betyda att han verkligen åkte dit. Jag har samma situation med min morfar. Det ser ut som om han åkte till Danmark med sin mor. I själva verket var han hos sin mormor men han blev inte skriven hos henne, antagligen för att den kommunen inte skulle behöva betala fattighjälp till honom. När sen mormor behövde fattighjälp skickades barnet till Malmö där han sist varit skriven.
Jag tror att det ena dopvittnet Måns Nilsson Lerberg i Leråkra är Adolfs morfar. Man kan kanske kolla honom i hfl. Om det finns konfirmationslängder kan man se var han fanns vid 14 års ålder.
Men som sagt bör du kontrollera i församlingsboken för Västra Skrävlinge 1935 var han var född så att det inte är fel person.

Eva M
  SVAR 2010-01-07 11:42

  Aha. I Västra skrävlinges försbok för 1935 där Adolfs dödsdag är noterad finns tyvärr ingen uppgift om hans födelseförsamling....Hade man hittat Ester och Adolfs vigselanteckning i ngn kyrkbok hade det kanske funnits där...Men orten har vi ju inte koll på här heller.
När jag sökte i ddss på alla gossebarn som föddes i landet den 19 sept 1883 så fick jag bara 15 träffar och endast en av dessa hette Adolf. Måste ju bara vara han! Din teori om att Måns Nilsson Lerberg i Leråkra är morfadern känns ju också mycket rimlig. Skall försöka at hitta mer på honom....

  SVAR 2010-01-07 12:25

Hej!

ddss innehåller bara uppgifter från vissa församlingar i Skåne/Blekinge/Halland.
Sen 1911 ingår Västra Skrävlinge i Malmö kommun. Du skulle kunna beställa bouppteckning för Adolf Månsson på Malmö stadsarkiv. Där skulle ev. födelseorten kunna framgå. (se bouppteckningsregistret på Malmö stadsarkivs hemsida).
Du skulle kunna leta upp äldsta barnets födelse. Förmodligen gifte sig föräldrarna strax före eller strax efter barnets födelse.  Dog äldsta barnet efter 1947 finns det i Sveriges dödbok och då får du födelseförsamlingen.

Eva M
  SVAR 2010-01-07 17:12

Diarienr: BOU 1936 1:93 Månsson, Adolf byggnadsarbetare

Du kan beställa via stadsarkivets hemsida. Gå in på malmo.se och klicka vidare på kultur, sen stadsarkivet och bouppteckningar.

Eva M
  SVAR 2010-01-07 19:49

  Japp! Då har jag beställt BOU för Adolf. Skall bli spännande att se om den leder mig vidare. Ber om ursäkt för en kanske dum fråga, men Sveriges dödsbok - är den fritt tillgänlig på nätet eller är det ngt som bara finns på de fysiska arkiven??


  SVAR 2010-01-07 20:06

Hej!

Sveriges dödbok finns på svar.ra.se.  Du säger att Rut var den äldsta och Astrid var född i april 1911. Föräldrarna gifte sig i dec. 1910. Slutsats: Rut måste ha varit född innan föräldrarna gifte sig.  Antar att Astrid är din mormor eftersom du har födelsedatum för henne.  Det är kanske hennes födelseförsamling du ska hitta.

Eva M

  SVAR 2010-01-07 20:12

Är din mormor (?) Astrid Elisabet Olsson död 2004? Om ja, då kan du ringa skatteverket och fråga om födelseförsamlingen.

Kanske gör någon med Sveriges dödbok uppslaget åt dig.

Eva M
  SVAR 2010-01-07 20:13

Du drar en helt riktig slutsats. Rut är född innan föräldrarnas giftermål, och mkt sannolikt har hon också en annan far än Adolf...
Astrid är min mormor och hon gick bort i augusti 2004...
Jag har finkammat svar.ra.se men kan inte finna att jag kommer åt Sveriges dödbok där....Som jag begriper det så är det bara vissa län som är reggade där...Eller har jag helt fel på det?? Eller du menar att jag kan beställa dödboken på CD därifrån?


  SVAR 2010-01-07 20:34

Hej!

Du har alldeles rätt. Det är bara vissa län på Svar. CD-skivan är något annat. Den ges ut av Sveriges Släktforskarförbund. Kanske gör någon uppslaget åt dig, eller ring skatteverket imorgon.

Eva M
  SVAR 2010-01-07 20:41

  Känns ju ändå lite skönt att man har rätt på nå´t:-)
ringer Skatteverket imorgon...Kollar just nu kyrkböckerna från Arrie där Ester bodde som barn och kanske då också som mkt ung mor tänkte jag...får se vad jag finner där.


  SVAR 2010-01-07 21:30

vet inte om jag tänkt rätt, men här är ett namn.


19110404-4522
Olsson, Astrid Elisabet
Humlebäcksg 28/Mats Anderss
216 20 Malmö

Död 16/8 2004.
Folkbokförd i Malmö Sankt Johannes, Malmö kn (Skåne län, Skåne).
Född 4/4 1911 i Vellinge (Malmöhus län, Skåne).
Änka (11/11 1997).
--------------
Födelseförsamling i källan:
VELLINGE (Malmöhus län)
Källor:
man91 / RFV 06
  SVAR 2010-01-07 21:49

Jo, det är rätt.
I Födelseattesten (SCB Vällnge) på Svar står som fader Adolf  Månsson, trädgårdsarbetare, 24, 25 Hvellinge, h.h. Ester Hansson.
  SVAR 2010-01-07 21:55

Och.......de gifter sig i Vellinge också: Den 21/12 1910 "Adolf Månsson, arbetare på nr 10 Hvellinge och Ester Hansson, Åbodotter ibm."
  SVAR 2010-01-07 22:07

  Yes det är helt rätt! Sicket detektivarbete du gjort! Tusen Tusen Tack!
  SVAR 2010-01-07 22:44

... men du har fortfarande inte Adolfs födelseort. Du sa att du tittat i församlingsboken för V. Skrävlinge för 1935 men den finns inte på nätet. Är det inte bara i SCB utdragen du funnit honom? Det är ju församlingens uppgifter om födda/vigda/döda som den skickade in till Statistiska Centralbyrån.
Församlingsboken för V. Skrävlinge finns på Malmö stadsarkiv.
Den för Vellinge bör finnas på Landsarkivet i Lund.  Antagligen är det han född i Listerby församling men man måste nog kolla i församlingsboken  från 1900 i Listerby och framåt till 1910 i Vellinge så att man vet att det är rätt person. Det blir nog att göra ett personligt besök på Landsarkivet. Men vänta till dess du fått BOU från Malmö.
Jag letade efter modern på Ellis Island men fann henne inte där. Kan vara att hon kom till USA precis innan Ellis Island öppnade eller så har man stavat hennes namn konstigt.
Kollade också på ancestry men eftersom jag inte har abonnemang kan jag inte se alla uppgifterna. Det finns några tänkbara kandidater.

Eva M

  SVAR 2010-01-07 23:04



Klicka för en större bild

2010-01-07_adolf.jpg
  SVAR 2010-01-07 23:07

här är hfl. dom flyttar till Ronneby 1886.

Klicka för en större bild

2010-01-07_adolf2.jpg
  SVAR 2010-01-07 23:38

Skall jag tro att de 3 översta namnen på bif bild också är släktingar?? 
Hur som helst har vi nu fått bekräftat att Adolf är född i Listerby (Mathildas Adolf) Nu skall jag bara få verifierat via BOU som jag beställt att "min" Adolf också är född i listerby så att vi kan sluta oss till att vi är på rätt spår. Eller vågar jag tro att det är rätt? Födelsedatumet stämmer ju.


  SVAR 2010-01-08 06:06

Antagligen är de tre övre namnen i sista bilden inte släktingar utan personer som arbetat/bott på samma ställe som Anna Månsdotter. Övre delen av sidan finns inte med.

Eva M

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies