genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Jönsdotter, Else, Kågeröd, levde 18182009-12-07 16:56

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=16813
2009-12-05 18:01 

Söker föräldrarna till Else Jönsdotter. Levde 1818, på Björkebackehus, i Kågeröd. Var då gift med Jöns Jönsson Lindström.
  SVAR 2009-12-05 19:47

Hej Ingrid !

Tyvärr saknas födelsebok för Konga 1772 där Else är född.
Gift med Skogvaktare Jöns Nilsson F. 1771 13/12 Kågeröd - Död 1841 2/12 Kågeröd - Simmelsberga
Uppgifter du kanske har, men här kommer lite info för din info.
Björkebackahus - Kågeröd
Skogv. Jöns Nilsson
Hustru Else Jönsdotter F. 1772 20/1 Konga - Död 1844 4/8 Simmelsberga-Kågeröd
Barn:
Per 1797 27/9 Konga
Bengta 1803 27/7 Konga
Nils 1808 5/4 Kågeröd
Anders 1810 2/5
Ola 1812 5/2
Anna 1813 4/7
Tvillingar Jöns och Elna 1818 16/4
Johannes 1820 28/5
Petter 1822 9/8

Boende Hökatången Nr. 1 1824
Simmelsberga Nr. 6 1827
Jöns son till Nils Jönsson och Hanna Pålsdotter i Kågeröd.

Hör av Dig om Du behöver mer hjälp !

Sven Isgren
Trelleborg
  SVAR 2009-12-06 14:58

Hej Sven!

Tack för ditt svar. Har inte kunnat få fram så  mycket  om Jöns och Else så därför är dina uppgifter mycket välkomna. 

Vet du något mer om deras barn. Är speciellt intresserad av uppgifter om Jöns, men tar även tacksamt emot upgifter om de andra barnen. 
Vem gifte de sig med och när dog de?

Ingrid Bengtsson


  SVAR 2009-12-06 20:03

Hej Ingrid !

Om du som släktforskare behöver uppgifter så är Scangen en fantastisk källa.
En annan källa är Disbyt som finns hos DIS.SE.
Om Du inte är medlem så gå med. Det finns otroligt mycket att hämta.
När det gäller Jöns så bodde han i Kågeröd och var gift med Hanna Arvidsdotter F. 1820 i Svalöv.Hade även efternamnet Lindström.Avled 1888 i Kågeröd.

8 barn från 1848-1865.
I Disbyt finns även uppgifter om Johannes
Det finns en släktforskare som  jag tar mig friheten att nämna som bor i Stockholm och heter Kerstin Wahlgren med adress
ia.wahlgren@telia.com.
Jag tror ni har mycket att "skriva" om.
På Disbyt finns även sonen Ola och dotter Anna.
Sonen Anders hette även Lantz och var gift med Elna Jönsdotter född 1809 i Mörarp
boende Simmelsbergagård Nr. 6 med hustru och barnen Johanna 1835, Sven 1839 och Maria 1841.

När Du blivit klar med julbestyren kan du stänga in Dig i forskarhörnan och
förgylla tiden med släktforskning.
Du har mycket att se fram emot och jag önskar Dig lycka till.

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR !

Sven

  SVAR 2009-12-06 23:12

Hej Sven och Ingrid!
Jag är den Kerstin som anges i referensen. Jag har samma uppgifter som Sven lämnat i sitt svar med en viktig skillnad. E-postadressen är la.wahlgren@telia.com. Det ser alltså ut att börja med stort i men det är litet l (ell). Om Du redan skickat mail har det alltså inte kommit fram.
Hälsningar
Kerstin
  SVAR 2009-12-07 16:56

Hej Sven!

Tack för ditt svar,  nu har jag fått mycket som jag kan arbeta vidare med. 
Julbestyren kanske får vänta ett tag.

Än en gång  stort tack för din hjälp.
 
Ingrid





Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies