genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Hansdotter, Bengta, Hannas (Simrishamn), född 18752014-07-26 06:53

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=16342
2009-11-01 20:46 

Vad hände med Bengta Hansdotter, syster till min farmor? Vet någon något om hennes vidare öden efter det att hon  konfirmerades i Smedstorps församling 1890? Hon hade syskon: Ulrika(min farmor),  Ida och Gustaf. Föräldrarna hette Hans Håkansson och Elna Nilsdotter. De sista uppgifterna om Bengta, Ida och Gustaf hittade jag i Smedstorps husförhörsbok 1884-95 folio88. 
  SVAR 2009-11-01 22:51

Hej Ansgar!

Jag finner inte Bengta i Svb 1900, men däremot finner jag i Sveriges dödbok 1947-2006, följande kvinna om kan vara din Bengta om rätt födelsedatum stämmer in.
Bengta Nilsson född Hansson, 28/3-1875 i Hammenhög, död 21/10-1953 i Smedstorp, Gårdslösa nr 43. Änka 25/5-1936.

Enligt Svb 1890 och 1900 så har Bengtas mor Elna en oäkta dotter under äktenskapet som heter Anna och som är född 1888 i Smedstorp.

Med hopp om att det är rätt Bengta!

Annmargrete
  SVAR 2009-11-02 09:18

Hej Annmargrete!
Tack för din hjälpsamhet och ditt snabba svar! Det är ingen tvekan om att det är rätt Bengta. Och en del obehagliga frågetecken börjar rätas ut. Tydligen vet du mycket om hur man tar reda på fakta och jag är ytterst tacksam för om du hittar något mer om Bengtas och hennes syskons avkomlingar. Förlåt en okunnig, vad är Svb och var finns Sveriges dödbok?
Hälsningar i allhelgonatid
Ansgar
  SVAR 2009-11-03 22:50

Hej igen Ansgar!

Svb står för Sveriges befolkning och det finns CD-skivor att köpa från åren 1890, 1900, 1970 och 1980. CD-skiva med Sveriges dödbok 1947-2006 finns också att köpa via föreningen DIS.

För att jag skall kunna hjälpa dig med de andra syskonen så måste du uppge vilken dag och månad som de är födda i eftersom det annars kan bli helt fel. Troligen har jag funnit Gustafs och Annas vidare öden, men vill inte skriva ner det här förrän du uppger ovanstående uppgifter.

Mvh Annmargrete
  SVAR 2009-11-04 10:16

Hej Annmargrete!
Hjärtligt tack för upplysningarna och ditt fantastiska spårsinne!  Det behöver sannerligen en nybörjare! Syskonen till Ulrika är förutom Bengta följande: Ida född 27 okt. 1879 i Smedstorp, Gustaf född 21 mars 1887 i Smedstorp (Gårdlösa) samt oäkta Anna född 1 sept. 1888. Det sistnämnda har tydligen att göra med att maken Hans Håkansson enl. husförhörsboken begav sig till Amerika 29 april 1887. Tydligen stannade han där för Elna Nilsdotter dör ensam i Hannas 35 den 28 maj 1915 ( "mannen här okänd, uppgifvandes många år vistad i Amerika"). Mystiken tätnar, eftersom Elna uppges vara född 15 nov. 1846, men enligt andra uppgifter skulle hon vara född 19 mars 1848. 
Än en gång, varmt tack!
Ansgar

  SVAR 2009-11-04 17:09

Hej igen Ansgar!
Tack för uppgifterna som jag önskade! Det visade sig att det är rätt syskon jag funnit i Sveriges dödbok 1947-2006.

Gustaf Hansson-Lindén, född 1882-03-21 i Smedstorp, död 1964-07-23 i Stiby, Tommarps kommun (Komstad 86:1)
gift 1907-03-30 med
Selma Möller, född 1885-03-06 i Smedstorp, död 1970-11-07 i Simrishamn (Kvarteret Valfisken 17)

Anna Hansson, född 1888-09-01 i Smedstorp, död 1955-09-18 i Smedstorp (Tunby 31:6). Ogift kvinna.

Tyvärr så kan jag inte finna Ida. Jag hittar en Ida Göransson med rätt födelsedatum och som dog i Öved 1920-03-21. Men om det är rätt Ida är inte lätt att veta.

Hoppas du ändå är nöjd med dessa uppgifter som du nu får.

Mvh Annmargrete
  SVAR 2009-11-04 17:27

Bästa Annmargrete!
Jag är mer än  nöjd! Snarast överlycklig över att jag ÄNTLIGEN får klarhet över min alltför tidigt avlidna farmors nära anhöriga. Mitt hjärtligaste tack!
Ansgar
  SVAR 2014-07-26 06:53

Undrar om Ansgar Skillemar vet något om sin mor Idas syskon. Hur många var det? Herman, Ola Mauritz, Lorentz, Fritz, Ida, Hulda, Anna, Ester och vad hette hon som var mor till Ester Berggren? Tacksam för svar Anki Olsson
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies