genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Viderberg, Viktor Alfred, Färlöv Kristianstad, 1889-19672009-10-30 17:57

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=862
 

Jag söker information (med positiva eller negativa förtecken) rörande min biologiska farfar VIKTOR ALFRED VIDERBERG f. 1889-09-12, d. 1967-11-01. Han var skomakare i Färlöv. Jag har annonserat i tidningar mm, men aldrig lyckats få veta något annat om farfar än det som framgår av kyrkoböcker mm. NÅGON levande själ borde väl veta NÅGOT om Viktor Alfred Viderberg?! Han var inte Guds bästa barn (och vem är det?!)men för mig är det mycket viktigt att få veta så mycket som möjligt om honom. Mycket tacksam för svar här på webbsidan eller några rader postade till Fia Sjöblom Bokelundsvägen 7 B 352 48 VÄXJÖ
  SVAR

Detta fanns i SDB 3 om Viktor Alfred fast han är född i Önnarp. 18891012-355 Viderberg, Viktor Alfred Färlöv nr 1 Död 1/11 1967. Kyrkobokförd i Färlöv, Kristianstads kn (Kristianstads län, Skåne). Född 12/10 1889 i Önnarp (Malmöhus län, Skåne). Änkling (9/7 1941). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Araslöv, Kristianstads kn (Skåne län, Skåne) Födelseförsamling i källan: Önnarp (Malmöhus län) Källor: DOR 67 / PA, FS Detta fanns i folkräkningen 1890 om hans familj: Om personen Namn: Viktor Alfred Hemförsamling: Önnarps Hemort: Önnarps Kontrakt: Vemmenhögs Län: Malmöhus Födelseår: 1889 Födelseförsamling: Önnarp mö. l. Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Familjest: s. Famstkod: Barn (B) Hushåll nr: 27 Familj nr: 1 Øvrigt: v SVARvolym: 000221 Kort nr: 16 Sida: 3 Rad: 4 Om hushållet Personer i hushållet: Fam. nr 1 Jöns Viderberg, f. 1851, Skräddare Bengta Andersdotter, f. 1860 Karl Herrman, f. 1885 Ebba Elfrida, f. 1887 Viktor Alfred, f. 1889 Om personen Namn: Jöns Viderberg Hemförsamling: Önnarps Hemort: Önnarps Kontrakt: Vemmenhögs Län: Malmöhus Födelseår: 1851 Födelseförsamling: Önnarp mö. l. Yrke: Skräddare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Hushåll nr: 27 Familj nr: 1 SVARvolym: 000221 Kort nr: 16 Sida: 2 Rad: 50 Om personen Namn: Bengta Andersdotter Hemförsamling: Önnarps Hemort: Önnarps Kontrakt: Vemmenhögs Län: Malmöhus Födelseår: 1860 Födelseförsamling: Hammarlöf mö. l. Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjest: h. Famstkod: Mor/fru (M) Hushåll nr: 27 Familj nr: 1 SVARvolym: 000221 Kort nr: 16 Sida: 3 Rad: 1 Om personen Namn: Karl Herrman Hemförsamling: Önnarps Hemort: Önnarps Kontrakt: Vemmenhögs Län: Malmöhus Födelseår: 1885 Födelseförsamling: Önnarp mö. l. Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Familjest: s. Famstkod: Barn (B) Hushåll nr: 27 Familj nr: 1 Øvrigt: v SVARvolym: 000221 Kort nr: 16 Sida: 3 Rad: 2 Om personen Namn: Ebba Elfrida Hemförsamling: Önnarps Hemort: Önnarps Kontrakt: Vemmenhögs Län: Malmöhus Födelseår: 1887 Födelseförsamling: Önnarp mö. l. Civilstånd: Ogift (O) Kön: Kvinna Familjest: d. Famstkod: Barn (B) Hushåll nr: 27 Familj nr: 1 Øvrigt: v SVARvolym: 000221 Kort nr: 16 Sida: 3 Rad: 3 I Folkräkningen 1900 fanns det med 2 syskon till: Om personen Namn: Jöns Gustaf Hemförsamling: Önnarps Hemort: Önnarp N:o 18. Kontrakt: Vemmenhögs Län: Malmöhus Födelseår: 1893 Födelseförsamling: Önnarp Malmöhus län Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Familjest: s. Famstkod: Barn (B) Hushåll nr: 101 Familj nr: 1 SVARvolym: Kort nr: 0 Sida: 9 Rad: 13 Om personen Namn: Bror Ernst Hemförsamling: Önnarps Hemort: Önnarp N:o 18. Kontrakt: Vemmenhögs Län: Malmöhus Födelseår: 1895 Födelseförsamling: Önnarp Malmöhus län Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Familjest: s. Famstkod: Barn (B) Hushåll nr: 101 Familj nr: 1 SVARvolym: Kort nr: 0 Sida: 9 Rad: 14
  SVAR

Hej och tack för hjälpen! Jag hade de flesta uppgifterna innan då jag anlitade en släktforskare för några år sedan. Denna hade dock ej tillgång till dator, så allt gjordes "för hand". Nu fick jag detaljerade uppgifter om farfars syskon - bra! Jag skickade efter farfars akt från arkivet i Lund (minns inte vad det heter) och fick svaret att han inte hade några barn... Men betalt skulle arkivet ha, trots att jag vet att han hade rätt många telningar! Bl a min pappa - och Viktor hade erkänt faderskapet och hans namn finns med på adoptionshandlingarna. Jag vill gärna komma i kontakt med någon Färlöv-bo som kan berätta mer - mejla gärna till fiasjo@bredband.net .
  SVAR 2009-10-30 17:57



Hej.
I kväll såg jag detta, viktor viderberg är min gamelfarfar:) min far krister viderberg är son till ett av barnen alf viking viderberg. (fast farfar stavade med w) min farfar utvandrade till amerika innan min far föddes, sen släktforskade jag och fann honom, tyvärr hade han gått bort en tid innan jag fann honom, men jag fann signe och viktor som har gravar i färlöv där jag också varit och tittat.
Det betyder att du är om jag förstår rätt dotter till en annan av viktors barn?
maila mig jeanetheviderberg@hotmail.com alternativt 0709-831150
Hoppas så du kan finna detta svaret.
mvh jeanethe viderberg sjökvist.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies