genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Månsson, Anders, Asmundtorp, levde 18342009-10-29 21:39

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=16238
2009-10-22 21:58 

I Asmundtorp AI:11 sid 151 framgår att drängen Anders Månsson f. 1805/6 med hustru Elna Svensdotter 1801-12-23 och dotter Karna Andersdotter 1830-10-02 avflyttat 1834! (Han född i Rönneberga, Asmundtorp och hon i Gluggstorp, Ottarp)

"Åboarna kunde inte uppge var han skulle flytta hän" står i kanten och jag kan inte hitta dem i utflyttningsregistret!

Någon som har tips hur jag kan komma vidare?
  SVAR 2009-10-25 14:43

Hej Kent !

Har Du kollat HFL under senare år än utflyttningen. Kanske har familjen återvänt.
Har Du uppgifter på Elnas föräldrar Sven Thorsson och Kjerstina Johansdotter ?
Jag hjälper Dig leta vidare med olika inflyttningslängder i närheten av Ottarp.
Kanske har vi tur.

Hälsningar
Sven Isgren
Trelleborg
  SVAR 2009-10-25 21:23

Hej Kent !
Lite fler uppgifter:
Anders Månsson född 1805 28/3- son till Husman Måns Nilsson F. 1768 och hustru Agnes Bengtsdotter F. 1771 boende Rönneberga Nr. 1 - Asmundtorp.
Fler barn:
Ohla 1799 10/2
Karna 1793 16/6 angivet i HFL men jag hittar henne inte i föd.bok.

Lycka till !
  SVAR 2009-10-27 21:40

Hej Sven,

tack för att du hjälper till!
Det är egentligen Elna som jag är intresserad av (hon är syster till en släktning i rakt nedanstående led). Jag har ett par generationer bakåt (de flesta i Ottarp, men troligtvis den allra sista i Ekeby...).

Jag har läst i genom HFL Asmundtorp 1836 och hittar ingenting (ska kolla en 10-20 år senare vid tillfälle). Har även kollat inflyttningslängder i Landskrona, Billeberga och Sireköpinge (Halmstad) utan framgång. De kan givetvis gömma sig i Ottarp (jag har bara kollat HFL för Gluggstorp), men med tanke på hur väl dokumenterad Ottarp är, så är det otroligt att ingen skulle dyka upp i DDSS"s databaser. Är just nu lite ställd bar jag ska leta, men får väl vidga ringarna kring Asmundtorp efter hand. Tror nog inte de har emigrerat, men man vet aldrig!
  SVAR 2009-10-28 20:30

Hej,

tipset om senare i Asmundtorp fungerade! Jag hittade dem i AI:15 nästan längst bak ("I socken vistandes"). Ska försöka spåra vidare (ännu en dotter dök upp!). I marginalen står bifogad text. Jag har svårt att läsa allt. Kan någon hjälpa?

Klicka för en större bild

2009-10-28_asmundtorp_AI_15.jpg
  SVAR 2009-10-28 22:07

Det är två noteringar som nog gäller olika personer.

Först "Har ej vistats här sedan lång tid tillbaka".

Sedan "Bodde å No 1 R[önneberg]a redan 1832 se ?? Hafva ej på lång tid här begått nattv[ard]".
  SVAR 2009-10-28 22:26

Hej Kent !
Jag har hittat (1175.19.97100) Rönneberga 1 med Anders, Elna och
dotter Karna född 1830 2/10. I födelsenotisen står Elnas broder Johannes Svensson som fadder.
Det finns en notering att de 1833 flyttar, men är ganska otydligt.Jag skall studera lite mer.
Har Du uppgifter på Sven Thorsson och hans hustru Kjerstina Johansdotter.
Har funnit 7 barn till Sven och Kjerstina samt en broder till Sven Thorsson (Nils Thorsson på Ormastorp 10)
På sidan finns även en notering:
Vistas ej uti denna församl.Säger.. i Gluggstorp och -- skrifvna.

Hör av Dig om Du vill ha uppgifter på Sven Thorsson.

Sven
  SVAR 2009-10-29 21:39

Hejsan,
tack båda för hjälpen. Mer och mer tyder på att de vistats i Ottarp under stor del av tiden efter de flyttade från Asmundtorp.
Jag har koll på Sven och Nils föräldrar och har nu inledningsvis börjat bryta mig igenom Svens barn (eftersom jag stammar från hans son Ohla).

När Anders o Elsa dök upp i Asmundtorp igen (enligt bilden ovan) så angavs en dotter vid namn Anna (född 1838 ingen datum). Inledningsvis angavs Rönneberga som födelseort, men därefter bara Ottarp. Kan dock inte hitta henne i Ottarps födelsebok. Hon flyttade först inom Asmundtorp och hamnade sedan på Ven! 1864-12-20 födde hon i Ottarp en son (Jakob) som dog året efter (I Ottarp). Det kan också vara hennes syster Karna som gift sig och fått barn på Ven också (har inte hunnit gräva i det spåret) 

1857 flyttade Anders och Elsa till Gluggstorp 4 i Ottarp. Troligt är att de kan ha vistats i Ottarp hela tiden, men det är också osäkert. Undrar var de kan ha hållt hus med två mindre barn (eller fler...). (enda angivna kopplingen är dottern Annas födelseort (där varken datum eller händelse är bekräftad) Ottarp 1838)

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies