genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Stoltz, Sven Christian, Örkelljunga, död 18812010-03-26 10:29

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=15902
2009-09-28 17:32 

Hej

Satt och kollade igenom min antavla.

Enligt den ska Sven Christian Stoltz vara Född 1821. Död 60 år gl 1881-12-22 i Örkelljunga sn.
Och hans föräldrar är...

Far: Johannes Testrup Stoltz. Född 1810-03-08 i Gunnaröd, Billinge.
Mor: Fredrika Holmström. Född 1810-02-14 i Mannarps hus, Hästveda.

Då betyder det att Johannes Testrup Stoltz Och Fredrika Holmström, skulle vara bara 10 år gammal när dom fick Sven christian Stoltz. vilket jag tror inte stämmer.

Är det någon som har andra uppgifter om detta ?

Så här står det i min antavla:

III:1 ff f
Johannes Testrup Stoltz. Johannes Testrup [gmr 1823 (Johnny Lundgren)], Johannes Stoltz [Kågeröd fb 1837],
Sjöartilleristen från Landscrona Johannes Testrup och dennes hustru Fredrika Holmström [Tjörnarp fb 1842
(Guno Haskå)]. Trumslagare, artillerist. Född 1810-03-08 i Gunnaröd, Billinge. Döpt 1810-03-09 i Gunnaröd,
Billinge. Son, besöker sin mormor 1814 i Billinge sn. Son 1819 i Landskrona garnisonsförs. "Försedlad" 1822 i
Landskrona garnisonsförs. Trumslagare u. N.Skånska Reg. NS-06-0050 antagen med rusthåll 1823 i Råga
Hörstad 4, Asmundtorp. Avsked för vanfrägd 1827-02-17. Fader till oäkta barn 1836 i Karlskrona. Artillerist
1837 i Landskrona. Sjöartillerist 1842 i Landskrona. Livgardist 1844 i Stockholm. Fadder till lumpsaml.
Christian Magnussons barn. (Barn II:1, Far IV:1, Mor IV:2)
Sambo med efterföljande ana.
Barn:
Sven Christian Stoltz Lundberg (Sundberg?). Född 1821. Död 60 år gl 1881-12-22 i Örkelljunga sn. (Se
II:1).
Carl Vilhelm Johansson Stoltz Holmström Testrup. Född oäkta 1833-07-21 i S.Sallerup sn.
Johan Peter Stoltz. Född oäkta 1836-04-16 i Skettilljunga 7, V.Vram.
Josef Frans (Fredrik) Oskar Johansson Holmström Thestrup Larsson Hurtig Karlsson. Skräddare. Född
1837-11-16 i Skaftarp, Kågeröd. Döpt 1837-11-17 i Skaftarp, Kågeröd. Död före 1916.
Gustava Testrup. Född 1843-09-01 i Liarum, Äsphult.
III:2 ff m
Fredrika Holmström. Född 1810-02-14 i Mannarps hus, Hästveda. Döpt 1810-02-15 i Mannarps hus, Hästveda.
Dopvittnen Jordgumman Anna Swens dot: bar barnet. Faddr: Torpar: Åke Pehrsson i Rullebacken och drängen
Nils Pehrsson i Hestweda; Pigorne Kiersti Strickers dot: i Mannarps hus, och Hanna Nils dot: i P-gården. Övrigt
Holmström upwiste LandsHöfdingens i Götheborg Pass af den 18 Septemb: 1809 Fadern blind. [korrekt avskrift
/AB] Dotter 1817 i Skettilljunga 7 (hus), V.Vram. Lars Holmströms dotter Fredrika, föder oäkta barn 1836 i
Skettilljunga 7, V.Vram. Levde i Skettilljunga, V.Vram. Kringvandrande hustru, föder barn på vägen till sin man
1837 från V.Vram sn till Landskrona. Fadder till lumpsaml. Fredrik Fredrikssons barn 1842 i Karlarps husartorp,
Tjörnarp. Föder barn (GUSTAVA Holmström) 1843 i Liarum, Äsphult. Johannes Testrups hustru Fredrika
HOLM, fadder till lumpsaml. Christian Magnussons barn 1844 i Skivarp sn. Flyttade 1878 från Gladsax sn till
Bälinge 14, Oderljunga. Död som ogift piga 72 år 11 m 24 d gl 1883-02-07 i Bälinge, Oderljunga. (Barn II:1,
Far IV:3, Mor IV:4)
Sambo med föregående ana.

MVH
Morgan Stoltz
  SVAR 2009-09-28 18:08

Ja, det där är ju mina uppgifter. Man får väl konstatera att åldern som står i Örkelljunga dödbok är fel. Han kan alltså inte vara 60 år utan måste ha varit yngre. När och var han föds är inte känt.
  SVAR 2009-09-28 18:13


He he, ja jag tyckte det var något som inte stämde riktigt, men om det är någon som kan få fram mer exakta årtal så hade jag varit glad :)

Och Anders, jag är jätteglad för alla uppgifterna du gav mig, det har verkligen varit till stor hjälp, så än en gång Anders ..Tack.

  SVAR 2009-09-28 18:24

Ja, vi får hoppas att det dyker upp något om var han var född. Verkar kärvt.
  SVAR 2009-10-01 11:35

Sven kan även vara äldre om Benedikta hade honom före äktenskapet med Peter Testrup så att han tog sin styvfaders namn och är halvbror med Johannes
  SVAR 2010-03-26 10:00

jag undrar om det kan vara så attt Sven Christan  egentligen är född 1826, för under Fredrika står det "Lars Holmströms dotter Fredrika, föder oäkta barn 1826 i Skettilljunga 7, V.Vram. " och då var Fredrika och Johannes sexton år vilket låter mer tovärdigt. annars undrar jag vem var det som föddes 1826 någon som har en anning?
  SVAR 2010-03-26 10:29

Oj, där ser jag att jag har skrivit fel årtal. Fredrikas oäkta barn tillsammans med Johannes Stoltz är född 1836, inte 1826, och det gäller en son Johan Peter, som föddes i Västra Vram.

Jag går in och ändrar detta i Morgans första inlägg ovan.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies