genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Nilsson Tullgren, Greta, , född början av 1900-talet2009-08-22 13:09

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=15278
2009-08-20 10:28 

Jag söker en dotter till Johan Alfred Nilsson Tullgren. Han är gift med Olga Wilhelmina år 1900. Dottern ska heta Greta men jag vet inte när hon är född eller var. Efter mina beräkningar torde hon vara född i början av 1900 talet.
Tacksam för all hjälp

  SVAR 2009-08-20 19:50

Tack för hjälpen men hon ska nog vara född i början på 1900 talet. Syskonen jag hittat är födda mellan 1900-1918-
  SVAR 2009-08-20 20:51

Hej!

Om du hittat hennes syskon,  jag vet ju inte var du funnit dem, bör du ha hänvisning till en församlingsbok där du finner hela familjen. Problemet kan ju vara att församlingsboken från början av 1900-talet inte är scannad. Det hade varit bra om du angett en eller flera tänkbara orter från början.

Eva M
  SVAR 2009-08-21 09:20

Tack för tipset. Familjen har flyttat massor. Johan Nilsson Tullgren  gifte sig med Olga Vilhelmina år 1900.12.31 Malmö ST.Pauli.
De har bott i Malmö,  Pålköps gård Helsingborg, Västra Skrävlinge, Ängelholm, Knäred Halland och i Söndrum Halland.
Jag har hittat 6 barn men denna Greta s födelse data hittar jag inte.
Hon ska ha varit gift med en man som hette Ragnar och varit bosatt någonstans i Markaryds kommun.
Tack på förhand
  SVAR 2009-08-21 10:41

Hej igen
Olga Wilhelmina Nilsson (piga) född 1876-02-10 Björnekulla Kristianstad död 1949-04-04
var gift med Arbetaren Johan Alfred Nilsson född 1877-05-24 Knäred
Olga var gift med en Tullgren 1900-12-31
så hon har varit gift två gånger
  SVAR 2009-08-21 11:41

Hej!
Jag föreslår att man via vigselboken i St Pauli kontrollerar var familjen bodde i Malmö och ser om Greta finns med i familjen. Jag kan inte se i ddss.nu att hon var född i Malmö.
Olga Wilhelminas födelse finns i ddss.nu men i Kattarp församling, men det står att hon är född och döpt i Björnekulla.

Eva M
  SVAR 2009-08-21 12:59

1900-04-08
Barnet
Namn Theresia Wilhelmina Gunhild
Äktenskaplig börd:  trolovningsbarn  Antal födda 1

Fadern 
Johan Alfred Nilsson
Titel: arb.
Ort:  S:t Pauli för.g Christoffer V

Modern 
Olga Wilhelmina Nilsson
Ort: Nils V

Övrigt
Modern är född 10/2 1876
(källa ddss.nu)

Här fann jag ett syskon? Är det inte så att Nilsson = Tullgren, dvs att han ändrade sitt efternamn?
Kvarteret Nils V var i Caroli församling. Tyvärr står det inte vilket barn i ordningen det är för modern.

Eva M
  SVAR 2009-08-21 13:47

Hej!

Har tittat i födelseboken för Caroli församling. Det är lite konstigt med det här barnet.
Först har man skrivit fader okänd. Sen har man strukit över detta och skrivit Johan Alfred Nilsson. I anmärkningar står det: "Modern har skriftligen begärt få barnet i kyrkoboken antecknat ss sitt".  ss bör väl vara såsom.

Eva M

PS Ni vet väl att AD är gratis i 3 dagar f o m idag.
  SVAR 2009-08-21 16:18

STORT tack Eva.
Barnet år 1900 är nummer 1.
1902 01 06 föds Karl Georg Wiliam på Pålköps gård i Helsingborg.
1909 06 11 föds Elsa Astrid Natalia på Sofielunds gård V:Skrävlinge.
GRETA som jag letar efter borde vara född mellan 1902 och 1909.
Men var???? och När???
Jag kan inte hitta henne någonstans men jag vet att hon funnits.
Man har kallat henne SillaGreta för hon sålde fisk i området kring Markaryd.
  SVAR 2009-08-21 21:59

Hej!
Är du säker på att hon hette Greta? Jag hade en ingift moster som jag kallade för Greta. Alla sa Greta till henne. Vid hennes begravning sa prästen Margareta. Min kusin berättade för mig efteråt att hennes mor inte hette Greta utan Margareta.

Eva M
  SVAR 2009-08-21 22:27

Hej!

På s. 791 i församlingsboken för  V. Skrävlinge för 1909 bör du hitta familjen men boken är inte skannad ännu. Den finns på Stadsarkivet i Malmö, förmodligen på mikrofilm.

Eva M
  SVAR 2009-08-22 07:57

PS Om du inte har möjlighet att besöka arkivet, ring dit tel. 105300 eller mejla stadsarkiv@malmo.se  och beställ en kopia av sidan (den kostar 3-4 kr).  Du kan ju ha turen att det finns någon läsare av scangen som kan slå upp sidan åt dig.
  SVAR 2009-08-22 13:09

Hjärtligt tack för all information. Nu blir det långt till Måndagnär jag ska ringa arkivet.

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies