genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Olasson, Swan, Fargo, North Dakota, USA, 19102009-08-12 23:19

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=14955
2009-08-02 20:17 

En av mina farbröder emigrerade till USA och ankom New York 1910-11-29.
Av passagerarlistan framgår att han avsåg att resa till sin Uncle Mr Swan
Olasson, Gardner, Fargo, North Dakota. Rimligen borde denne Uncle Swan
finnas på angiven adress i US Census 1910, men jag har inte hittat honom,
trots att det finns många med liknande namn att välja bland. Kan någon ge
ett tips om hur jag går vidare?

Nils-Åke Lundahl

PS! Min dator är otroligt långsam och seg och behöver en ominstallation, men hur gör man den? Kan någon ge tips om var jag finner en steg-för-steg-instruktion att få hjälp av? I så fall mejla till nilsake.lundahl@comhem.se. PS!

  SVAR 2009-08-02 23:21

Hej Nils-Ake!

Jag hittade denna pa ancestry.com. Som vanligt ar indexeringen bristande. Tittar man narmare pa bilen ser det ut som om han ar Swan Classon - kan det ha varit han? Inte Olasson men Classon? Har nedan med fru nr 2 och ett antal barn i familjen. Adress Garder, Cass, North Dakota. Och sedan fran 1900. Var farbror Sven Classon snarare an Olasson? Bara du vet om det kan stamma. Annars finns det en Swan Oleson som lever i Nobel, Cass, ND och som ar sjutton ar gammal (f ca. 1893) och som kom in 1909. Ar det han? 

1910 United States Federal Census
about Swan Clarson
Name: Swan Clarson
[Swan Carson]
Age in 1910: 47
Estimated Birth Year: abt 1863
Birthplace: Sweden
Relation to Head of House: Head
Father"s Birth Place: Sweden
Mother"s Birth Place: Sweden
Spouse"s Name: Marie
Home in 1910: Gardner, Cass, North Dakota
Marital Status: Married
Race: White
Gender: Male
Year of Immigration: 1886
Neighbors: View others on page
Household Members: Name Age
Swan Clarson 47
Marie Clarson 33
Myrtle Clarson 13
Pearl Clarson 11
Grace Clarson 6/12
Ole Ness 21
Lowell Johnson 19

1900 cenus

Swan Classon
[Swan Claasen]
Home in 1900: Gardner, Cass, North Dakota
Age: 38
Birth Date: Apr 1862
Birthplace: Sweden
Race: White
Ethnicity: American
Gender: Male
Immigration Year: 1882
Relationship to Head of House: Head
Father"s Birthplace: Sweden
Mother"s Birthplace: Sweden
Marital Status: Widowed
Residence : Gardner, Kinyon, Noble & Wiser Townships, Cass, North Dakota
Occupation: View on Image
Neighbors: View others on page
Household Members: Name Age
Swan Classon 38
Myrtle L Classon 4
Pearl J Classon 2
Ida Anderson 33
Fred Johnson 20
Andrew Anderson 26





 

  SVAR 2009-08-03 01:53

Hej Susanna!

Jag följer Scangen och ser att du ofta är med här och löser släktforskarproblem. Du är en fantastiskt duktig detektiv, som även i det här fallet har hittat rätt personer.

Hustrun Maria är alldeles riktigt min farbrors moster, som enl hörsägen emigrerade till USA och var gift med en Clausson, men det namnet är osäkert. 

Tiden går fort när man har roligt och klockan har hunnit bli 01:52 alltså natt här och läggdags. Du har hjälpt mig ganska bra redan,  jag ber att få tacka så mycket och återkommer i ärendet.

Hälsningar

Nils-Åke

  SVAR 2009-08-03 02:51

Hej Nils-Åke!

Tack for dina snalla ord. Ja da var det dom, ratt Swan, och Claesson eller Klasson ar sakert hans efternamn. Aterkom med vad an mer du vill ha hjalp med. 

Hälsningar
Susanna
  SVAR 2009-08-07 13:36

Hej Susanna!

Som jag trodde tidigare är det rätt person(er) du har hittat. Swan heter mycket riktigt Classon. Namnet Olasson var min tolkning från min farbrors passagerarlista. När jag studerat den närmare finner jag att det som jag tolkade som bokstaven O i verkligheten var ett C, men från raden ovanför stack nedre delen av ett litet g ner och då såg det ut som ett O.

Som jag nämnt tidigare är du en storartad släktforskardetektiv, men ändå är jag förbryllad över hur du har lyckats. Du måste vara begåvad med det man kallar lateralt tänkande, dvs att kunna gå in på sidolinjen utan att vara alltför påverkad av huvudfåran.

Nu har jag kanske funnit Maria Svenssons passagerarlista vid emigrationen från Sverige. Texten är emellertid svårtolkad, därför ber jag dig vara vänlig att ta en titt på den och se om du klarar det. Jag vill inte delge vad jag möjligen tror att där står för att inte påverka dig, för min (dåliga) tolkning är kanske färgad av vad jag gärna vill att det skall stå för att motsvara "min Maria".

Jag bifogar en bild från Ancestry.com. Maria Svensson finns på rad 22. Om bilden är svårläslig sänder jag den gärna i större skick, men då måste den nog gå direkt till din mejladress.

Hälsningar

Nils-Åke

Klicka för en större bild

2009-08-07_Svensson_Maria,27,Pass.lista_sept_1905_del_2.jpg
  SVAR 2009-08-07 14:38

Hej!

Maria Svensson ska till sin aunt  Mrs. N. Manth(?) i Brooklyn. Tyvärr kan jag inte läsa gatuadressen,  335 B... St.  Hon var i USA för 5 år sedan, 1900. Hon anges ha "domestic" arbete, dvs hushållsarbete.

Bilden finns också på Ellis Island. Susanna rättar mig säkert när hon har vaknat.
Gräslig handstil, eller hur?

Eva M
  SVAR 2009-08-07 16:42

Godmorgon!

Tack Nils-Ake igen for dina snalla ord. Ja min hjarna arbetar pa ett speciellt satt, den jobbar lateralt, precis som du sager, det kan erkannas, men det ar ocksa vana. Jag vet av erfarenhet att det ar sallan som nat stammer...fran borjan, jag utgar alltsa ifran att det inte gor det.

Hej Eva! Jag tanker inte ratta dig mycket. Inte alls just nu, nagra bokstaver mer eller mindre gor ingen skillnad. Det ar knappt lasbart men jag jobbar med bilden just nu. Vi ska nog kunna knacka den. Jag tycker det star Mrs? N. Mants(z? k?), 335 Court(?) St. Vilket ar en adress som existerar, jag har faktiskt forskat i omradet i veckan.

Du far garna avsloja vad du tror att det star, eller vad du vill att det star Nils-Ake. Om du tror att det har koppling till Maria och hennes tid i USA innan hon gifter sig med Sven sa vore det ju kul om vi kunde sakra det. Hursomhelst, denna Maria ser ut att ha vistats i 5 ar i USA redan och sedan 1900, sa hon har i princip bara varit hemma pa besok. Varfor tror jag det? Jag hittar en Maria Svensson i de svenska emigrantregistren som anger America som sitt origin, vilket betyder att hon vistats dar en tid innan, och hon verkar stamma mycket val med den Maria som anlander ca. 9 dagar senare, se nedan;

Emigranten Populär, 1783-1951 Swedish Emigration Records, 1783-1951
about Maria Svensson
Name: Maria Svensson
Birth Year: abt 1878
Gender: Kvinna (Female)
Place of Origin: Amerika
Destination: New York New York
Record Date: 7 sep 1906
Port of Departure: Göteborg
Database Name: EmiHamn
Archive Call Number: 82:37:68729
Principal Person: Svensson Maria

Hon skulle isafall kunna vara den samma som denna nedan, som utvandrade i slutet pa 1899. Men det kan bara du svara pa Nils-Ake. Jag vet inte ens vem jag letar efter.:-)

Emigranten Populär, 1783-1951 Swedish Emigration Records, 1783-1951
about Maria Svensson
Name: Maria Svensson
Birth Year: abt 1878
Gender: Kvinna (Female)
Place of Origin: Halmstad Halland Län, Sverige
Destination: New York
Record Date: 20 sep 1899
Port of Departure: Göteborg
Database Name: EmiHamn
Occupation/Title: Fröken
Archive Call Number: 64:309:10171
Principal Person: Svensson Maria

Sa om jag kan fa veta vem Maria ar (alla fornamn) och nar hon var fodd och var sa kanske kan vi spara henne, om det nu inte ar den Maria vi ser komma in den 16 september 1906. Men jag vill anda veta, det underlattar. Det skulle ocksa vara kul att se var hon befinner sig i census 1900, om hon ar i Brooklyn eller annorstades. Det finns ett par intressanta som jag kan se. Om det ar din Maria sa har hon som "domestic", dvs hushallsarbeterska ej fatt nagra egna papper klara vid den tiden och det ar troligen darfor som hon uppger att 1906 skall ha varit aret for hennes invandring i de census vi sag i ND.

OK, so long! Maste fa i mig lite mer kaffe nu och stirra lite till pa bilden. Hoppas hora av dig snart.

Mvh,
Susanna






  SVAR 2009-08-08 20:52

Hej Susanna och Eva!

Tack för ert stora intresse och den tid ni lagt ner på att leta och teckentyda. Tyvärr har jag satt er i arbete helt i onödan.

En nästkusin till mig meddelade att Maria Svensson, född 1877-01-18 i Löderup (M) källa: Löderup Hfl AI:19 1876-1885 s 30 GID 1678.53.41500 b26(135), flyttade därifrån till Ystad (M) 1896-10-26, källa: Löderup Alla:1. Från Ystad till N.Amerika 1906-02-12, källa: obekant. Det visar sig att han har rätt. Jag kan inte hitta henne på Emigrantskivan, men hon förekommer i passagerarlistan på såväl Ellis Island som Ancestry. På Ellis Island hittade jag henne direkt efter sökning på Maria Svensson och med följande uppgifter:

First Name: Maria
Last Name: Svennson
Ethnicity: Sweden, Scandinavian
Last Place of Recidense: Yslad, Swe.
Age at Arrival: 28y   Gender: F   Marital Status:   S
Ship of Travel: Carmania
Port of Departure: Liverpool
Manifest Line Numer: 0024

Lägg märke till feltolkningarna, dels stavas efternamnet Svennson (två n, ett s), dels har Ystad blivit Yslad.Vid sökning på Ancestry funkar det endast vid sökning på det felstavade namnet. Min nästkusins uppgifter om datum och senast boende i Ystad visar sig alltså överensstämma med passagerarlistan och därmed kan vi fastslå att det är rätt Maria Svensson.

Numera kan man inte ladda ner bilderna från Ellis Island, däremot är det (fortfarande) möjligt att ladda ner båda bilderna från Ancestry. Resmålet kan jag utläsa till Oakes, North Dakota, men den närmare adressen går jag bet på och ber om er tolkningshjälp.

För övrigt har det varit en fin och solig dag här i Malmö med en temp på ca 26 grader.

Hälsningar

Nils-Åke
  SVAR 2009-08-08 22:14

Hej!

Ännu en dålig handstil. Jag tror Maria ska antingen till  Mrs. N Nelson/Nilson eller till Mrs W Wilson.  Jag tror mer på det första alternativet. En vän i alla fall.
Personen som skrivit har liten skillnad på N och W. Jag kan läsa Nebraska och Newark på andra ställen.
Jag kan inte hitta henne utvandrad från Köpenhamn, så hon har väl åkt ut från  Göteborg
Vad säger du Susanna?

Hälsningar
Eva M
  SVAR 2009-08-09 00:04

Hej Eva!

Ja, stilen är knepig att tolka på sina ställen, och den svaga linjeringen gör det lika knepigt att bestämma vilka rader som hör samman. Mig förefaller det som om här bifogade två rader hör till Maria Svensson, eller har jag helt fel?

Hälsningar
Nils-Åke
  SVAR 2009-08-09 00:32

Hej igen Eva!

Ser att jag inte fick med filen Svensson,Maria f 1877, resmål 1906.jpg.
Förhoppningsvis går det bättre denna gången.

/ Nils-Åke

Klicka för en större bild

2009-08-09_Svensson,Maria_f_1877,_resmaal_1906.jpg
  SVAR 2009-08-09 08:15

Hej!

Jag tolkade att den övre linjen tillhörde Stehle Frederick som är amerikansk medborgare. Jag tycker där står:  "Follow with Mrs ? Anderson List 92?"
Jag kollade hela Carmanias skeppslista. Det finns ganska många Anderson med på turen i mars 1906.

Eva M
  SVAR 2009-08-09 16:11

Hej Eva!

Tack, du har gjort ett bra jobb och din texttolkning leder nog åt rätt håll.

I övre högra hörnet på passagerarlistan finns beteckningen List följd av en handskriven siffra, som är 5 på den sidan Maria Svensson är med. Jag letade därför upp List 9 på samma resa med SS Carmania. List 9 finns på Image Number 15 of 64 där vi finner följande:

rad 1 Anderson Nils A 40 år
rad 2 Anderson Mary wife 26 år
rad 3 Anderson Grisey(?) (kanske Gilbert) child 4 år US born

Alla tre betecknas också som United States Citizen. Jag tror att paret Anderson är invandrade från Sverige med senare amerikanskt medborgarskap, vilket kan förklara varför man påpekar att barnet är fött i USA. Något resmål finns inte angivet och behövdes kanske inte för amerikanska medborgare, men de bor tydligen i Oakes, North Dakota som är Maria Svenssons resmål.

Nu blir det till att leta efter Nils och Marys överresa för att se varifrån de kommer, och om de kan ha något släktskap med Maria Svensson, som kanske skulle jobba hos dom? Skall även leta efter dom i US Census.

Hälsningar
Nils-Åke
  SVAR 2009-08-09 17:18

Hej!

Andersons barn heter nog Gertey. Nils A. är helt säkert en svensk. Lite osäker är jag betr. hans fru som kallas för Mary, men hon kan ju ha ändrat Maria till Mary.

Mary A och Maria S är jämngamla. Maria S har betalt sin resa själv. Kan hon och Mary ha varit väninnor?

Det finns ganska många Nils A som utvandrat under åren till USA.  Nils är väl  född omkring 1866. Frågan är när han åkte. Kanske på 1880-talet?

En Mary Anderson f. 1880 med make Nils finns i North Dakota 1910. Tyvärr har jag inget abonnemang på ancestry så jag kan inte se hela bilden.

Eva M
  SVAR 2009-08-11 10:56

Hej Eva!

Jag har varit inne på Ancestry och kollat ditt tips i mejlet 090809, där du är på helt rätt spår.

US Census 1910:
Nils A Anderson 44 år född ca 1866 i Sverige, svenska föräldrar, immigration 1889. Yrke: lantbrukare.
Hustrun Mary Anderson 30 år född ca 1880 i Sverige, svenska föräldrar, immigration 1897.
De har varit gifta i 10 år,
Barnen Gertrude I Anderson 8 år och Esther M Anderson 1 år och 3 månader.
I hushållet finns även Wictor E. Peterson 18 år.
De är bosatta i James River Valley, Dickey, North Dakota.

US Census 1900:

N A Anderson 34 år född Dec 1865, amerikansk medborgare.
Mary Anderson 20 år född Dec 1879, amerikansk medborgare.
Inga barn.
Vigsel år 1900.
Residence: Wright, Dickey, North Dakota.
De är bosatta i James River, Dickey, North Dakota

Residence, är det kommunhuset där de vigdes?

Uppgifterna överensstämmer med familjen man hänvisar till för Maria Svensson på passagerarlistan. Har inte funnit dem i Emigranten Populär 2006 och vet därför inte vilken anknytning de kan ha till Maria Svensson.

Hälsningar

Nils-Åke
  SVAR 2009-08-12 22:03

Susanna och Eva!

Hjärtligt tack för all hjälp med idéér, sökningar och tolkningar.

Må så gott!

Hälsningar

Nils-Åke
  SVAR 2009-08-12 23:19

Hej Nils-Åke!

Vill bara saga att N (Nils A i senare census) A Anderson f dec 1865 med emigration 1889 kan vara Nils Andersson fran Valleberga. f. 23 dec 1865 och utvandrad 1889-06-14. Det finns ocksa en Nils Andersson Persman som ar fodd 1865-12-21 i Brunskog och som utvandrar darifran 1889-03-15. Da han, Nils A, ar sa konsekvent med sitt invandringsar och han uppger dec 1865 som fodelsear sa kanske han inte ar sa svar att hitta i Sverige. Jag tror du kan va ganska saker pa de upggifterna (vet inte om jag nagonsin sett nagon som uppger samma ar hela tiden!).
Hursomhelst, det ar ju inte sakert att han leder dig ratt om Maria. Jag tror mer pa att Maria kande Maria, da de var nara i alder, men det ar ren spekulation fran min sida.

Susanna

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies