genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Gullberg, Adam Vilhelm, , född 1868-11-082009-08-01 10:40

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=14919
2009-07-31 17:07 

Fadern var mästersmed Adam Petter Gullberg, född 1832-12-25, Lidefors bruk, Nysund socken, Örebro län
Johanna Sofia Jansdotter, född 1838-10-11 i Visnum (S). De gifte sig 1865-06-24.
Farfadern var Mästersven, Mäster Jan Gullberg, född 1799-04-06, Krontorps bruk, Visnum socken, Värmlands län
gift med Sara Lena Bengtsdotter, född 1795-10-02, Gisslegård, Visnum socken, Värmlands län
  SVAR 2009-08-01 07:17

I Folkräkningen 1880 så bor Adam Vilhem tillsammans med familjen i Degerfors bruk i Karlskoga moderförsamling
Adam Petter Gullberg född 1832 i Visnum Värmlands län Smältvalsare
Johanna Sofia Jansdotter född 1838 i Visnum
Adam Vilhelm född 1868 i Undesnäs Skaraborgs län
Maria Julia född 1872 i Undesnäs Skarabors län
Anna Beata född 1874 i Karlskoga Örebro län
Selma Sofia född 1877 i Karlskoga
Karl Samuel född 1879 i karlskoga

I folkräkningen 1890 så bor familjen fortfarande kvar i Degerfors bruk,menb fadern nämns inte så man får väl tro att han avlidit.

I Folkräkningen 1900 så har Adam Vilhelm flyttat till 13:de Roten nr 177 i Göteborgs gustavi. Han har blivit predikant och gift sig med Julia Paulina Peterson född 1878 i Lundby Göteborgs och Bohuslän. De har dottern Eva Paulina född 1899 i Göteborgs Domkyrkoförsamling. Där bor då också Adam Vilhelms syster Anna Beata Gullberg född 1874

Eva Paulina föds den 18 april 1899 som dotter till predikanten Adam Vilhelm Gullberg född 8/11 1868 och hans hustru Julia Paulina Peterson född 21/3 1878.Debor då på 15R 270.

Kerstin

  SVAR 2009-08-01 07:50

Enligt Församlingsboken 1899-1907 så har de gift sig den 2/3 1898.Eva paulina är inte döpt av svenska kyrkan.Adam Vilhelm är inflyttad från 15R 270 den 13/11 1896 och Julia Paulina den 5/1 1899.De flyttar vidare till Ld 10q 11 den 3/12 1900

Och jag hittar dem i Församlingsboken 1899-1907 i 10qvarteret hus nr 11 i Landala
De har då också fått sonen sonen Evert Vilhelm född 30/4 1901. Den 10/10 1901 flyttar familjen till Luleå.
  SVAR 2009-08-01 10:40

Tack för de intressanta uppgifterna, mycket mer än jag vågade tro att jag skulle få svar på.
Jag har tidigare funnit uppgiften att han skulle vara predikant i Wikipedia men undrade då om uppgiften om Luleå kunde stämma. http://sv.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Gullberg 
Anna Beata Gullberg och Selma Sofia Gullberg var bägge barnmorskor, på ålderns dagar var de verksamma i Kristinehamn. Men jag har hört att de bägge skall ha varit verksamma även på Marstrand. År 1920 skall Anna Gullberg ha bott på Vestergatan 6 i Marstrand och där även hjälpt unga ensamstående kvinnor med förlossningen. Uppgiften kom i ett telefonsamtal med ett barnbarn till en ensamstående kvinna. Troligen var de bägge djupt religiösa men om det var en kristen verksamhet som de var knutna till där eller ej, känner jag inte till.
 

  SVAR 2009-08-01 12:16

Det finns en Adam Wilhelm Gullberg född omkring 1868 i Svewrige som den 5 juni 1904 kommer till New York med fartyget Saint Paul från Southampton .Han ska till mission conference i Chicago.

Kerstin
  SVAR 2009-08-01 19:49

Systern Anna Beata Gullberg flyttar den 4/1 1901 till Marstrand
  SVAR 2009-08-02 00:31

Tack det var en intressant uppgift att få daterad. Anna och Selma Gullberg utbildade sig till barnmorskor och bägge var bosatta i Kristinehamn i slutet av deras yrkeskarriär. jag har muntligen fått mig berättat att Anna Gullberg i Marstrand hjälpte unga ensamstående kvinnor som hamnat "i svårigheter" som det då hette, bland annat vill jag minnas att detta gällde berättarens mormor. Det gällde då hjälp med förlossningen. Lagstiftningen var ju på den tiden helt annorlunda än nu och unga ensamstående flickor kunde råka väldigt illa ut. Om även Selma Gullberg var verksam i Marstrand känner jag inte till och inte heller om det var på någon kyrklig bas det skedde, men bägge var mig veterligt kyrkligt aktiva. Så självfallet är jag tacksam för all information kring dem.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies