genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Månsson, Johan Peter, Angelstad (G), född 18462010-04-24 13:21

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=14887
2009-07-28 18:02 

Denne man åkte till Amerika i hemlighet för att kunna betala en forfallen borgen. Jag hittar honom inte i kyrkoböckerna/utflytt-längden som emigrant eller i emigrantregistret men det sägs att han arbetade vid Chicago Canal-bygget, dvs. 1887-1900, som var byggtiden och att han lyckades lösa sitt borgensåtagande vid hemkomsten. Vad går att hitta om hans tid i USA? Vilka resvägar kan ha använts, eftersom han inte verkar ha haft pass?
  SVAR 2009-07-28 18:16

Hej Ove!

Hur vet du att detta var aren da han var borta? Bodde han i Angelstad eller nan annanstans? Var hans familj listad i hfl i Sverige under den tiden? Nan anteckning bor ju finnas nanstans?

Han kan ha tagit sig ut genom Danmark eller Tyskland, alt. Norge. Det kan ga att finna honom i skeppslistor men han kan ju ha anvant annat namn om han inte hade pass. Nan kan ha kopt hans biljett i annat namn, det hande. 
Han kan ga att finna i en census, 1900, men det ar allt. Nar var han fodd? Datum och plats och var bodde han da han for ivag?

Mvh,
Susanna


  SVAR 2009-07-28 19:32

Perioden stämmer någorlunda med kanalbygget och att han deltog där är en hörsägen. Han bodde i Annerstad med hustru och flera barn. Han är inte struken i hfl, han finns inte i utflyttningslängden 1880-1900. Jag sökte just på det nya Emiweb, där även danska emigranter finns och där är 6 st tänkbara svenskar. Problemet är att födelseår och hemförsamling inte finns med, Han hade barn födda nov 1881, apr 86 och okt 90. Vi tror att han knappast kan ha åkt efter sista barnet men att han rest mellan de två sista. i så fall passar 3 in nämligen avrest 870427 med dest. Duluth Minn., 880405 Cadillac, Mich. och 880510 Schell Lacke, Wisc. Om det kan vara till någon hjälp?,
  SVAR 2009-07-28 21:25

Hej Ove!

Ja, jag kan se att det finns ett par lampliga herrar som lamnar Danmark, men aven Sverige.
Sonen Karl Alfred lamnar Sverige for Amerika 1896 (men det visste du redan?). Hittar inte nan anteckning som tyder pa att Johan Peter skulle ha gjort det, han verkar inte ha tagit nattvard 1892 och han verkar ju vara narvarande nar Ruth Signe fods 1890. Det finns en anteckning om betalningar (?) pa den tidigare hfl for -78 och -81. Kanske det kan leda nan vart? Han har ocksa enl. hfl for tidigare period (till -75) jobbat pa Stora stambanan under -76, och Norrland -75 (precis som grannen gjorde) sa utan tvivel har han rest och arbetat pa annan ort. Fragan ar om det var han eller kanske sonen som utvandrade for att arbeta? Har du nat annat som stodjer detta an horsagen?

Ska kika pa de som du listat ovan ocksa.

Susanna
 

  SVAR 2009-07-29 19:00

Tack Susanna för ditt stora engagemang!
Jo, jag kände till både rallarjobben och son Carl Alfred, som för övrigt dog i Albert Lea, Minn 1970. Äldste sonen Axel wilhelm åkte också över men lämnade hemmet 1890. Han kom aldrig till den ort i Sverige som betyget angav så han kanske också i stället åkte till USA på samma sätt som fadern.. Han dog i Wayzata, Minn. 1961. Jag har utsagor från två håll att Johan Peter åkte till USA och kom tillbaka med lite pengar, Frågan är bara när! Jag trodde nog redan från början att det skulle bli en svår nöt att knäcka, kanske omöjlig. Men frågar man inte så vet man ju inte. Men lägg inte ner för stor möda, det är ju inbte av riksintresse, bara kul att veta.
  SVAR 2009-07-29 21:49

Hej Ove!

Den forste Johan Mansson till Duluth, MN 1887, ar fodd ca. 1855. Den till Cadillac ar fodd 1864. Den siste till Schell Lacke ar fodd 1854. Det finns en John Mansson som ar fodd ca. 1846 och som lamnar Sverige genom Kopenhamn och Hamburg 1889 men han star som "gartner" vilket val knappast var hans yrke? Annars ar han den narmsta hitills.

Jag tror vi far pausa ett tag och kanske dyker ledtradar upp senare?

Antar att du har allt om Carl Albert som du behover?

Mvh,
Susanna
  SVAR 2009-07-29 22:41

Ja, låt det vila ett tag!
Gartner stämmer ju inte så bra med vanlig hemmansägare. Vidare är Ruth född i juli1890 så han måste ha varit hemma fram till hösten 1889 . Stämmer dåligt. Folk åkte väl inte så gärna när höststormarna kom.
Jag vet inte så myckjet om Carl men det räcker tills vidare om du inte har någon direkt och lättillgänglig källa.
Tack än en gång!
  SVAR 2009-07-29 23:05

OK, vi vilar.

Maila mig sa skickar jag det jag fann om Carl och hans familj.

saauerbach@msn.com

Mvh,
Susanna
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies