genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Fisker f. Loeb, Jenny, Silkeborg, Danmark, född 18942010-04-24 08:27

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=14587
2009-07-13 12:48 

Jeg söger efter mine morförälder Oskar vilhelm Loeb o Sigvardine Rohde boende i Silkeborg

Tacsam för hjälp

Ruth

  SVAR 2009-07-13 14:50

Är någon av dina morföräldrar svenskar? Har du några fler uppgifter? Är de danskar föreslår jag att du ber om hjälp på dis-danmark.dk. Har du kontrollerat i danska FT?

Eva M
  SVAR 2009-07-13 18:49

Hej Eva !
Tack för inlägget.
Det var kanske dåligt formulerat  mina morföräldrar bode i Silkeborg  Jylland Danmark även så mina föräldrar som heter Jenny Agate Fisker född 10 Jan. 1894och Jens Andersson Fisker född 29 mars 1890
Ruth
  SVAR 2009-07-17 22:15

Oskar Villhelm Loeb 29 Gift Arbejder Silkeborg
Sigvardine Rohde 24 Gift Silkeborg
Ingen Navn [ Agnes Martine Eugenie Loeb] under et aar Ugift Silkeborg

--------------------------------------------------------------------------------
Skanderborg, Gjern, Silkeborg Handelsplads, Silkeborg Købstad, , 4, FT-1890, C2011

Født 16. juni 1860. Søn af Blikkenslager Loeb. Gift med Sigvardine Rohde 14. juni 1889 i Silkeborg.

Dottern: Født 25. september 1889. Datter af Oscar Vilhelm Loeb og Sigvardine Rohde


Jag ser nu att det måste vara fel personer  jag fann först. Jag observerade inte att dina föräldrar var födda i slutet av 1800-talet. Jag trodde det var morföräldrarna.

Eva M

PS Jag har tagit bort de felaktiga uppgifterna.
  SVAR 2009-07-17 22:28

Skanderborg, Gjern, Silkeborg Handelsplads, Silkeborg Købstad, Østergade 18 Forhuset, 1, FT-1870, C4408

Carl Löb [ Carl Loeb] 40 Gift Husfader Blikkenslager Reichenbach Schlessien
Laussigne Löb [ Larsine Loeb] 37 Gift Husmoder Gødvad Sogn Viborg Amt
Caroline Löb [ Caroline Loeb] 14 Ugift Datter Silkeborg
Alexander Löb [ Alexander Loeb] 13 Ugift Søn Silkeborg
Emil Herman Löb [ Emil Herman Loeb] 10 Ugift Søn Silkeborg
Oscar Löb [ Oscar Loeb] 9 Ugift Søn Silkeborg
Fanny Löb [ Fanny Loeb] 7 Ugift Datter Silkeborg
Hermann Löb [ Hermann Loeb] 6 Ugift Søn Silkeborg

--------------------------------------------------------------------------------
Det här är nog nämnda Blikkenslager Loeb som kom från Tyskland.
  SVAR 2009-07-17 22:33

Skanderborg, Gjern, Silkeborg Handelsplads, Horsensvejen [Frederiksberggade], Horsensvejen Mat 124e Forhuset Kvisten, 13, FT-1880, C4407

Laursine Løeb [ Laursine Loeb] 48 Enke Ernærer sig ved Syning Gødvad Sogn Viborg Amt
Oskar Vilhelm Løeb [ Oskar Vilhelm Loeb] 19 Ugift Skomagersvend Silkeborg
Herman Løeb [ Herman Loeb] 16 Ugift Skomagerlærling Silkeborg

Modern har blivit änka.
  SVAR 2009-07-17 22:44

Jag har bara funnit Sigvardine Rohde i 1890 års folkräkning. I Silkeborg finns det flera Rohde. Du vet möjligtvis inte namnet på Sigvardines far och mor.

Eva M
  SVAR 2009-07-17 22:54

Skanderborg, Gjern, Silkeborg Handelsplads, Nygade, Nygade Mat 127 Forhuset Stuen Gade No 89, 34, FT-1880, C4407

Ane Marie Rohde født Madsen 45 Enke Fabriksarbejderske på Papirfakrikken, Husmoder Sevel Sogn Ringkøbing Amt
Lars Rohde 21 Ugift Søn, Snedkersvend Silkeborg
Hanne Rohde 17 Ugift Datter, Fabriksarbejderske på Papirfabrikken Silkeborg
Eline Rohde 11 Ugift Datter Silkeborg
Sigvart Johansen Rohde 9 Ugift Søn Silkeborg (Født 12. september 1870. Søn af Søren Larsen Rohde og Ane Marie Madsen)
Christian Rohde 6 Ugift Søn Silkeborg (Født 8. marts 1873)
Fritz Magnus Rohde 4 Ugift Søn Silkeborg ( Født 4. august 1875. Søn af Søren Larsen Rohde og Ane Marie Madsen.)




Jag chansar på att detta är Sigvardines mor och syskon. Att Sigvardine tjänar någon annanstans. 1880 är hon 14-15 år gammal. Det är ju en större ålderskillnad mellan Hanne och Eline. Där kunde Sigvardine komma in.  Sen finns där också en son Sigvart.

Eva M
  SVAR 2009-07-17 23:16

Här hittade jag familjen i FT 1870:
Skanderborg, Gjern, Silkeborg Handelsplads, Silkeborg Købstad, Vestergade No 64 Baghuset, 5, FT-1870, C4408
Søren Larsen Rode 34 Gift Husfader Smed Silkeborg
Ane Marie Madsen 34 Gift Husmoder Kan ikke læses
Marie Martine Augusta Rode 12 Ugift Datter Silkeborg
Lars Engelbart Steffen Rode 10 Ugift Søn Silkeborg
Maren Johanne Severine Rode 8 Ugift Datter Silkeborg
Søren Larsen Rode 6 Ugift Søn Silkeborg
Sigvardine Rode 4 Ugift Datter Silkeborg
Eline Frederikke Vilhelmine Rode 1 Ugift Datter Silkeborg

Sören Larsen Rhode bör ha dött mellan 1875-1880.
  SVAR 2009-07-18 09:11

Dina morföräldrars vigsel: Silkeborg 1889 (opslag 263)
ungkarl Oscar Vilhelm Loeb, 26 år, arbejdsmand i Silkeborg, sön af Blikkenslager Loeb, född i Silkeborg 16/10 1860
pige Sigvardine Rohde, 22 år, af Silkeborg, dotter af afd(öde) smed Sören Larsen Rohde, födt i Silkeborg 7/12 1866
Vittnen Smed S. Rohde af Sorring(?) och S(oläsligt)ker Hermann Loeb af S(oläsligt)ng. 14/6 i kirken

Din mors födelse: Silkeborg 1894 (opslag 89)
Född: 10 Jan. Familjen bodde på Amaliegade i Silkeborg.
Jenny Agathe Loeb. Föräldrar: Slagteriarbejder Oscar Vilhelm Loeb och hustru Sigvardine Rohde, 27 år Silkeborg. Viede i Silkeborg 14 juni 1889. Döpt 26 dec. 1894 i kirken af Sogneprosten. Vittnen: Slagteriarbejdern Jens Kristensen og hustru Johanne Alber, Snedker Herman Loeb og Fadren, Silkeborg.

Din fars födelse kan jag inte hitta i Silkeborg. Kan han ha varit född någonannanstans?

Eva M
  SVAR 2009-07-18 13:48

Hej Eva !
Först vill jag tacka för ett mycket gott arbete, allt det du har funnit är ok.
Det jag saknar nu är när mina morföräldrar dog.
Jag kan nämna att min far född 29/3 1990 var i Stjär sogn.
Tusen tack än en gång.
Ruth

  SVAR 2009-07-18 13:59

Hej!

Bodde din morföräldrar kvar i Silkeborg? Har du någon aning om  hur gamla de blev ungefär? Blev de riktigt gamla kan de ha dött på 1950-talet.

Jag kan se om jag finner din fars födelse i Stjär sogn.

Eva M
  SVAR 2009-07-18 16:59


Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Gjern, Linaa, Seis, Linaa Sogn, et hus, 269, FT-1880, C9859
Andreas Nielsen Friborg Hansen 43 Fraskilt Husejer, Skovarbejder Ringkøbing Amt
Ane Marie Jensen 53 Fraskilt Husbestyrerinde Linaa S. Skanderborg Amt
Søren Fisker Andersen 20 Ugift Hendes Søn. Linaa S. Skanderborg Amt
Antomine Jensen 23 Ugift Tvilum S. Skanderborg Amt
Andrea Frederikke Andersen under 1 aar Ugift Her i Sognet

Din fars föräldrar var Sören Fisker Andersen af Stjaer Mark och Hustru Antomine Jensen, 33 år. Din far föddes som Niels Andersen. Genom kgl. bevilling af 4 nov. 1904 fick han ändra namnet till Jens Andersen. 1905 fick han namnbevis av Silkeborg Bys birkekontor på namnet Jens Andersen Fisker. Antar att du själv redan har de här uppgifterna eftersom du visste att han var född i Stjaer sogn.

Eva M
  SVAR 2009-07-18 18:15

Hej igen Eva !
Tack för de nya uppgifter du sänt en del kände jag till .
Den fråga du ställde tidigare om mina morföräldrar är att dom dog i Silkeborg omkring 1925-1930 och de var boende på Klyversgade
M.V.H
Ruth
  SVAR 2009-07-18 19:49

Hej!

Tyvärr går dödböckerna för Silkeborg bara till 1920. Man håller på att scanna de yngre kyrkoböckerna, men när de kommer vet jag inte.

Eva M
  SVAR 2009-07-19 10:11

Tack för all hjälp Eva.
Ha det så bra.
Ruth i Malmö
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies