genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Sörensson, Otto, Lund, levde 1875-19482009-07-14 17:43

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=14591
2009-07-11 23:58 

Skulle någon kunna hjälpa mig med information om:

Farfar Otto Sörensson, han var bl.a. byggmästare, med största sannolikhet född och död i Lund. Otto (Nilsson) Sörensson (F) 26/8-1875 - (D) 29/6-1948. Hans syskon, föräldrar m.m.

Jag har hittat uppgifter om att han gick i konkurs 1910, eller något som har med konkurs att göra. Enligt följande länk;
http://nad.ra.se/archive_index.aspx?id=cb660894-8d4e-4bb9-b284-8c00b3dca86f&s=Balder.

Referenskod: SE/LLA/10173/F III/278.
  SVAR 2009-07-13 14:29

Lite information om Ottos syskon har jag redan fått, men det skulle vara intressant med mer information om Otto och hans syskon.

Dessutom är jag intresseras av informatom om Ottos första fru Eli Sörensson f. 2 maj 1878 d. 6 feb 1924, och om Otto och Eli fick några barn? Och om Eli hade några syskon?

Mvh
Robert
  SVAR 2009-07-13 17:33

Hej
Här får du först vad som står i Sveriges Dödbok 1947-2006 om Otto
18750826-399

Nilsson Sörensson, Otto

Stg 158

Död 29/6 1948.

Kyrkobokförd i Lunds domkyrkoförs (Malmöhus län, Skåne).

Född 26/8 1875 i Lund (Malmöhus län, Skåne).

Gift man (18/12 1937).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Lunds domkyrkoförs, Lunds kn (Skåne län, Skåne)
Lunds Allhelgonaförs, Lunds kn (Skåne län, Skåne)
Helgeand, Lunds kn (Skåne län, Skåne)
Sankt Hans, Lunds kn (Skåne län, Skåne)
Östra Torn, Lunds kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:
Lund (Malmöhus län)

Källor:
PA, DB

Sedan vad som finns i Sveriges Befolkning 1890 med ett visst förbehåll att det kan vara fel Otto, men då du har vissa uppgifter om syskon kan du säkert verifiera att det är rätt Otto:

Sörensson, Nils 1833 Far
Mårtensdotter, Elsa 1839 Mor
Nilsson, Nils 1869 Barn
(Barn), Jöns Peter 1872 Barn
(Barn), Otto 1875 Barn
(Barn), Elin 1879 Barn

Post 2206004

Otto

f. 1875 i Lund (Malmöhus län, Skåne)

S.
Ogift man, barn i familjen

Krafts Rote
Lunds stadsförs (Malmöhus län, Skåne)

Födelseort i källan: Lund
 Däremot hittar jag inte alls Eli Sörensson, ja faktisk hittar jag ingen flicka alls med namnet Eli. Kan det vara en förkortning för något annat? Sedan skriver du hon skall heta Eli Sörensson, var Sörensson hennes flicknamn?

Jag har även sökt din farfar i Sveriges Befolkning1900, där verkar han vara försvunnen. Kan det vara så att han har arbetat till exempel i Danmark runt 1900?


  SVAR 2009-07-13 17:56

Hej Peter

Av den information och de undersökningar jag har har gjort är det rätt Otto Sörensson. Otto Byggde ett hus i slutet av 1800-talet, där han också bodde, i hörnet mellan Arkivgatan och Änggatan i Lund, det går kanske att hitta något den vägen om honom och kanske om Eli Sörensson?

Sörensson är inte Elis flicknamn.

Vet inte om min farfar jobbade i Danmark.

Jag har i stort sett ingen information om min farfar och min farmor, båda gick bort innan jag föddes, och vad jag kommer ihåg fick jag ingen information om dom av min pappa. Och som det ser ut nu har jag ingen släkting att fråga...

Med vänlig hälsning
Robert


Klicka för en större bild

2009-07-13_000281_638561abd734a4v49qn822.jpg
  SVAR 2009-07-13 18:01

Rättelse, jag har fått mycket bra iunformation om min farmor av Lena T.

Hälsningar
Robert
  SVAR 2009-07-14 15:29

Hej igen!

Ja det verkar ju vara ett fint hus din farfar byggde, i dag är det säkert värt en hiskelig massa pengar.

Bra du har fått information om din farmor, så vet du förmodligen också vad hon egentligen hette.

Tyvärr har jag inte tillgång till vara sig SVAR, Arkiv Digital eller Genline, enbart till befolkningsskivorna. Där kan jag som sagt konstatera att din farfar verkar vara försvunnen 1900. Att jag föreslog Danmark var enbart för att många skåninge för kortare eller länghre tid jobbade på andra sidan Öresund, några stannade för gott som min morfar, andra återvände igen när de tröttnade eller hade hittat en flicka.

mvh Hans Peter Larsson
  SVAR 2009-07-14 16:34

Hej Hans Peter.

Tack för dina svar!

Jag får kanske göra ett försök i Danmark. Vet du var man ska leta i Danmark?

Mvh
Robert Sörensson
  SVAR 2009-07-14 16:41

Eli Sörensson är inte min farmor, det är min farfar Ottos första fru och Sörensson är inte hennes flicknamn.

Mvh
Robert
  SVAR 2009-07-14 17:11

Hej!

En möjlighet är ju att söka i Dansk Demografisk Database. Men innan du börjar med det tycker jag du skall försöka om du kan hitta honom i en flyttningslängd och se om du kan lista ut vart han har flyttat när han försvann runt 1900.

Det finns ju ingen orsak att lägga ned timmar eller dagar på att söka i Danmark om det inte var dit han flyttade.

När det gäller Eli Sörensson,så missförstod jag dig, men det ändrar inte på det faktum att hon knappast het Eli utan att detta var en förkortning av något annat. Jag har sökt i 1890 och det finns ingen flicka där som heter Eli. Sedan är frågan naturligtvis vad hon egentligen het. Om du kan hitta deras giftomål har du svaret på den frågan eller om du hittar henne i en dödbok samma sak.

Tyvärr kan jag inte bistå med så mycket mer.

mvh Hans Peter Larsson
  SVAR 2009-07-14 17:19

Hej.

Jag är mycket tacksam för ditt bistånd. :-)

Jag har många år framför mig i denna värld. Har knappast börjat kryppa än...

Jag har mycket som jag ska leta i, flyttningslängd och dödsbok. Var kan jag hitta information om giftomål?

Mvh
Robert Sörensson
  SVAR 2009-07-14 17:24

Hej!

Giftomål hittar du i vigselboken.

mvh Hans Peter Larsson
  SVAR 2009-07-14 17:25

Hej.

Tack!

Om jag kunde skulle jag rodna. ;-)

Mvh
Robert Sörensson
  SVAR 2009-07-14 17:32

Hej Robert
Detta skulle kunna vara din farfars första fru.
Den här informationen finns i begravda i Sverige.

Post 2020229

Anna Elin

f. 1878 i Lund (Malmöhus län, Skåne)

D.
Flicka, barn i familjen

Lilla Råby
Lunds landsförs (Malmöhus län, Skåne)

Födelseort i källan: Lund
 
Föräldrar
Per Hansson  född 1835 i Esarp  M-län
Kersti Åkesdotter  född 1843 i Gödelöv M-län

syskon
Hans Henrik  född 1874 i Lund
Hanna Benedikta född 1882 i Lund

Mvh Staffan
  SVAR 2009-07-14 17:38

Hej Staffan.

Ja, det skulle det kunna vara. det är värt att undersöka närmare.

Tack så mycket Staffan!

Mvh
Robert Sörensson

PS. Man vill kunna så mycket innan man kan det, men man får bida sin tid. Kul är det i alla fall. :-) DS.
  SVAR 2009-07-14 17:43

Och kul blir det tack vare alla Ni som hjälper oss som ställer alla dessa frågor!

TACK SKA NI HA! :-)

/Robert
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies