genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Lagberg, Olof Juttard, Göteborg, född 1815-08-272009-06-26 12:10

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=12200
2009-03-04 19:52 

Gjorde en efterlysning för en tid sedan. Beklagligt nog hamnade året  då jag "tappade" bort personen  som födelseår vilket är förvillande. Vill med detta rätta till efterlysningen. Tacksam för all information om Lagberg före 1837.
  SVAR 2009-03-04 19:52

Söker varifrån Olof Juttard Lagberg f. 1815-08-27 kommer. Han flyttade 1837 till Degeborg, Rackby (Skaraborg B:1 47) från Göteborg. Hans födelseort kan heta Björsäter ? Han dör 1876-03-23 i Fastena (AB).  
  SVAR 2009-05-07 18:30

Hej Sture Lundström.
Vilken överraskning att se någon undra över "Olof"! Vi - fjärde generationen från Olof Johan Lagberg - har hållit på i många år o forskat, men "fastnat" o tog sabbatsår. Den äldsta uppgiften vi har på Johan att han bodde i Göteborg hos en av döttrarna till "Dr" Johan Olof Lagberg som var intendent på Söderköpings HälsoBrunn.
Vi undrar varifrån kommer "Juttard" som vi har inte observerat nånstans.
Möjlig födelseort  Björsäter? Var skulle den ligga? Han har uppgett olika födelseorter överallt (grrr) och var ej döpt....
Vi är också mycket nyfikna på vad har du för koppling till den efterlyste, om man får undra... Tacksam för kontakt med dig.

 
 
  SVAR 2009-05-12 21:19

Hej Elisabeth. Tack för ditt svar. Jag håller med. Det kan behövas sabbatsår när man släktforskar. Olof Lagberg har vållat mig huvudbry. Han är f.ö min hustrus ffmff. Jag har noggrant följt honom från hans död 1876 i Fasterna tillbaka i tiden till 1837 när han inflyttade till Degeborg, Rackeby, Skaraborg från Göteborg. Han omnämnes i fl (B:1 47) som Olof Juttard Lagberg. Förekommer även i hfl Rackeby (A3:207). I hfl Rackeby AI:3 207 står att han är född ev. Björsäter men det är svårt att tyda. I hfl Vendel, Uppsala AI:11A 149 står noterat att han är född Kellesta var det nu ligger någonstans. Uppgiften om att han bodde hos en av döttrarna till "Dr" Lagberg vid Söderköping är ju intressant. Namnet Lagberg kommer kanske därifrån då "våran" Lagberg ursprungligen hette Persson. Just nu ligger verksamheten för mig på en låg nivå pga tidsbrist men efter dina uppgifter  blir det säkert någon stund vid datorn. Kommer jag på något ytterligare hör jag av mig. Hoppas detsamma från dig.  Ha en bra fortsättning på sommaren från Mälarens pärla, Strängnäs. 
  SVAR 2009-05-12 21:37

Vendel AI:11a 1841-45 p 149 Örby anger att rättaren Olof Persson Lagberg var född i Kettilstad, mest troligt identiskt med Kättilstad sn i Östergötland 27 aug 1815.
  SVAR 2009-05-12 21:58

Denna familj, som anges utflyttad till Vårdsnäs 1819, är nog värd att följa upp. Bilden från Kättilstad AI:7 1817-1821 s 38-39 Gårdby.



Klicka för en större bild

2009-05-12_Kaettilstad_AI_7__1817-1821_s_38-39.gif
  SVAR 2009-05-17 23:43

Hej Sture. Olof är min makes farfarsfarfar. Farfarsfar hette Per, tänk att vi har en foto på honom... Jo, det där med Persson, tror vi mera på att det skrevs in så på församlingen...  Vi har hittat Lagberg - med familjenamn! - in på sen 1500-tal. Mycket ovanligt, när familjenamnet inte är adligt. Prästskapet verkade föredra använda sig av förnamn+son/dotter in i 1800-talet.
Dvs helst, även för adeln. Vi har hittat Lagberg i Salzburg och i München från 1600-talet, det är svårt att tro att Lagbergarna tillätt en icke Lagberg ta namnet.... Tänk vad förvirrad man blir, "Juttard" har vi inte sett nånstans, vi ska kolla vidare. Juttard är en fransk adelsätt, vad vi kunde hitta om det namnet. Jag återkommer med lite uppgifter - som man bör göra här - när jag har fått lite tid, o fått fason på våra anteckningar. Önskar en trevlig sommar!
  
  SVAR 2009-05-17 23:53

Tack för tipset Stefan Jernberg från Gustafs! Dalarna? Det var mycket intressant, ska kolla upp verkligen. Olof har uppgett olika födelseorter, vi har haft lite att gå på. Nu ska jag ta lärdom av dig! man ska notera dokumentet man läser, eller kopiera om det går. TACK så hjärtligt.
  SVAR 2009-05-18 00:02

Elisabet, jag tror ändå att det är större ide att följa upp Petter Perssons son Olof, han har rätt födelseort och datum, i alla fall enligt bilden ovan. Att leta i Österrike eller Frankrike efter både Lagberg och Juttard verkar mindre genomtänkt.

Han kallas för övrigt Olof Pettersson Lagberg i Rackeby (AI:3 1825 1845 s 206 Degeberg)
  SVAR 2009-05-18 01:09

Jo det blir Kättilstad och även i Göteborg som vi bör kolla vidare.
Vi har snubblat över uppgifter om Lagberg på våra resor, typ gatunamn efter dem. När vi tröttnade på Olof, så var mest givande att kolla på Lagberg i förteckningar om universitets-studerande bl.a.
Det är roligt att få en inblick i den svunna tiden, historien, och även få i en viss mån uppfattning om de olika personers karaktärsdrag.
Hälsningar Elisabeth
  SVAR 2009-05-28 14:19

Stefan, "Juttard" var nog feltolkad Pettersson i dokumentet som Sture nämner ovan.
Vi var i Arninge igår. Kom inte längre än 20 november 1824, då familjen flyttar till KNYBBLA. (Östergötland Tjärstad AI:5 A HFL 1822-1827 sid. 44.)

Jag hade en fotokopia på HFL med Olof i Göteborg, men hittar inte. Jag skrev om att han bodde hos en dotter till Dr. Johan Olof Lagberg, men den uppgiften får Sture låta vila, till vi hittar ett dokument som styrker vistelsen. Den dotter som jag tänkte på var endast 10 år! så sorry, jag har rört till där.
Däremot kolla Sture, vad fann Björn på nätet:

http://hem.bredband.net/b254041/antavla/Newfiles/annajonssonf1878.htm

Jo Sture, i gen 6 ser man Jonas som är bror till "våran" Olof, gen 7 fadern och gen 8 Olofs farfar.


  SVAR 2009-05-28 20:03

Elisabeth,

jag misstänkte nog att det där med "Juttard" endera var en felläsning eller felskrivning. Familjen Pettersson återfinns i Knybbla på Opphems ägor  (Tjärstad AI:5a 1822-1827 p 79, AI:6b 1828-1831 p 201) Familjen flyttar den 14 mars 1829 till Björsäter sn.
  SVAR 2009-05-30 13:46

Stefan, du är en pärla! Maken, Björn, han tydde "Knybbla" också.. det var inte lätt. Han fann ingen församling och gick på gårdsnamn istället. Det blir interessant att hitta när Olof Persson flyttar hemifrån, och se var vistas under,  tiden fram till 1837, då han använde släktnamnet Lagberg, utöver sin familjenamn Persson.

Läste tips om boken "Östgötaättlingar : bonden Birger Månssons i Nykil descendenter under fyra århundraden / redigerad och utgiven av Per Andersson"
som vi måste läsa. Det är bara det, att man får sitta på bibban o läsa....
  SVAR 2009-05-30 14:20

Skönt att få komma in i kylan ett tag, gräsklippning i värmen är ingen höjdare .....

Familjen återfinns på Båtvik, Björsäter (AI:7 1830-35 p 140) inflyttade 10 april 1829 (B:1 s 18) , vidare, utom Olof som flyttar till oläslig ort,  till Källtorp (AI:7 p 84). Olof återfinns som dräng på Germundebo (AI:7 p 94) där han anges vara inflyttad från Krokek 1832 och flyttar vidare till Frängsbo 1833 (AI:7 p 113) och vidare till Vernersborg 1836 (AI:8 1836-1840 p 130).
  SVAR 2009-06-10 17:43

Stefan,

Slipper gräsklippningen ett tag till, puhh

Äntligen kom vi till Kungl. bibl. idag och fick se boken om Östgötaättlingar...
Tyvärr blev det en besvikelse. Birger Månsson f. ca 1600 d. 1659, hade tre söner och en dotter. Per Andersson, författaren tog upp Ingeborg f. 1635 d. 1711 och brodern Jon f. 1636 d. 1698. Vilket arbete! Fasinerande.
Vi behöver se Per Birgersson, den äldste sonen f. 1625 d. 1705.

Igår köpte jag - vilken lycka! slipper läsesalen - Nytorpssläkten, en gammal bergsmanssläkt från Karlskoga av A. G. Petersson.
Där har vi Jan Eriksson Lagberg f. 1842, i Tab.22 sid.38. "Antog år 1875 namnet Lagberg, enligt anteckning i  församlingsboken."

Tack för uppgifter ovan, Olof var "flyttglad" o det är bara att hänga med. Tur att det finns Arninge, inom räckhåll för oss.

  SVAR 2009-06-11 19:21

Stefan, jag hittade Olof`s födelsebevis - kan man säga.. - idag i Arninge. Mycket märkligt. Östergötland, Kättilstad C:4 1/3 F. 1791-1827 sida 71 (stämpeln sid 69)

Olaus f. 1815 JUNI 27 (döpt 3 (juli)
(föräldrar) B (bonden) Per Persson och H. Lena Jonsd. i Walla
(vittnen) B. Jacob Eriksson och H. Stina Nilsd. i Gårdby

Det måste vara Olof, men för födelsemånad skrevs efter detta, överallt, augusti...

En sak till som vi inte kan förstå riktigt; Jonas f. 1813 och Olof f. 1815 är inte med , inte inskriven i HFL, före de blir ett par år gamla.. Hur kommer det sig? Uppges bara barn som visas upp? Var är barnen? Grubblar över detta.

Nu är vi fortfarande vid tidpunkten som Sture nämnde från början. Rackeby, 1837.
Känns lite jobbigt.  Vernersborg, undrar om vilken församling skulle den ligga i?
Eneby Ö eller S:t Johannes i Östergötland?   
 
  SVAR 2009-06-11 20:06

Jovisst finns de med, men familjen finns inskriven i Valla (AI:6 1812-1816 p 27 Valla). Vänersborg ligger väl strax norr om Trollhättan ? 
  SVAR 2009-06-15 22:15

Stefan,
flytten till Vernersborg kan avse gård, församling eller en stad...
Jag blev dunderförkyld på landet, får gå o ta lite lugnt ett tag.
Beställt abb. på Svar, få se om det ger ett bättre resultat i sökandet. Det är jobbigt att åka till Arninge och  sitta i timmar med mikrokort.
Hälsningar Elisabeth
  SVAR 2009-06-15 22:55

 Hej, Jag heter Bo Björkman och har börjat kartlägga min egen släkt.
Min farfars mor hette Augusta Kristina Lagberg, född 1849-10-03 i Söderfors i Uppsala län.
1867-07-30 födde hon en son i Fasterna, Stockholms län (Roslagen). Hon var piga på Beatebergs säteri och fick sammanlagt 6 barn.
I em födelsebok från Söderfors 1834-1860 finns Rättaren Olof Lagberg i (Hatra ?, otydligt), med hustrun
Brita Cath.,,,  Eklund.  Här nämns en Augusta som skulle ha fötts 1849-11-03 (kan vara feltolkat senare)
Ger detta dig någon ledtråd?
Jag är glad för all info som kan ge mer om Augusta Kristina. Lagberg är inget vanligt namn i Roslagen i övrigt.
mvh / BoB
  SVAR 2009-06-17 00:53

Hej Bo. Tyvärr, vi är inte så professonella, jag har bara notering om Augusta. 
Olof är min makes ffff.

"Cathr. Augusta f 1849 2 nov i Untra, Söderfors. Oä son Carl August f. 1867 30 juli"

Modern hette Brita Catharina Ester Elg, f. på Libbarbo i Tegelmora förs. Upsala 1822 29 okt. Hennes fars soldatnamn var Elg, hon återtog hon släktnamnet Eklund. Gift 1848 1 okt. med Olof Lagberg.
Ger det dig något hjälp? Det är lite si o så med födelsedatum, vi har märkt att det är långt till dop och kanske där ändras datumet? Klurigt...
Tyvärr har inget framåt om Augusta, men återkommer ifall jag ser nåt nytt.

Hälsningar Elisabeth   
  SVAR 2009-06-17 09:43

 Hej Elisabeth,
Det är en klockren träff. Tack. Augusta är min farfars mor och den okände fadern till barnet Carl August hette Sven August Björkman, född i Ålem Kalmar 1837-10-03.
Augusta får sex barn, Carl August 1867, Gustav Hjalmar 1874, Johan Wilhelm 1877 (min farfar), Axel Edvard 1879, Henrik Fridolf 1887 och John Efraim 1891. 
Vad hände med Olof och Brita Lagberg? Hade de flera barn? Vart flyttade de?
OBS kortversionen!
Tackpå förhand/ Bo Björkman
  SVAR 2009-06-17 12:27

Hej Bo,
Vad det gick undan! Roligt! Jo, Olof o Brita Lagberg hade 8 barn.
Carl Gustaf f. 1843 27 okt på Libbarbo, Wendel förs. Han arbetade på prästgården Roslags Kulla intill Vira bruk (1889 fortfarande...)
Per Johan f. 1847 27 febr ipå Libbarbo. Flyttat till Sthlm 1864, Mariefred, Stockholm.
(Makens fff)
AUGUSTA f. 1849, Untra, Söderfors
Olof August f. 1852 23 aug på Untra, d. 1853
Olof August f. 1855 27 sept på Untra
Anna Otttiliana f. 1858 28 apr. Fasterna förs.
Axel Theodor f. 1860 24 apr.           - " -
Lovisa Amanda f. 1861 15 sept     - " -

Olof d. 1876 23 mars i Fasterna förs.
Änkan flyttar m. Lovisa Amanda 1878 till Nykvarn i Fasterna förs. till gården Brevik.
Senare     "            "   till huvudgården Nykvarn (med underhåll?) år 1882.

Hälsningar Elisabeth
  SVAR 2009-06-17 16:48

SVAR 2009-06-17 16:07

Hej Lagbergforskare.
Jag har varit lite offside på grund av bl.a datorbyte. Skoj att se att det är fler som är intresserade. Även jag saknar var Olof flyttade 1836 och till att han dyker upp i Rackeby året därpå och där det står att han inflyttat från Göteborg. Kanske han aldrig flyttade till Venersborg? Olofs föräldrar var Petter Persson 1787-11-06 Tjärestad och Helena Maria Jonsdotter Kättilstad 1787-07-06. Petter Perssons föräldrar var Petter Persson 1744 i Tjärestad och Lisken Samuelsdotter 1753 i Tjärestad. Helena Marias föräldrar var Jonas Olofsson 1763-11-26 i Kättilstad och Lisken Persdotter 1763 i Tjärestad. Jonas Olofsson föräldrar var Olof Jonsson f omkr 1740 och Maria Jonsadotter även hon f omkr 1740. Petter Perssons 1740 anor kan man komma vidare med ett par, tre generationer genom att söka på Google. Hoppas mina uppgifter kan var till någn hjälp. Res. för ev felaktigheter. Glad midsommar med vackert väder önskar Sture L.
  SVAR 2009-06-18 17:19

Sture,
Äntligen har vi hittat Olof Persson Lagberg födelseort.

"födde i Kjettilstad år 1815.
Juni
Olaus. 27 3. Fder B. Per Persson och H. Lena Jonsd- i Walla - 27.
Vnen B. Jacob Eriksson och H. Stina Nilsd. i Gårdby."

lite mer, bl.a.

Östergötland Tjärstad AI:5 A Husförhör 1822 - 1827
44
Gårdahla
Bonde Petter Persson Tj. 1787...
Son Olof Kjetts 27/6 1815 ...
Utflyttat till Knybbla 1824 den 30 november.... 
Vi letar efter utflytt till Vernersborg, efter senare uppgift, det kan vara en Gårdsnamn...
OIofs födelse månad har blivit felskrivet ? 6-a med "flagg" blev till en 8-a?
Glad Midsommar, till alla Lagbergsforskare
önskar Elisabeth
  SVAR 2009-06-26 12:10

Stefan,
Den 30 maj skrev du om Olof Petterson flytt från frän Frängsbo (Wennersborg).
Hittat honom i Göteborgs Garnisions- och Kronohusförsamling!

1. Personalförteckningar 1820-1846 AI b:7 sid 86
285/1836 AUG 27 1915 Petersson Olof Dräng. Kallar sig Lagberg.

2. In- och utflyttningslängder B:3 1826-1850 P 111
Attestens. dat. 3/5 Uppv. 7/12 N:O 285 Namn och stånd: Peterson Olof Dräng
Född: 27 AUG 1815 Kettilstad Hvarifrån:Björsäter

Han kom aldrig till Wennersborg, och märkligt nog flyttar in en dag tidigare än vad han flyttar ut från Frängsbo. Antagligen felnoterat...då uppv. är 7/12..?  
Han har inte strykts som utflyttad, ej noterat heller i utflyttningsländ., men inskriven inflyttad i Rackeby förs. 
Vore roligt att höra din åsikt om "bevisföringen", vi tycker att det duger... 
Undrar om hur dokumenterades familjenamn dvs när det nån började "kalla sig" med annat namn än vad de fick efter sina fäder, typ Pers son osv. Kyrkoböcker?
Läste om en annan Lagberg som "tog namnet Lagberg, 1875" Han hette Jan Eriksson Lagberg f. 1842. Olof kallar sig Lagberg tidigt, långt tidigare än namnändringslagen kom, början på 1900-talet. Vi har observerat att i Vennersborg och Göteborg redan 1836 hade de flesta familjenamn.
mvh Elisabeth 
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies