genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Rössel (Och Holm), John Valter Leopold, Malmö, född 1888 2015-11-18 16:32

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=13618
2009-05-27 15:13 

John Leopold Valter Rössel foddes ar 1888-05-24 i Malmö. Far var Daniel Rössel f. 1850-10-19, Malmö och mor Helena Sofia född Rosengren, 1866-05 15, Malmö. J L V Rössel utvandrade 1906 och hamnade i NY. Han gifter sig snart pa Manhattan med Alma Maria Oskarina Holm fodd 17 april 1877 i Norrkoping.

Marias foraldrar var Alma Rosalia Holm och juvelerare/silversmed Carl Holm. Holm dog i Norrkoping 1883 och darefter flyttade Alma Rosalia och barnen sa smaningom till Stockholm. Dar traffar hon Gustaf Alfred (Andersson) Gellart och de gifter sig. Ar 1895 utvandrar Alma med barnen Carl (f 1880) och Maria Holm samt en son Allan Gellart. Gustaf Alfred hade utvandrat tidigare.

Den historia som sen skrivs i USA ar lika intressant som tragisk. Marias liv som hustru till Rossel (som de kallade sig i USA) och levnadshistoria kommer att bli publicerat i bokform av Marias sondotter. 

Jag vet att John Valter Leopold hade en bror, en halvbror, som foddes 1900. Mahanda finns det nagon har pa scangen som ar slakt med honom? Eller kanner till denna familj pa nagot vis? Min onskan ar att finna en lank i Sverige till Rosselfamiljen och att sammankoppla dessa med den familj som idag finns i USA.

Om nagon har koppling till Holmfamiljen eller kanner till mer om den tar jag naturligtvis ocksa tacksamt emot detta. Carl Holms familj gar bakat till Vadstena och familjen hade i slutet av 1800-talet och borjan av 1900-talet ett flertal juvelerarbutiker/verksamheter i Sverige. Det sista arbete Carl gjorde innan han dog av "blodstortning" 1883 skall ha varit en sked. Den blev ofullbordad. Denna sked stannade i slakten i Sverige tills den en dag igen hamnade hos sonen Carl Holm i New York genom ett arvskifte.

Alla tips eller mer information (jag har alla fodelsedatum for ovan namnda personer samt platser for fodelse sa jag behover ingen assistans med det) tas tacksamt emot.

Skriv direkt till mig eller posta har pa scangen.

Soliga halsningar,
Susanna



  SVAR 2009-05-27 15:54

Har du inte fel födelseår på Daniel Rössel? Fabrikör Johan Daniel Rössel f 1858 19/10 i Malmö St Petri, död 1899 1/4, son till Christian Fredrik Frans Rössel och Wilhelmine Marie Falcke.

Rössel är en ganska känd släkt. Författaren James f 1912, FN-ambassadör Agda f 1910 (gift med James), musikern Martin f 1959. Jag fann att James far är Julius Karl Waldemar Rössel f 1876 13/4 i Malmö, en bror till Johan Daniel Rössel.

Det finns Rössel i Malmö också, så det borde gå att hitta släktingar!

  SVAR 2009-05-27 17:36

Hej Anders!

Menar du fadern? Mahanda, jag korde ner andrahandsuppgifter lite fort, men det var det jag hade. Datumet stammer. Desutom skrev jag 1878 pa J V L ovan i rubriken...Och halvbrodern blev fel, han ar fodd 1895. Hans namn var Johan Daniel, sa det namnet verkar ga i slakten. Fadern till J V L gifte sig med Helena Sofia född Rosengren (1866-05 15 Malmö). Ar det samma person? Och en andra gang med Klara Charlotta E Nilsson. I 1900 census star hon som fabrikorsanka.

Intressant information om James och Julius! Tack for det! Och intressant att se att bade musik och forfattarskap tycks ga i slakten. Jag hoppas nagon vet nagot mer eller kanner till lite mer om klanen, liksom om Holmfamiljen med ursprung i Vadstena.


Susanna
  SVAR 2009-05-27 17:53

Ändrade datumet då i rubriken.

Mina uppgifter är snabba hopplock från befolkningsCD, begravda-CD, DDSS Malmö födda och Google (Wikipedia). Släkten är tydligen dansk. Enligt SvBef1890 så är Christian Fredrik Frans Rössel född 1831 i Nymölle och Wilhelmine Marie Falcke 1836 i Köpenhamn.

Hoppas några ättlingar hör av sig!

  SVAR 2009-05-27 19:07

Tack for det!  

Intressant. Mina uppgifter var snabba med () men jag kan iallafall konstatera att det finns attlingar idag. Har formedlat vad du gav mig och lite till som jag googlade fram. Skall nu kika vidare i Danmark. Rössel ar nog troligen tyskt ursprungligen, men vi far se var vi hamnar till slut. Men, nuet ar vad som ar intressant just nu.

Familjen i USA (barnbarn) trodde i alla tider att farfar hade blivit "knappt" av maffian i NY da han "forsvann" under 1920-talet efter diverse affarer (pa borsen och andra tvivelaktiga i Florida) Sa gick historien i familjen. Men Maria letade overallt i verkligheten och jag har kopior pa brev som hon utvaxlat med diverse sheriffer i diverse stater dar hon fragade efter sin make. Hon dog 1940 och fick inte veta att han levde och hade halsan hela tiden och avslutade sina dagar pa 70-talet i Texas. Inte i Hudson River som man alltid trott.

Solskenshistoria? Nej knappast men det ar fantastiskt vad man kan grava fram idag i arkiv och databaser och som da var helt omojligt och skiljde familjer at for decennier.

Susanna
  SVAR 2009-05-28 11:16

Hej Susanna!

Jag hittar ingen J.L.V. Rössel född i Malmö 1888 i databasen ddss.nu.

Det finns fortfarande folk i Malmö som heter Rössel. Gå in på eniro.se. Där finner du alla med telefonnummer.

Rössel är en ort i Tyskland. Ordet betyder ju också häst på tyska.

Eva M

  SVAR 2009-05-28 14:46

Sök i rotemansarkivet i Stockholm.  Alla barnen heter Gellart. Det finns en person: Carl Olof August Gellart  född 27/05 1885 i Klara församling. Om han är ett gemensamt barn eller ett barn till Alma R. eller till Gustaf Alfred i tidigare relationer framgår inte.  1889 står Gustaf Alfred som måleriarbetare och ogift utan barn.
Efter 1889 finns han inte i rotmansarkivet.
1913-1925 står det att Alma och de fyra barnen är överförda till obefintlighetsboken.
De har förmodligen inte anmält att de ska utvandra.
Alma är född Rydberg.
Eva M
  SVAR 2009-05-28 15:04

Hej! Jag hittar ingen Helena Sofia Rosengren f. 1866 i Malmö. Det finns en släkt Rosengren i Malmö som har en här i staden mycket känd fotoateljé. Den är 100 år gammal. Sök på nätet ateljé Rosengren.

Eva M
  SVAR 2009-05-28 15:56

Enligt HFL är Helena Sofia Rosengren född 1866-05-15 i Skårby. Hon finns dock inte i födelseboken för Skårby det året. Helena dog 1892-05-07 i Malmö Sankt Petri.

Johan Daniel Rössel, född 1895-05-29 i Malmö Sankt Petri och son till Johan Daniel Rössel och Klara Charlotta Emilia Nilsson, dog 1973-05-16 i Möllevången (Malmö). Han var ogift.

ddss.nu saknar födelseuppgifter för Malmö Sankt Petri för år 1888 m fl. John Leopold Rössel är född 1888-05-24 i Malmö Sankt Petri enligt födelseboken.
  SVAR 2009-05-28 16:26



Rössel, Johan
Född: - Avliden: - Gravsatt: 1899-04-05
S:t Pauli mellersta kyrkogård Kvarter: 05 Gravplats: 0020
Gravplatsnummer: 2105 303 0020
Gravrättstid: 1892-05-09 - för all framtid

1 Engström, Elsa Patricia
Född: - :: Avliden: - :: Gravsatt: 1985-11-22
2 Rössel, Clara
Född: - :: Avliden: - :: Gravsatt: 1947-10-31
3 Rössel, Johan D
Född: - :: Avliden: - :: Gravsatt: 1973-05-24
4 Rössel, Elisabeth
Född: - :: Avliden: - :: Gravsatt: 1898-02-21
5 Rössel, Johan
Född: - :: Avliden: - :: Gravsatt: 1899-04-05
6 Rössel
Född: - :: Avliden: - :: Gravsatt: 1892-05

Jag såg sen att ddss saknar uppgifter för Petri 1888.
  SVAR 2009-05-28 16:29

Rössel, Wilhelmina
Född: 0836-11-04 Avliden: 1924-06-30 Gravsatt: 1924-07-05
Gamla kyrkogården Kvarter: 10 Gravplats: 0013
Gravplatsnummer: 2310 312 0013
Gravrättstid: 1990-12-17 - 2040-12-17

Dölj gravsatta «
Gravsatta
1 Rössel, Fredrik
Född: - :: Avliden: - :: Gravsatt: 1953-09-14
2 Rössel, Wilhelmina
Född: 0836-11-04 :: Avliden: 1924-06-30 :: Gravsatt: 1924-07-05
3 Rössel, Chr Fr
Född: 1831-05-30 :: Avliden: 1894-08-04 :: Gravsatt: -
  SVAR 2009-05-28 17:43

Hej Eva, hej Bo!

Tackar for uppgifterna!  Jag hade olika uppgifter om John L"s fodelse, men det som Bo sager, den 24 maj 1888 ar det som stammer, och som ocksa star i emigration och andra papper. Tack for uppgift om gravar och datum for halvbrodern.

Ni behover inte lagga ner mer energi pa Gellartfamiljen eller Rydberg, jag har allt om dom. Det som ar intressant ar att fa veta mer om Rossel och hans ursprung samt att hitta efterlevande. John L"s far hade manga syskon och nagra bor ha levt lange nog for att fa barn som fort namnet vidare. Jag fick nagra bra tips igar och min kontakt har i USA har redan kontaktat en trolig avkomma (igar).

Betraffande Carl Olof August som du sag i rotemansarkivet, sa var det en son som Alma fick efter att hennes make dott (Holm), for langt efter for att det skulle ha varit hans. Alma flyttade till Gbg efter att maken dott och var sedan inflyttad i Stockholm 1885. Snabba svangar. Denne gosse fick stanna kvar i Sverige. Han levde som fosterson hos en familj i Ostergotland. Han dromde om att fa aterforenas med sina syskon i USA men tyvarr dog han av tbc som ung man.

Susanna

  SVAR 2009-06-02 17:29

Hej goa vanner!

Och tack alla som hjalpt till i detta "arende". Som ni forstar sa fick min efterlysning ett snabbt och lyckligt "slut". Kontakt ar ater etablerad mellan Rossel familjerna i USA och Sverige. Tva sidor som inte visste om varandra alls har nu ca. 114 ar att "ta igen" och diskutera. Och att min van i Maine ar oerhort lycklig far bli er beloning och hon halsar och tackar sa mycket saklart.

Tack igen!

Soligaste halsningar,

Susanna
  SVAR 2009-06-02 18:50

Susanna, du och jag måste pratas vid!
:)
Du når mig på martin@krut.se.

  SVAR 2009-06-02 19:13

Hej Martin!

Absolut! ;-)

Susanna
  SVAR 2015-11-18 16:32

Jag heter Bodil Rössel och min morfar som hette Göte var bror till Leopold. Jag kan en hel del om den svenska delen av släkten Rössel. min mail-adress är bodilrossel@telia.com
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies