genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Stoltz, Stig Allan Hugo, Helsingborg, född 19312013-07-11 17:29

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=13636
2009-05-28 12:39 

Hej

Söker efter information om min farfar, och allt man kan hita om honom,
Detta är vad jag har hittat hitils, men behöver lite hjälp att komma vidare.

MVH
Morgan


19311128-3911

Stoltz, Stig Allan Hugo

Ättekullag 12 /A Paulsson/
253 61 Helsingborg

Död 13/9 1995.

Kyrkobokförd i Helsingborgs Gustav Adolf, Helsingborgs kn (Malmöhus län, Skåne).

Född 28/11 1931 i Helsingborgs Maria (Malmöhus län, Skåne).

Frånskild man (5/10 1977).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Helsingborgs Gustav Adolf, Helsingborgs kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:
MARIA (Malmöhus län)

Källor:
RTB 95 / SPAR 92f / SPAR 96
  SVAR 2009-05-30 10:18

Hej Morgan
här kommer i alla fall en början.
Stig Allan Hugo föddes på Helsingborgs barnbördshus av ogifta Dagmar Sofia Lovisa Stoltz. Hon var vid tiden för födslen bosatt "Nr.19 Malmö St Pauli församling" (ska leta efter henne där.
Hon var född 19140218, dvs en mycket ung mor. Jag har inte hittat henne i Sveriges dödbok 1947 - 2006 så det kan hända att hon var avliden redan då.
  SVAR 2009-05-30 12:21

Här kommer lite till:
Dagmar Sofia Lovisa Stoltz var född i Jonstorps församling. Hennes föräldrar var:
Olander Stoltz Lerkärlshandlande, bosatt Bölsåkra Nr.5 (1914) han var född 18680703 i Gråmanstorp Kristianstads län. Han vigdes med Matilda Helena Johansson 18990725, och hon var född 18760511 i Oderljunga.
År 1900 var Olander bosatt på "Fattiggården i Kvidinge" som arbetare och hustrun bodde i Oderljunga tillsammans med Anna Maria dotter u ä f 1894 i Oderljunga, Alfrida Oktavia dotter u ä f 1897 i Riseberga samt Alfred Gerhard Stoltz bådas son f 1898 i Oderljunga.

En fader till Stig Allan Hugo borde du kunna försöka att söka via Barnavårdsnämnen i Malmö, dit sändes det besked om födseln på honom 19311218.
  SVAR 2009-05-30 14:06

Enligt Begravda i Sverige så dog Olander 26/3 1963 och Mathilda Helena 4/12 1955. Bägge ligger begravda på Brunnby kyrkogård, kv. 54, nr. 3. Adressen var Fjälastorp 3:21 när Mathilda Helena dog, och Stubbarp 1:22 när Olander dog. Stig Allan Hugo är begravd i Minneslunden vid Helsingborgs krematorium, kv. SML. Hittar inte Dagmar Sofia Lovisa på skivan.
  SVAR 2009-06-01 10:23

Oj så mycket information
ett jättestort tack tilla alla som hjälpt mig.

Jag håller just nu på med att göra mitt släkträd på http://trees.ancestry.se , men tydligen så går det bara till ca 5 generationer.

vet någon en bra sida eller hur man enkelt gör sitt släkträd?

Jag har så här långt kommit till att lägga in Orlander stoltz, och skulle vilja veta hans föräldrar osv
Skulle också vilja veta vem som var far till Stoltz, Stig Allan Hugo
Och vem som var mor till Dagmar Sofia Lovisa Stoltz .
Samt vem som är mor till Ulf Göran Hugo Stoltz

Här nedan kan ni se mitt släkträd, men vet ej om det stämmer, tycker att jag inte får ihopa det riktigt tyvärr

Än en gång ett stort tack till alla trevliga hjälpsamma människor :)

MVH
Morgan Stoltz

Klicka för en större bild

2009-06-01_mitt-slaekttraed.jpg
  SVAR 2009-06-01 11:34

Hej Morgan! Din farfars mor lever! Gå in på birthday.se och sök på hennes förnamn och efternamnet Johansson så får du adressen där hon bor. Hon fyllde 95 år i februari. Hoppas det finns möjlighet för er att träffas och att du då kan fråga henne direkt om din släkt. Och kanske få veta vem som är din farfars far. Men var försiktig med den typen av frågor, då det kan vara känsligt.

Hennes man hette Karl Erik Gunnar Johansson, död 1984 6/12 i Åstorp. De gifte sig 1934 31/3, och det kan ju vara han som är din farfarsfar. Karl Erik Gunnar föddes 1913 11/3 i Ekeby.
  SVAR 2009-06-01 12:31

  >  Hej Morgan! Din farfars mor lever! Gå in på birthday.se och sök på hennes förnamn och efternamnet Johansson så får du adressen där hon bor. Hon fyllde 95 år i februari. Hoppas det finns möjlighet för er att träffas och att du då kan fråga henne direkt om din släkt. Och kanske få veta vem som är din farfars far. Men var försiktig med den typen av frågor, då det kan vara känsligt.
  >  
  >  Hennes man hette Karl Erik Gunnar Johansson, död 1984 6/12 i Åstorp. De gifte sig 1934 31/3, och det kan ju vara han som är din farfarsfar. Karl Erik Gunnar föddes 1913 11/3 i Ekeby.


Hej
Är det rätt uppgifter? För när jag kollar så är min farfars mor Dagmar Sofia Lovisa Stoltz ? Eller är det jag som inte fått det rätt på mitt släkträd kanske, ush svårt att hålla koll :)

Så om jag har fått detta rätt nu så skall Dagmar Sofia Lovisa Stoltz vara mor till Stig, Allan, Hugo stoltz.
Och Karl Erik gunnar johansson vara far till Stig Allan Hugo Stoltz ?

Jag har för mig att min Farmor hette marian någonting har jag hört.

MVH
Morgan Stoltz


  SVAR 2009-06-01 13:09

Jo, det måste vara rätt. Alla tre förnamnen och födelsedagen stämmer! Johansson är namnet som gift. Jag ser också när jag tittar i befolkningsskivorna 1970 och 1980 att hon är född i Jonstorp. Dagmar och Karl jobbade som skrothandlare i Åstorp verkar det som, att döma av deras adress Ekebro Skrotaffär, Åstorp 1970.

Om Karl Erik Gunnar är far till Stig Allan Hugo är inte säkert. De gifte sig tre år efter barnet föddes. Du får prata med din farfarsmor.
  SVAR 2009-06-01 14:07

  >  Jo, det måste vara rätt. Alla tre förnamnen och födelsedagen stämmer! Johansson är namnet som gift. Jag ser också när jag tittar i befolkningsskivorna 1970 och 1980 att hon är född i Jonstorp. Dagmar och Karl jobbade som skrothandlare i Åstorp verkar det som, att döma av deras adress Ekebro Skrotaffär, Åstorp 1970.
  >  
  >  Om Karl Erik Gunnar är far till Stig Allan Hugo är inte säkert. De gifte sig tre år efter barnet föddes. Du får prata med din farfarsmor.


Tack så hemskt mycket Anders.

Kan man ta reda på vad min Farmor heter? Jag har inte haft så stor kontakt med min släkt, men tänker ändra på det :)
Min far hette Ulf Göran Hugo Stoltz, .

MVH
Morgan
  SVAR 2009-06-01 14:44

Vet du något mer än att hon heter Marian? Stavas det så? När ungefär är hon född? Lever hon? Var dom gifta?

1970 bor det ingen Marian på samma adress som din farfar. Då bor din far och farfar tillsammans på Spårvägsgatan 18 i Malmö.
  SVAR 2009-06-01 15:19

Hej fick precis reda på att hon hette Lindskog, Hilma, Marianne och en gång i tiden var hon gift med Lindskog Evan Osvald.

Men om det var Hon som tog namnet Lindskog vet jag tyvärr inte.

Tydligen så lever hon, men Evan osvald dog 22/1 1971

Så om man kunde få fram på något sätt vad Marianne ( Min Farmor) föräldrar var, så hade det hjälp mycket :)

MVH
Morgan
  SVAR 2009-06-01 16:31

Okej, då har du allt du behöver. Vi ska undvika att skriva för mycket om nu levande personer på nätet (pga PUL), så då kan du kontakta din farmor direkt.
  SVAR 2009-06-01 17:34

Hej igen Anders!

Först vill jag bara tacka dig för all hjälp du gett mig, verkligen fantastiskt att det finns människor som vill hjälpa andra.

Sedan när det gäller min Farmor så tyvärr har jag ingen kontakt med henne och jag har försökt att hitta hennes nummer så jag kunde kontakta henne, men tyvärr inget.

Jag har kommit så långt som till Olander Stoltz
F. 3/7 1868
D. 26/3 1963

Har försökt hitta hans föräldrar.
Samt också försökt hitta vem han fick dottern Dagmar Sofia Lovisa Stoltz med, dvs hennes mor.

Än en gång Ett stort tack :)

MVH
Morgan
  SVAR 2009-06-01 20:24

Hej Morgan

Jag bor på den ort som din Fars Farmor bor i. Min kompis ska säga Farmor till Dagmar så han måste vara din fars kusin.

mvh Kajsa
  SVAR 2009-06-02 07:03

Hej

Tack Kajsa för all din hjälp.
Jag skall ringa Dagmar idag.

Ska följa dina råd och beställa Bouppt.

MVH
Morgan Stoltz
  SVAR 2013-07-09 19:09

Hej Morgan!
Din riktige farfars far hette Allan johansson  Kallad för Allan med Lappen han bodde på backarna i Malmö

Gunilla Stoltz
  SVAR 2013-07-11 17:29

Gunilla,

Hette din mor eller ev. mormor/farmor Anna S.? Det var min mors väninna på 40-talet.

Eva M
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies