genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Rinaldo, Jöns, Anderslöv, född 17842012-08-30 20:31

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=13534
2009-05-23 12:15 

Dragon Jöns Rinaldo, född 1784 i Anderstorp: Enligt "födde" hette hans mor Charlotta Modelle eller kanske Modelte. Som fadder uppges (dennas syster?) som Entrina Modellat.
Enligt släkttradtionen hästammade denna gren av släkten från invandrade valloner, möjligtvis Hugenotter från södra Belgien. Boken "födde" är ej lätttolkad just här.

Vem sitter inne med ytterligare upplysningar om hans föräldrar?

Jöns Rinaldo är min farmors farfars far via Jöns Jönsson och Anders (Jönsson) Ekberg i Osby.

Vore tacksam för hjälp,

  SVAR 2009-05-25 15:10

Hej Sten, jag har tagit fram lite uppgifter om familjen Modell. Till att börja med så rättade jag till platsen till Anderslöv (inte Anderstorp). Där hittade jag födelsenotisen för Charlotta Modells son Jöns 1784 19/4. Bifogar en bild från Arkiv Digital som nog är lite mer lättläst än en del andra kopior. Där ser man att Charlottas namn är Modell och att faddern heter Catrina Modell. Jöns är född utom äktenskap, men hans far är nämnd som ladufogden Ifvar Jönsson.

Tittar man lite tidigare i Anderslövs böcker så finner man att 1766 dyker det upp en konstapel (underofficer i artilleriet) vid namn Jöns Modell boende i Sörby och han har två barn i församlingen: Ola 1766 6/1, död 1773 23/2, och Nils, 1769 13/2. Moderns namn är inte nämnt.

Konstapel Jöns Modell dör 1794 17/7 i Sörby, Anderslöv, 73 år gammal, och hans hustru "Elna Modells" samma år 1/12 68 år gammal.

Det finns bouppteckning efter Jöns Modell i Vemmenhög härads arkiv (vol: 1794 nr: 053).

Charlotta och Catrina är med all sannolikhet också barn till Jöns Modell, men inte födda i Anderslöv. Döttrarna kallas senare Jönsdotter. Charlotta Jönsdotter gifter sig 1792 7/3 i Anderslöv med ryttaren Nils Annerström, och Catharina Jönsdotter gifter sig 1785 21/8 också i Anderslöv med ryttaren Nils Bergfeldt i Östra Torp.

Till sist så hittade jag föräldrarnas vigsel i Ystad Sankta Maria 1750 27/12. Då är Jöns Modell musketerare vid Cronhjorts regemente och kapten Wrangels kompani, och hans hustru heter Helena Frimodig. Det är troligen hon som kallas Elna när hon dör 1794.

Är Modell vallon? Inget tyder direkt på det. Namnet stavas alltid så, och även om det kan ha ett franskspråkigt ursprung så behöver det inte ha det. Förnamnet Jöns talar för att han är svensk/skånsk. Valloner är inte heller kända för att invandra till Skåne eller att vara soldater.



Klicka för en större bild

2009-05-25_andersloev_C1_s_153.jpg
  SVAR 2009-05-25 15:12

Här är en bild på vigseln mellan Jöns Modell och Helena Frimodig i Ystad S:ta Maria 1750 (Arkiv Digital).


Klicka för en större bild

2009-05-25_ystad_sankta_maria_E1_s_151.jpg
  SVAR 2009-06-01 13:38

Hej Anders,

Tackar så mycket för ditt omfattande svar. Intressant med Arkiv Digital, kör dom med egna fotokopior  framtagna senare än de vanliga kopiorna från Mormonerna? Modernare teknik och då särskilt bättre filter borde ju kunna bättra på resultate en hel del. En första kommentar: Även av din kopia från födelsesboken framgår det att Charlotta Modell och (säkerligen systern) Entrina Modellat stavas annorlunda. Först efternamnet på systern med ett -at på slutet, kanske ett skrivfel i farten. Men annars tycker jag det är en mycket tydlig skilnad på "C" och "E" som första bokstäverna på deras förnamn, båda prydligt tecknade och klart avfotograferede, vilket man ej kan påstå om resten... Om det med det märkliga namnet Etrina är voktigt i sammanhanget kan jag däremot ej bedöma.
Vidare har jag svårt at tyda skriften så som du gör: Jag läser "Charlotta Modell son Jöns..............bifogas..på manne...Ifvar Jönsson   Karnat.  .....

Jag ger dig rätt i att förnamnet på Jöns Modell *1721 tyder på födsel i Skåne. Däremot utesluter detta ej att hans fader kunde komma söderifrån.  Hugenotterna flydde ju i skaror ungefär 1685. Säkerligen torde det vara rätt så ovanligt att valloner landade i södra Sverige, som ej direkt är bekant för bergnäring...

En helt annan fråga, där du verkar kunna mer än jag, som just börjat med att forska i släkten 22.01.2009 för att vara helt precis: Du tycker att Arkiv Digitals material ofta verkar mera lättlästa än andra kopior.  Just nu har jag bara Genline. Finns det mer material på Arkiv Digital?  Satt t.ex. och kollade Fotskäls Församling i Älvsborgs län och där finns det ingenting tidigare än 1858!

Jag har fmottagit flera svar på min efterlysning och återkommer med detta material.

MVH,

  SVAR 2009-06-01 14:15

Hej Sten,

Samma bokstav kan skrivas på olika sätt i samma dokument, som stort C i detta fall. Jag är nästintill 100% säker på min läsning av texten.

[Aprilis] d: 19 föddes och d: 24 döptes Charlotta Modells
Son Jöns. Barnafadren utlades Ladufogden
på Markie Ifvar Jönsson. Barnet hölts af
Bengt Addiks h: Johanna. faddrar Mats Anderss
drängen Anders Matsson, Pigan Catrina Modell och
Pigan Hanna Nilsdotter i Sörby


Arkiv Digital har egna digitalfotograferade kopior, direkt från originalhandlingen. Du kan se på deras hemsida hur långt de kommit i olika områden. Än så länge är Genline mer heltäckande när det gäller kyrkoböcker (där de är helt klara fram till 1860), men AD lägger ut nytt hela tiden, och har dessutom en hel del annat källmaterial som Genline inte har. Även SVAR har kyrkböcker på nätet, men det är mormonkopiorna.





  SVAR 2009-06-01 14:40

Tackar igen! Med tiden kan man nog lära sig att läsa dessa gamla kyrkböcker. Satt just och jämförde ord för ord din läsning med mina fotokopior av originaltexten, som jag även tydliggjorde med Photoshop och jag tror du har rätt.

Jag kommer nog att teckna ett avtal med Arkiv Digital, verkar komplettera med ytterligare upplysningar. 
  SVAR 2011-01-02 16:37

Hej igen,

Träffade just på den svenska släkten Modée med en Gustaf Modée f. 1721. Kunne det tänkas att vi har att göra med samma släkt här? Stavningen ligger ju när till och Jöns Modell dök ju upp från ingestans...

/MVH, Sten Waldö
  SVAR 2011-01-02 18:18

Hej!
Det finns ytterligare en släkt m. liknande namn som figurerar i den här skåneregionen, och som jag har i utkanten av mitt släktträd. Det är  släktem Modeer, också stavat Moderus. En anfader var Carl Julius Modeer, f. 1766 i Röddinge, Sjöbo, d. 1837 i S. Sallerup.  Det finns, upplysningsvis, en Gunnar Ståhl som gjort en utredning på denna släkt.

Hälsningar
Anders A
  SVAR 2012-03-23 14:35

Hej igen Anders, hoppas du fortfarande bevakar dessa sidor... Har nu samlat på mig ytterligare en del soldater Modell i södra Sverige. Men det verkar stort sett omöjligt att hitta någon koppling dem imellan även om de är samtida
:1. Eric Modell. båtsman. + 17900708, då 36 år gammal. Karlskrona Admiralitetsförs. sjukhuset FIa:6, p. 15. Ogift och "af Stockholm comp".
2. Gustaf Modell, Kråkeås soldattorp, Tolg AI:5 p.95. +1790. gift med Maria Håkansdotter 1739-1816.
3: Sven Nilsson Modell, Kråkeås soldattorp, Tolg AI:4, p.59 och AI:3, P395. *1730

MVH, /Sten
  SVAR 2012-08-30 19:06

Hej!
Ser att ni diskuterar Jöns Modell och Helena Frimodig. Dessa fick totalt 8 barn tillsammans de flesta födda i St Maria Ystad. Scharlotta Modell var ett av dem. (stavas så i födelseboken)
Dessutom tror jag faktiskt att Jöns Modell var skåning och att Modell var hans soldatnamn. Catrina som nämns som fadder/vittne i dopboken är Scharlotta Modells syster och det stavas Catharina.
Dessutom står det Inte Modellas eller Modellat utan det står rätt och slätt Catrina Modell och pigan osv. Det är bara det att prästen skrivit ordet och väldigt nära Modell. Catharina Jönsdotter Modell är min mans ana. Hon gifter sig med Bergfeldt båda dör på fattighuset i Anderslöv. Eftersom Jöns Modell var soldat så bör ni få fram mera om honom genom att ta kontakt med Landsarkivet i Lund där det finns en grupp som sysslar med soldatforskning.

  SVAR 2012-08-30 20:31

Modell förekommer som soldatnamn i Småland. Tror också att Jöns är skåning. Namnet Jöns förekommer nästan bara i de gamla danska landskapen.

Eva M
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies