genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Rosevelt, Roosevelt, Andrew Anton, Skane / Skana, 2005-10-12 13:53

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=1238
 

Need information about Andrew "Ande" Anton Rosevelt birth, family, etc. in Sweden. Immigrated to USA in 1900, stated birth was in "Skana", Sweden, ca. 1881; lived in Carlton Co., Minnesota 1910 US Federal Census; moved to Canada by 1913, purchasing homestead in Perryvale, Alberta. Died in Perryvale.
  SVAR

Rosevelt/Roosevelt is not a Swedish name, so without any further information about Anton/Andrew it will be very difficult to locate him in Sweden. Do you know if he had any other first names? Do you know the name of any of his siblings? In the 1890 census I found 3 Anton, born in Skåne 1881 and 2 born in 1882 (none in 1880) with a father who's surname started with "Ros": 1881 Anton Villiam, born in Malmö garnisonsförsamling, father Anders Andersson Rosqvist, Malmö Carl Anton, born in Västra Alstad, father Johannes Hansson Rosberg, Västra Alstad Frans Anton Gustaf, born in Malmö S:t Petri, father Nils Hansson Rosberg, Malmö 1882 Anton Emil, born in Malmö, father Lars Carlsson Rosenqvist (he was only his stepfather, the mother's name was Sofia Nielsen), Malmö Joel Anton, born in Simris, father Jöns Rosenlöf, Östra Vemmerlöv.
  SVAR

Need information regarding Andrew "Ande" Anton Rosevelt birth, family, etc. in Sweden. Immigrated to USA in 1900. Birth on death certificate stated 17 Sep 1881, in "Wron, Skana, Sweden". Died 3 Mar 1947 on homestead in Perryvale, Alberta.
  SVAR

Lyn, I don't have any normation about "Ande" or perhaps I do? My grandmothers uncle, Anders Magnusson, born 17 Sept 1881, emigrated to America. So far it looks as if it could be the same person. The thing is that he emigrated to Canada and I have a letter from him dated 1953. Are you sure that he died in 1947? Or can you tell me more about him (family etc) so that we can make sure that it's not the same person?
  SVAR

Lyn, Below is the letter I mentioned. Even if you don't understand swedish I hope you can see the name of his wife and children. Do you recognize any of them? Fort Frances den 10 December 1953 Mina Kära väner ock släktingar Mången tack för det wälkomna fotografi och Jul Kort som ni sände oss We fick det just i går min gumma och jag var så glada att få se fotografiet av våra långt aflägsna släktingar i Sverige Så Magda är nu over femtio år Jag kommer ihåg Nelley och Magda när Jag lämnade Sverige Nelley var omkring fem och Magda var omking tre år år gammal och jag har inte varit hemma sedan min Broder Jöns Petter Magnusson dö 1918 och den tiden var Jag i Sonaden Arme och Jag kom inte ut innan 1920. Så gifte jag mig med e flicka från Schottland Sedan dö Father och Mother och efter de had gott bort var min egen familj väset opp Min första namn var Kerstin och hon dö när hon var endast 18 månader gammal Och mitt tredje barn Thora dö när hon var bara 6 månader Jag två barn leving en Pojke och en flicka Pojken är nu 30 år gammal och har ett goet handtvärk han vill komma hem för Jul och Nyttår han arbetar i en stad som heter Calgary Min yngsta flicka heter Johanna är gift och hon bor stax intill oss hon har fyra barn 3 Pojkar och e flicka den äldsta pojken borjade skolan i höstads Min gumma kommer från London England hennes mor lever ännu hon är rundt 94 år gammal Min gumma och jag har det bra ve har vårt eget hus och vi har god hälsa Jag är nu going on 73 och min fru är going on 65 och hon har alting färdigt for Jul. Nu slutar jag mitt lilla bref med hjätliga hälsnigar er allesammans from Morbror Anders och han fru P.S. Min add. Är Mr. A. Magnusson 1123 Scott. St. Fort Frances Ont. Canada
  SVAR

I'm sorry, it isn't the same person. This individual's death did take place in 1947, I have his death certificate. It was stated in a local history, plus his obituary that he had no other relations in Canada. I'm unsure to which country my "Ande Rosevelt" immigrated to, although I did find him in the 1910 US Federal Census - Minnesota. Thereafter, he immigrated to Canada.
  SVAR

Hello, Once again, my "Ande ROSEVELT" had no relatives. He lived simply, and died as a single man in Perryvale, Alberta (Western Canada); your letter is from Ft. Frances, Ontario which is in Eastern Canada. I have my "Ande's" death certificate, obituary, as well as have seen his grave stone in the Perryvale Cemetery. Thank you for your inquiry..........
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies