genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Köhnke, Einar, Malmö, 19092023-11-11 17:33

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=1311
 

Söker uppgifter om min farfar Einar Köhnke, född 1909-09-09, Malmö Caroli. Hans föräldrar, Henry och Anna Köhnke hade kartongfabrik på Lilla Torg, Malmö. Alla uppgifter tas tacksamt emot. Både om familjen och om fabriken.
  SVAR

Min mor, då Olga Lundahl, och hennes bästa väninna Greta arbetade på kartongfabriken under flera år. Jag vet inget om personerna du nämner men jag har hört något om fabriken och jag har också skannat in lite som du kan tycka är intressant. Om du mailar din epostadress till kenneth.holmqvist@home.se så ska jag skicka det till dig. Kanske du har något som är intressant för mig också, arbetsförhållanden osv?
  SVAR

I Sveriges döda finns en Richard Villy Köhnke född 1916-03-19 Malmö Karoli vigd 1958-08-16 död 1976-02-11 i Åkersberga kan ju vara en broder
  SVAR

Tack Ulla-Stina! Det är en broder som var flygkapten och flög Bulltofta - Kastrup. Har haft kontakt med hans son men har inte fått så mycket kött på benen, behöver mer, bl a var föräldrarna kom från. De var tyvärr inte så intresserade av släkten så inte nåt bevarat därför är allt av intresse.
  SVAR

Hittade Rickard Villys födelsenotis på DDSS. Där står att modern (Anna Marie Christine Ehlers) föddes 30/8 1876, dock inte var. Hittar inte henne i någon av folkräkningarna Fadern (Henrik Ludvig Emanuel Köhnka) var kartongfabrikör och de bodde i E. Menved IX & X. I notisen hänvisas till sidan 75 i husförhörslängden, så kan du få tag i denna för Malmö Caroli 1916 kan du kanske få fram födelseort för föräldrarna. Hittade inte fadern heller i folkräkningen. Däremot verkar det som om de fåtal personer som hette Köhnka, eller något liknande, kom från Danmark. Bl.a. hittade jag den här familjen i folkräkningen 1890: Rasmussen, Lauritz Christian 1863 Far (Bundtmakare, Dansk undersåte) Köhnka, Emma Ottilia Johanna 1859 Mor (född i Danmark) (Barn), Laura Theodora Olivia 1888 Barn (född i Malmö Sankt Pauli) Enligt DDSS fick de sedan även barnen Oliver Lauritz Theodor (född 1890-02-21 i Malmö S:t Pauli) och Emmy Ottilia Kristina (född 1894-11-09 i Malmö S:t Petri). Kanske kan det vara så att både modern och fadern föddes i Danmark, och att de därför inte finns med i folkräkningarna i Sverige? Eventuellt kan de också ha kommit från Tyskland, för Köhnke verkar vara ett inte alltför ovanligt namn i Tyskland. I den danska utvandrardatabasen finns två Köhnke: Ditlef och Frederik, bägge två hade Tysklad som senaste uppehållsplats. Ditlef var urmakare och utvandrade till USA 1888, 64 år gammal. Frederik var lantbrukare och utvandrade till USA 1881, 19 år gammal. En Albert Michel Köhnke, född 1850 i Preussen-Västpreussen, utvisades 1910 från Esbjerg köpstad.
  SVAR

Hej Carin! Tack så mycket för hjälpen. Det blir att kolla upp hfl Caroli och se om jag hittar nåt matnyttigt där. Tack än en gång! Agneta
  SVAR

Hej! Nu ska vi räta ut en del frågetecken. Einar Köhnke var min farbror som dog ca 1963. Han har en son som heter ***** och han bor utanför Johannisburg tillsammans ****. Han har två döttrar varav den ena som heter *** bor i Sverige sedan några år tillbaka. Rickard Köhnke som var Einars bror är alltså vår pappa. Han dog 1976. Han hade tre barn i första äktenskapet. Han gifte om sig med Kersin och fick ******** och *** på "köpet" och fick även två egna barn. Einar hade även två systrar. Ammie Krull (tror jag) bodde i Malmö och var hattmodist. Sonja Duvenius bodde utanför Stockholm. Hon har en son som heter *****. Både ******* som bor i Emmaboda och ******** som bor i Schweiz, men har sommarhus i Krisianopel har gamla foton på Einar med syskon. Alla de namn som räknas upp ovan som bor i Danmark vet vi ingenting om. Einar hade en kusin som hette Henning (kan ta reda på efternamnet) som bodde i utanför Köpenhamn. Han jobbade som kriminalkommisarie.

  SVAR

Tack för ditt svar !! Om du skickar din email adress kan jag ge dig mer uppgifter.
  SVAR

Hej igen! Liselott Skårners mailadress är lotti_sk@hotmail.com
  SVAR

Kontakta mig, Ann-Catrin Köhnke. Jag har några foton på din far Einar och hans syskon när de är små
  SVAR

Skriv till nattsolens@hotmail.com så kan vi prata vidare
  SVAR

Hej Agneta! Jag kan berätta om din farfar och hans fabik. Jag är kusin till Henri Köhnke. Har även lite foton. Om du hör av dig till mig så kan vi kanske träffas eller skriva till varandra. Om jag får din e.mail adress så kan jag skriva till dig. Jag släktforskar också, så vi kan prata mer om släkten. Min mail adress är evabritt.eklund@hotmail.com
  SVAR 2023-11-11 17:33

Hej,jag är barnbarn till einar köhnkes svägerska och det var min pappa som hämtade hem hans urna när han gick bort. Jag har träffat Henri m familj o h Sonja var mi farmor, AnnaLisas, syster. Einar var först fick med äldsta systern men gifte sedermera om sig med den yngre systern, Sonja. Skulle vara så kul att prata med dig. Jag heter Mia Henriksson och din farmors wfternamn var Ryd. Jag har 0732321171 tfn. Ha en trevlig kväll. Ps jag har nog bilder på Sonja och Einar samt Henry hos mina föräldrar
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies