genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Malmquist, Algot, Trelleborg, född 18842010-04-24 00:41

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=13014
2009-04-22 20:11 

Algot är min morfars far men odokumenterad sådan. Är troligen född på 1880-talet i Trelleborg. Utvandrade till Amerika omk 1907.  Vet någon någonting om honom?
Tacksam för svar.
  SVAR 2009-04-22 21:09

Enl. Ellis Island finns det en Algat E Malmquist som utvandrade till USA  1910. Det står att han kom från Stockholm men han var född i Trelleborg.
Han var 26 år. Närmsta anhörig var hans mor Elna Nilsson V. Landsförsamlingen 107 i Trelleborg. Han skulle till en vän i Emil Sjöberg, Albany Ave., Chicago, Illinois.

Eva M
  SVAR 2009-04-22 21:19

På ancestry finns en Algot Malmqvist i folkräkningen 1920, boende i Chciago. Det finns en draft card registrering  till första världskriget för Algot Emil M född den 12 aug. 1884 boende i Chicago. Jag har inget abonnemang på ancestry så jag kan inte se hela bilden, t ex om han har gift sig.
  SVAR 2009-04-22 21:35

kan detta vara din Algot? Fann honom i rotemansarkivet.

Personuppgifter

Namn:Algot Emil Malmkvist (Jönsson)
Titel:Järnarbetare
Födelseuppgifter:12/08 1884 (Trelleborg), Malmöhus län
Status:Ogift,ej HF,Ensamstående utan barn


Inflyttningsuppgifter

Inflyttad:04/11 1907
Som:Inflyttad från annan fastighet i roten
Från:P 10/19



Boendeuppgifter:

Arkivrote och stadsdel: 03 (Klara)
Häftets nummer och tidsperiod: 03189 (1888-1914)
Ägare: Smedsenkan,Christina Lovisa,Jönsson,Fol.1
Fastighet: Bryggaren 4
Församling: Klara
Gata: Målargatan 7
Littera: H 4
Hitta kvarteret på Stockholmskällan: Sök efter Bryggaren.



Utflyttningsuppgifter

Utflyttad:07/12 1908
Som:Utflyttad till annan rote
Till:18


Övriga uppgifter:

Hushållsföreståndareuppgift: Alfr.Karlson
Militäruppgift: F 1296-45-1905

Källtrogna uppgifter vid avvikelse:
Titel:Jernarb.
Född:Trelleborgs Lands

Susanna
  SVAR 2009-04-22 21:57

Carola,
Han for ut enligt detta;

Emigranten Populär, 1783-1951 Swedish Emigration Records, 1783-1951
about Algot E Malmqvist
Name: Algot E Malmqvist
Birth Year: abt 1885
Gender: Man (Male)
Place of Origin: Stockholm Stockholm Län, Sverige
Destination: Chicago
Record Date: 3 maj 1910 (3 May 1910)
Port of Departure: Malmö
Database Name: EmiHamn
Occupation/Title: Smed
Archive Call Number: 1910:1389:603
Principal Person: Malmqvist Algot E

Han finns i 1920 census i Chicago. Algot Malmquist f ca. 1885. Invandrar 1910. Han ar ensamstaende. Bor pa 2313 Warren Avenue, Chicago, Cook County. Han jobbar som maskinist.

Samma sak sager hans WW! draft fr 1918. Han arbetar da som maskinist pa Universal Stamping Co. Han bor pa 1928 Washington Blvd, Chicago, Cook County.  Svart har och gra ogon ar han beskriven med. Kraftig och av normal langd. Har an sa lange inte hittat honom i 1930 census. Letar vidare.

Vill du ha dessa via mail sa skriv till saauerbach@msn.com

Mvh, Susanna

  SVAR 2009-04-23 06:39

Hej!

Jag kunde inte heller finna honom i 1930 års census. Kan han ha återvänt till Sverige? Man bör kanske kolla om han finns på CD:n döda 1947-2006.
Till Carola: Jag har samma situtation som du att det finns en fader som inte är dokumenterad. Barnet var född 1906. Jag har faderns efternamn från samtal som jag hörde som barn. Hur har du fått namnet och födelseorten? Din morfars far hade kanske kontakt med modern och/eller barnet? Faktiskt bodde mina anor i samma församling som Algots mor. Algot var jämnårig med min mormors bror som också åkte till Amerika.
Eva M
  SVAR 2009-04-23 09:30

Hej!
Min morfar fick brev ifrån honom men tyvärr så slängde min mormor breven efter att morfar dött. Mormor dog också innan jag började släktforska. Men min mamma visste lite om honom och det finns ett foto av Algot. Det var en stilig man med mörkt vågigt hår.
Carola D
  SVAR 2009-04-23 09:48

Tack för all hjälp den är ovärderlig.
Carola D
  SVAR 2009-04-23 11:04

Hej!
Jag såg också i rotemansarkivet att han flyttade från Burlöv till Stockholm 11/11 1904. Burlöv ligger strax utanför Malmö.

Eva M
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies