genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Peterson, Peter, Colorado, Usa, 19002009-04-10 22:32

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=12754
2009-04-08 10:54 

Hej på Er.

I folkräkningen år 1900 i Colorado har jag funnit denna mannen och hans hustru och barn.
Men, min fråga är; kan man på något annat vis få mer exakta uppgifter t.ex på hennes födelsedata och var hon är född.
Alltså mer komplett än vad som visas när man får upp hela sidan för den adressen o.s.v. Har månadsab. på Ancestry där jag har hittat detta, men vill veta mer.
Innan man kanske skriver in personen i släktforskningsprogrammet.

Finns möjligheten ????
Hälsar
Eivor
  SVAR 2009-04-08 15:50

Hej Eivor! 

Det du ev kan fa reda pa genom census ar hur manga ar de har varit gifta. Och folja dem upp till de avlider och fran dar bestalla dodscertifikat fran countyt hon dog i for att sakerstalla datum. (inte 100 % att det stammer heller men 99) Du far inte upp mer i en census an vad du ser. Du kan se vilket land hon ar fodd i och uppgett artal for emigration. Men de stammer sallan, endast "ungefar" far du anta tills du kan faststalla det. Vigsel papper ger sallan mer an namn och ar.

Var i Colorado lever Peter och hans familj? Jag har en bok om svenskar i The Rockies. Kanske finns han namnd dar? Kan du ge mig mer om honom sa ska jag se.

Susanna
  SVAR 2009-04-09 12:07

Hej Susanna.

År 1900; Precinet 15, Gunnison, Colorado; distrikt 141
Fadern Peter Peterson, född 1861 september; 38 år, Sverige.
Hustru, Hilma, född 1865 augusti, 34 år.
Gifta 1891; gifta 9 år. (har ej funnit var någonstans)
Barn: Lilian född 1895 mars, 5 år
          Walter R , född 1898 oktober, 1 år.
---
År 1910: Sapinero, Gunnison, Colorado.
Fadern Peter Peterson, född ca. 1862, 48 år.  Widowed (änkling). Farmer.
Barn; Lilian 15 år; Walter R. 11 år; Ewald W. 7 år; Carl G. 6 år.
---
År 1920: samma adress som 1910.
Fadern Peter Peterson, o.s.v.  Inflyttad till Amerika 1882.
Sedan står det i en kolumn som jag inte kan se vad där står; årtalet 1904.
Misstänker det är årtalet för hustrun Hilmas död.
Två barn hemma detta året: Evald W. 16 år och Carl G. 15 år.
---
År 1930; samma adress.
Fadern Peter anges till 68 år. Sedan ingen ny anteckning på honom.
Sönerna, Walter W och Carl G och Evald verkar bo på samma adress med hos andra familjer.
---
Har hittat lite dödsdatum på ev. sönerna som jag tror kan stämma. Skall kontrollera detta mera.
----
Hustruns exakta födelseuppgifter, om det nu är hon vill säga, är följande.
Hilma Ulrika Sofia Schough, ändrat till Hallström vid konfirmationen (varför vet jag inte).
Född 1865-08-01, Wärnaby gästgivargård, Halltorp församling, Kalmar län.
Hon utvandarade från Stockholm, Katarina församling  år 1887.
Reste från Malmö och anlände till andra sidan atlanten 1887-10-03 med M/S Arizona via Liverpool.
Om Peter Peterson vet jag inget. Fann i dag på morgonen en lämplig kandidat från Halmstad i Halland. Skall se vad det ger.

Hua, nu blev det mycket skrivet igen.

Om inte annat Susanna, så får du och de dina ha en God Påsk. Misstänker ni har varmare än i Gamla Svedala.

Eivor
  SVAR 2009-04-09 19:50

Hej Eivor,
Tack for dina vanliga halsningar. Det ar nog lite varmare har men inte sa mycket varmare. "Bara" 18 grader idag. Passar bra att sitta inne och ruva. Jag kollade allt du listade och jag har foljande kommentarer.

1.  H U S Hallstrom anlander som du sager till NY 1887. Pa manisfestet finns en Peter Peterson under henne, sag du det? 26 ar gammal. Passande alder. Sa kanske fann de varandra pa baten, det var inte sa ovanligt. H U S"s destination var enligt Emigranten Chicago, IL. Spana vidare efter den Peter Peterson, kanske kan det ge nagot? Varfor letar  du i Colorado? Har du information om Hilma som ar anledningen eller ar det for att du hittade en Hilma som passade in, fodd aug 1865?

2. 1904 som star namnt i en kolumn ar det ar da han far sitt medborgarskap. Dock ser det ut dar som om han kom in 1882. Men det kan han ha gjort. Han kanske bara var "hemma pa besok" 1887? Men det ar sallan dessa ar for invandring stammer 100%. Att bestalla hans papper - naturalization papers - skulle kanske inte ge sa mycket. Tyvarr innehaller de gjorda fore 1906 lite uppgifter, oftast endast namn, datum och inte mycket mer.

3. Hilma avlider nan gang mellan 1904-1910 den saken ar klar sa jag skulle kolla med Gunnison, CO om de kan nosa upp henne. Borde inte vara sa svart. Har inte hittat nagot online dock, men inte letat ihjal mig heller. Om du far dodscertifikat darifran sa kan du latt faststalla om det ar hon. Kostar kanske 10-15 dollar att fa.

4. Har ocksa letat lite efter sonerna. William R verkar ju vara den som ar fodd 22 okt 1898 och som avlider pa 70-talet. Han jobbar pa ranch (cattle ranch) 1920. Men ar enligt WW1 kortet Lumber Jack 1918. Sen verkar det som om han bor hemma, nara, fadern i 1930  och arbetar som fireman. Men dar star William W. Petitesser troligen. Hittade en lista med allas fodelsear och boende i Gunnison. Den ende William Peterson var han och det bor vara han. 

1917 Draft Birth Registrations (P-Z), Gunnison Co, Colo

BIRTH INFORMATION: RESIDENTS OF THIS COUNTY IN 1917-18
AND PERSONS WITH LINKS TO THIS COUNTY

Peterson, Walter Rudolph 22 Oct 1898 W

5. Vidare ser det ut som om Carl G Peterson arbetade i en General Store i 1930 census. Om det var i Gunnison City (valdigt litet stalle) eller Sapinero (annu mindre) sa kanske vet personalen pa Gunnison Pioneer Museum mer om denna affar och Petersonfamiljen. Googla fram adressen och kontakta dom vetja! Jag lankar inte har men om du vill kan du skriva till mig sa ska jag skicka lankar till allt.

OK, Eivor plikter kallar. Men hor av dig om du vill ha mer hjalp eller stod i din forskning. Ar nyfiken pa vilken/vilka Peter Peterson du nosade fram.

Varma Passover och Paskhalsningar,

Susanna


  SVAR 2009-04-10 19:28

Hej Susanna.

Nej, den Peter Peterson har jag faktiskt inte observerat, MEN nu har jag gjort det.
Skall även leta upp dom gamla breven som Hilma* U.S . bror skrev. Inte till henne utan mellan sin hustru och sig.
År 1895 vet jag i vart fall att Peter och Hilma inte hade det så gott ställt. Han fick gå ner i priset på det timmret han skulle sälja.
Sapinero låter väldigt bekant
Hoppas jag hinner lite i morgon, Påskafton, mellan mina två yngsta barnbarn.
André och Natalie vill hela tiden kontrollera hönshuset för att se efter om det kommit några ägg, eller om hönorna lagt några på utsidan ladugården.
Kul värre med dessa småttingar.

Hälsar
Påskkärringen
Eivor
  SVAR 2009-04-10 22:32

Hej!

Sa bra! De dar breven kan sakert ge oss lite mer att ga pa! Allt som kan leda till mer information far du leta upp.

Och ha det sa kul med barnbarnen! Vi hors.

Susanna
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies