genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Svensson, Nils, Farstorp (Skåne), född 17832009-02-19 06:20

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=11911
2009-02-18 14:01 

Söker efter födelsedatum för Nils Svensson  ( enl vissa käller född 1783-07-08 i farstorp) men det finns ingen sådean Nils född i Farstorp eller Hörja , på den datumen enl kyrkoböckerna .
Nils  Var gift 2 ggr  först med Karna Olasdotter  f 1789 d 1818 sedan med Olu Andersdotter f 1795 d 1877.
Nils själv dog 1839-
Enl min forskning skulle Nils vara son till Ryttaren Sven Rosengren i Hörröds hus men finner där att En Sven är född 1784. så nu är jag lite fundersam är det samma Sven men att prästen skrivigt fel årtal någonstans som sedan följt med hela tiden. i Husförhör m.m...
Finns det någon som har några uppgifter , eller kan hjälpa mej i detta fall..
Tack för all information
  SVAR 2009-02-18 15:52

Hej Tommy!

Swän Rosengren fr  Hörreds Ryttaretorp gifte sig 1765 med Anna Torkelsdotter. De fick flera barn, Per och Per fodda 1767 och 1769, Tue 1775, Nils 1780 och 1784-05-31. Jag kollade bara ddss.nu just nu men ska kolla kyrkanteckningar med for sakerhets skull, ddss ar trots allt bara avskrivningar. far jagfraga hur du kommit fram till att det skulle vara Sven Rosengren som ar hans fader? Om den Nils som jag fann ar fodd 1784-05-31 sa overlevde han sakert ett tag, med det menar jag att Nils som foddes 1780 dog samma ar och sa fick nasta son fodd 1784 hans namn, vilket var "regel". Da fanns det ingen Nils emellan dessa tva.

Kan du tala om hur du pa snirkliga vagar kom fram till att det var din Nils och den Rosengren sa kanske vi kan ta reda pa vad som ar sant eller ej?

Kan ocksa saga att Anna ar slakt med mig genom moder Kirstina Wollemarsdotter, sa det ar klart att vi ska reda ut detta!

Mvh,
Susanna
  SVAR 2009-02-18 16:50

He Susanna
Jag har samma uppgifter gällande Vår Sven Rosengren .
Ingen Sven är född emellan 1780- 1784  för då skulle ju inte den sista Sven heta Sven som överlevt.
Vigesnotis om Min Sven: 
Den 24/10 1811 vigdes Nils Svensson Dräng och hemanstillträdare med Karna Olasdotter
Någon ålder står inte där , bara att deras ort då var Hörja.
Denna notis är den jag gått efter .
(Denna notis år  inlagd som rättelse)
( det finns en vigselnotis för Farstorp , med samma namn Nils svensson och Karna Olasdotter men då från 1804-06-17

Enl. Uppgifter i hf 1816-1822 är det den Nils Svensson som var Fjärdringsman och bodde i Hörja nr 1 Hörja sn.
Men han var 29 år  gammal 1804  enl. den 1775 .. , men på ett annat ställe står  hf i Hörja står att han var född 1783 .
I hf för Hörja 1794 ( Hörjas första hf har för Hörja nr 5  (andra gården) noterat Per Svensson 37, 57 år, Dräng Tufve svensson 75, 19 år, inh. Sven Persson (37, 57 år, som sedan strukits och ersatts med) 69, 25 år.  h Anna Torkelsdotter 49,
S.Nils 84 31/5 10 år.
( det troliga är att det är Sven Rosenqvist som står som Sven Persson och sedan strukits.

Har gått genom att alla födda i Farstorp, Hörja ,
Följand kom jag fram till:
Det finns bara ett barn som  heter Nils som är född i Fartsorp 1783 :
Nämligen Erik Nilsson och Toren Gunnarsdotters barn från Länekärr  född 19/7 1783.
Men efternamnet stämmer inte.
 
Sven Rosengren son  Nils föddes 31 maj 1783  döpt 6 juni 1784.
Detta är den enda Nils som  skulle kunna stämman in på min Nils och han är född i Farstorp.

mvh Tommy



  SVAR 2009-02-18 23:55

Susanna, se även Tommys tidigare fråga om Sven Rosengren som nu finns på sidan 2.

Rent allmänt så är det inget konstigt att födelsedatum inte stämmer exakt, det är snarare regel än undantag när man går från husförhörslängd till födelsebok. Men det försvårar förstås identifieringen.

  SVAR 2009-02-19 00:44

Hej Tommy, hej Anders,

Sidan 2? har inte kollat dar... ska gora det nar jag ar klar med detta.

OK, jag vill bara saga till Tommy att vi nog far klara ut vem som ar vem i sammanhanget forst.

Den Nils Svensson i Ottarp, som gifte sig med en Karna Olsdotter fodd i Piparp, Farstorp i Hastveda ar 1804 var fodd 1775. Han var 29 ar, Karna var 19. De lever sen kvar i Hastveda. Far barn. Karna dor tidigt, strax efter sista barnets fodelse 1819, av brostvark. Nils Svensson (som jag tror det ar han) avlider som 73 aring i Ottarp, Hastveda. Han var alltsa fodd 1775. Denna Karna Olsdotter var dotter till Ola Hansson, Piparp, Farstorp. Fodd 1785. Okant var Nils ar fodd men jag gissar pa Hastveda med tanke pa vissa dop vittnes namn.

Sa finns det da en annan Nils Svensson, i Horja, gift med en Karna Olsdotter f 1789 (tror jag det var, blev sa ivrig nar forumet kom igang igen. Men jag har sparat allt sa vi kan ga igenom alla noggrant). Den Karna avlider 1818. Han gifter sen om sig med en Olu, stammer. Och Nils avlider i Horja. Stammer.

Det ar alltsa inte samma familjer.

Sa min foljdfraga ar;

Vilka av dessa antar du ar dina slaktingar? Jag kommer inte langre med Rosengrens ursprung just nu men vi maste forst reda ut om det ar en attling till honom du soker eller en attling till Nils och Karna i Hastveda? Och hur har du kommit ner till dessa, fran vilket hall? Forlat alla nasvisa fragor men vi maste reda ut detta forst innan vi gar in mer pa Rosengrenen.

Varma halsningar,

Susanna

  SVAR 2009-02-19 01:24

Hej Susanna

Ja de blev lite fel i mittt förra inlägg , därför gick jag in och ändrade.
Den Nils svensson jag finner ska vara min  är den som är Cronolänsman och bor i Hörja , alltså gifter han sej 1811-10-24 med Karna Olasdotter,
Den Nils Svensson och Karna Olasdotter som bor i Hästveda är avskrivna.
Jag själv stammar kommer från Olu Andersdotter som Nils Gifte sej med sen.
Nils svensson är min mm mm f

tyvärr så glömde jag skriva e-mailen här i hastigheten  tidigare,. men om du mailar över din e mal adress så skickar jag över hela anan.
Min e-mail : tommy.thuvesson@ekeby.nu
Hälsningar
Tommy
  SVAR 2009-02-19 01:34

 Ja lite mycket blev det...mailar dig nu sa far vi ser hur vi kan tugga vidare!

Susanna

  SVAR 2009-02-19 06:20

Hej!
Nils dor i Horja 1839 den 25 maj i Horja, men begravs den 16 juni. 56 ar gammal och 17 dagar. Fragan ar hur gammal han egentligen var. Han begravdes inte pa en gang da man ville se vad han kunde ha dott av, det star kolik som dodsorsak, "han dog inom dygnet av svar sjukdom" , men da han varit begiven pa starka drycker och da hans son Pehr enligt uppgift (?) skulle ha overfallit honom 14 dagar innan detta sa begarde pastor obduktion pa den doda kroppen...

Sa vad kan vi fa ut av detta? Han verkar vara fodd den 8 maj 1783. Alt. den 31 maj? Beroende av hur de raknat?

Susanna
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies