genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Sand Nison Sandberg, Nils, Lomma, 18502005-09-13 19:45

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=1145
 

Enl. Husf. Östra Haga Göteborg A1:18 p 116 är Nils född i Lomma den 19 nov 1850. Han är enl samma husrf. f.d art. Är intresserad av att få veta vad hans föräldrar och ev syskon heter och när de är födda. Det finns en gammal föreställning inom släkten att anorna på denna gren kommer från Danmark inte helt otroligt men det skulle vara kul att få det bekräftat. Nils flyttade till Göteborg och gifte sig med Inger Johanna Johannesdotter 1878 6/10. De fick 6 pojkar och en flicka. Äldste sonen är min anfader i rakt nedstigande led.
  SVAR

Hittade en Nils, född u.ä. i Lomma den 19 november 1850. Modern var pigan Malena Persdotter från Hafboljung (numera Haboljung). Gudmor: Enkan Benkta Wind fr. Winstorps sjöhus. Faddrar: torpare Anders Persson och Jöns Larsson, Hafboljung.
  SVAR

Tack för ditt svar. Vet du möjligtvis något mer om pigan Malena Persdotter. När hon var född, var och när hon dog. Hennes föräldra osv. Är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få med denna gren då jag är bosatt i Bollebygd 4,5 mil utanför Göteborg.
  SVAR

Såvitt jag kan se i husförhörslängden så föddes hon i Lomma 28/3 1827. Hon flyttade till Mölleberga 1853, men det verkar inte som om hon hade sonen med sig. I Lomma födelsebok hittade jag en Malena, född 28/3 1827, men texten är så otydlig att det är svårt att läsa föräldrarnas namn. Eventuellt kan det vara Per Larsson och El?? Hansdotter, Habo (?). Hittar dem inte i husförhörslängden, men ibland är texten där så svag att det knappt går att läsa. I folkräkningen 1890 hittade jag denna Malena Persdotter, född 1827 i Lomma: Persdotter, Malena 1827 Mor (Barn), Jöns Peter 1859 Barn Persdotter, Malena Fattighjon f. 1827 i Lomma (Malmöhus län, Skåne) Ogift kvinna, mor i familjen Qv:12 Malte Malmö Karoli (Malmöhus län, Skåne) Födelseort i källan: Lomma Jöns Peter Sjöman f. 1859 i Malmö (Malmöhus län, Skåne) oä. s. Ogift man, barn i familjen Qv:12 Malte Malmö Karoli (Malmöhus län, Skåne) Födelseort i källan: Malmö Kollade i husförhörslängden för Malmö Caroli, Ö.F. 18, och hittade henne där, tillsammans med Nils och ytterligare två barn (däribland ovanstående Jöns Peter).

Bilden är från Genline



Klicka för en större bild

GID_1308.156.60500.jpg
  SVAR

Tusen tack för dessa uppgifter. Kan du hjälpa mig med en förklaring hur Nils fick alla sina efternamn när han var u.ä. Jag har inte fått riktigt klämm på hur barnen fick sina efternamn när de var u.ä. Har ett sådant fall på Orust i Bohuslän också.
  SVAR

Om han var "f.d. art.(illerist)" så kan han ju ha fått namnen som soldatnamn. Du får följa honom framåt i husförhörslängderna för att se när namnen dyker upp första gången.
  SVAR

Tack Carin. Men mitt bekymmer är att när jag hittar honom i Göteborg har han redan alla namnen. Men Sand stryks efter ett tag. Har du möjligtvis en uppgift på när han flyttade från Skåne. Jag hittar honom när han gifter sig 1878 i Göteborg. Tacksam för allt.
  SVAR

För att få veta när han flyttade från Skåne får man följa honom framåt i husförhörslängderna, och det hinner jag inte just nu. Får se om jag får tid senare. Annars finns det korttidsabonnemang på Genline, om du själv vill försöka. Se http://www.genline.se/prislista/ för uppgifter. Glömde förresten tala om att bilden ur husförhörslängden ovan är från tiden strax efter 1859, eftersom Malmö Caroli, Ö.F. 18 var adressen de bodde på när Jöns Peter föddes.
  SVAR

Jag är jätte tacksam för din hjälp och jag väntar gärna till du har tid. Jag har varit på "bibban" och letat i genline men hittade då inga uppgifter från Lomma osv. Men jag gör väl ett försök till utifrån dina uppgifter från Malmö.
  SVAR

Malena Persdotter var född den 28 mars 1827 i Lomma och skall ha avlidit i Malmö 1906, ogift. Föräldrarna var Per Larsson 19/2 1786 Uppåkra – 26/2 1843 Aspelyckehuset, Habo Ljung och Elna Hansdotter 10/6 1790 Lomma – 14/5 1862 Aspelyckehuset, Habo. Per var husman. Syskonen var: Bengta 1815-07; Hanna 1817 - ?; Kjersti 1821-1895 g m Måns Knutsson; Elna 1824-1905; Hans 1829-1908 och Ingar 1819-1871. Malena flyttade till Fjelie nr 13 1843, till Lomma 1847, till Mölleberga 1853. Det fanns ytterligare en Nils Sand på Habo Ljung. Han återfinns i ett faderskapsmål 1885. Pigan Christina Pålsdotter vid Lomma Handels- och Bagerie Aktiebolag begärde fattigstäd för sina tvillingar Johan Leonard och Karl Oskar födda 4/7 1885 i Brohus. Barnens far var Soldaten Nils Sand å Habo Ljung. Nils Sand erkände faderskapet och ville gifta sig med henne, men hans far soldaten per Sand på Habo Ljung sa nej och Nils var omyndig (född 11/2 1865 i Lomma). Nils blev senare tegelbruksarbetare och gifte sig med Benedicta Andersdotter och blev kvar på Habo Ljung. Christina gifte sig 1886 med Gustav Persson Lundgren f d husar, cementarbetare på Lomma 1 qv.
  SVAR

Tack Birgitta Jag kan konstatera att den Nils Sand Nilsson Sandberg född i Lomma 1850 är min anfader för han flyttade till Göteborg och gifte sig där 1878. Han arbetade som stuveriarbetarförman. och med sin hustru 6 söner och en dotter. Tack
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies