genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Johansson, Selma, Falkenberg, född 18872014-03-04 19:35

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=11495
2009-02-01 16:37 

Söker uppgifter om min mormor Selma Erlandsson, född Johansson, född 1887-05-13.Vet inte var hon  föddes  kaske runt Morup..... kanske med en ensamstående mor......Hon gifte sig med min morfar John Alfred  Erlandsson (född 1885-02-23) och de fick sitt första barn Erik Hilding Royal Erlandsson 1908-09-12 . De bodde i Falkenberg, Tröingeberg, där de tillsammans fick 10 barn . Min mamma Signe Maria Andrea föddes1913-12-22 i Falkenberg
 

Morfar hade en hustru innan mormor som han fick två barn med och jag undrar ochså vem hon var, för jag har inga som helst uppgifter på henne och har inte kunnat spåra henne .
Mvh Annicka Erlandsson

  SVAR 2009-02-01 16:48

Hej Annicka, kan detta vara rätt person (från Sv dödbok), även om vigseldatum inte stämmer helt ?
-----------------
18870513-4685
Erlandsson, Selma
Solhaga
311 00 Falkenberg
(Boendeadress 1 nov 1970)
Död 3/5 1976.
Kyrkobokförd (1976) i Raus, Helsingborgs kn (Malmöhus län, Skåne). Mantalsskriven (1976) på samma ort.
Född 13/5 1887 i Gunnarsjö (Hallands län, Västergötland).
Gift kvinna (6/9 1908).
--------------

// Ingvar

  SVAR 2009-02-01 17:26

Hej
Det är definitivt  min mormor, hon bodde sin sista tid hos en dotter i Helsingborg. Född i Gunnarsjö, bra!! Tack!
Mvh Annicka
  SVAR 2009-02-01 19:49

Hej Annica!



Jag kollade runt lite i Sveriges befolkning 1890 och 1900 ang. John Alfred Erlandsson (men i folkräkningarna står han som Johan Alfrid) och skall vara född i Älvsered. Jag vet inte om det kan vara ´din´ Johan Alfred. Jag kollade också i Sveriges dödbok på namnet Helga och fick upp en Helga Lucia, född 1906-12-13 och sen kollade jag i SVAR och fick fram följande Helga, född 1906-12-13 i Elfsereds annexförsamling i Kinds kontrakt, Göteborgs stift, Elfsborgs län (enligt scb-utdraget för 1906 års födelse- och dopbok) och föräldrarna står som John Afred Erlandsson, Skräddare, [....]. Född -85 2/2 och
h.h Maria Ottilia Jönsson (ev. Jonsson), ibm. Född -83 23/12.

Bifogar skärmdump.

Kanske något att kolla upp?



John Alfred Erlandsson från Sveriges dödbok 1947-2006.


18850202-4659

Erlandsson, John Alfred

Solhaga
311 00 Falkenberg
(Boendeadress 1 nov 1970)

Död 17/7 1977.

Kyrkobokförd (1974) i Falkenberg, Falkenbergs kn (Hallands län, Halland). Mantalsskriven (1974) på samma ort.

Född 2/2 1885 i Älvsered (Hallands län, Västergötland).

Änkling (13/5 1976).
--------------
Födelseförsamling i källan:
ÄLVSERED (Älvsborgs län)

Källor:
MTL 71 / RTB 77 / RTBd 77







Mvh,
Kina.

Klicka för en större bild

helgalucia.JPG
  SVAR 2009-02-01 20:23

Hej
Tack, det är min morfar John Alfred :) och det är rätt Helga Lucia., född på luciadagen!  Och nu har jag fått hennes mors namn, min syster hade en tanke att de kunde vara Maria och då stämde det!!
Tusen tack, då skall jag försöka leta vidare.

Jag har tagit ett abonnemang på Svar men tycker inte det är lätt att leta där. Jag måste lära mig mer och ta reda på mer vilka ställen som är bäst att söka på
Mvh Annicka
  SVAR 2009-02-01 21:29

Hej igen, Annicka!


Jag kollade lite till i SVAR och  det ser ut som jag hittat när Maria Ottilia dog.
Enligt scb-utdraget för 1906 års död- och begravningsbok för Älvsered, så dog hon 1906-12-28 i ´barnsängsfeber´. Hon står som ´hustru till skräddare John Alfred Erlandsson....´. Hon anges vara född den 22/12-1883.


Utdrag ur 1906 års lysnings- och vigselbok för Elfsereds annexförsamling i Kinds kontrakt, Göteborgs stift, Elfsborgs län så vigs John Alfred Erlandsson (skräddare), född 1885 2/2 och Maria Ottilia Jonsson, född 1883 22/12 den 26 oktober 1906.

Någon Elis verkar jag tyvärr inte hitta.


Kolla gärna upp de här uppgifterna
så jag inte råkat skriva något fel i hastigheten!


Mvh,
Kina.





  SVAR 2009-02-01 22:05

Hej igen
Det där med barnsängsfeber stämmer ochså, det har vi hört talas om. Kanske att det bara var Helga de hade och att Elis tillhörde barnaskaran med Selma.

Min syster har förresten hittat mormor Selma nu ( iSvar) och hon föddes  alltså i Gunnarsjö, Gudmundared, som oäkta dotter till Josefina Abrahamsdotter f 64-03-25, och de båda flyttade sen till Morup 89-11-12, så där mindes  min syster rätt .
Man kan ju ana att kanske torparen Abraham Johansson som Josefina var inhyst hos är far till Selma? Selma hade ju efternamnet Johansson.....  men är det en slump att Josefina hette Abrahamsson, hum?

Detta är verkligen roligt! Tack för din hjälp
Mvh Annicka
  SVAR 2014-03-04 19:35

Hej! Abraham är nog min farfars morfar hustru Carolina thoresdotter! Abraham f.1828-12-27 Carolina f.1839-10-08 Selmas morfar o mormor!men detta vet du nog redan. Hälsningar från Lena Albinsson
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies