genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Larsson / Björk, Olof, Köpenhamn, 18912009-01-24 20:08

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=11338
2009-01-21 21:44 

Hej Jag undrar om det finns någon som forskar i Danmark och som kanske har tillgång till något liknande Genline, fast i Danmark då. Min farfars bror Olof Larsson var född den 19/7 1871 i Tolånga. Han flyttar till Danmark och Köpenhamn 1891 där han ändrar sitt efternamn till Björk. Han börjar utbilda sig till skräddare. Han kommer sedan att ha ett eget skrädderi som enligt släktingar skulle ligga på Gotthardstreadet i Köpenhamn.
Jag har funnit honom på en dansk släktforsknings sida. Där stod det följande om adressen: Bopeal ,lokalitet: Köbenhavn. Amt, region: Köbenhavn og Fredriksberg. Lov af: 30/3 1906. Tilleag: A. Löbenr: 46. Jag är intresserad av allt som rör sig om Olof Larsson/Björk Mycket tacksam för svar eller andra tips. Det verkar en aning krångligare att forska i Danmark. Vänliga hälsningar Conny
  SVAR 2009-01-22 12:30

Hej Conny!

Danska Rigsarkivet är måna om oss släktforskare.

Klicka på www. med adressen arkivalieronline.dk, registrera dig, ladda ner Java-programmet och du kan söka i alla kyrkböckerna  -  HELT GRATIS!

Lycka till!

Nils-Åke Lundahl
  SVAR 2009-01-22 12:36

Det du har hittat är den databas som finns i Danmark över alla som har
fått dansk infödsrätt mellan 1776 och 1960. Alltså blivit danska
medborgare. I Danmark tilldeles medborgarskab fortfarande genom en lag
som antas i Folketinget. Hänvisningen är alltså till den dag denna lag
blev behandlat i Folketinget för din släktings del.

Du skriver det är svårare att slägtforska i Danmark, det förstår jag
inte riktigt. Du kan ju där enbart genom att registrera dig gratis på
Statens Arkiver få tillgång till kyrkböckerna i stort fram till 1927 (
den danska sekretesgräns på 80 år).

mvh Hans Peter Larsson

  SVAR 2009-01-24 14:11

Tack för era upplysningar om de Danska databasaerna. Jag lyckades tillsist komma in på Arkivaleronline, lösenordet var inte lätt att få in rätt med nollor som ser ut om boksataven o och skifta mellan stora bokstäver och till siffror när man bara ser punkter när man skriver sitt lösenord. Jag har en del frågor angående hur man söker i arkiven där. Det enda jag vet om min farfars bror var att han bodde i köpenhamn, samt en adress som förmodligen var där hans skrädderi låg. Hur söker jag om jag inte vet den exakta adressen.? Finns det någon form av register där han registrerades när han blev dansk medborgare? Det finns åtskilliga församlingar bara i köpenhamn.Vill gärna ha tips om var jag börjar att söka. Vänliga hälsningar från Conny
  SVAR 2009-01-24 15:12

Hej Conny

Om du talar om för oss adressen där din farfars bror hade sitt skrädderi, kan jag se i gamla kortböcker för Köpenhamn vilken församling och stadsdel det har legat i. Ofta var det ju så tidigare att man hade sin rörelse antingen i anknytning till bostaden eller inte så låmgt från. Man skulle ju kunna ta sig dit med spårvagn, apostlahästar eller på cykel. Beroende på vilket tid vi pratar om.

Så om du vet vart han hade sin butik är det en väldigt bra hjälp. Sedan skulle han troligen ha näringsbrev för att få driva skrädderi, det fick han på Köpenhamns Magistrat. Om de arkiver finns online vet jag inte då jag inte har haft behov av att söka i dem.

Så det finns många möjligheter att hitta den försvunna släkting.

mvh Hans Peter Larsson
  SVAR 2009-01-24 15:49

Hejsan Hans Peter!

Tack för att du vill hjälpa mig.
Min farfar hade flera syskon som jag under årens lopp har försökt leta upp. Två av dessa har jag funnit i USA varav  den enas barnbarn har kontakt med. Susanna Auerbach har varit jätte snäll att hjälpa mig med uppgifter om den den andra släktingen i USA. Så det är roligt att man har fått en sådan respons på detta sättet på Scangen.
Tillbaka till Olof Larsson / Björk. Jag vet tyvärr väldigt lite om honom, knappt något alls. Jag har hört från min faster för en del år sedan att namnet på gatan var Gotthardstreadet eller Gothers. Det började i alla fall med något liknande Om det sedan var där han bodde eller hade sin adress är osäkert, jag tror att det var där han hade sitt skrädderi. Han måste ju ha bott där en bra bit in på 1900 -talet . Vet du om det fanns någon typ av adresskalender, med tanke på skrädderiet så borde det väl finnas någon form av  registrering som du nände. Det är lite märkligt det gick relativt lätt att få lite uppgifter om dem i USA . Men Danmark som är så pass nära verkar svårare. Men det är som med allt annat, det gäller att veta var man ska söka. Men är som sagt tacksam för alla tips
  SVAR 2009-01-24 20:08

Hej igen Conny

Jag kom nyss på att du ju själva kan gå in på Folketällingerna och söka efter din släkting. INte alla, men en stor del ligger ute på nätet och de är enkla att blädra i. Nu när du vet gatans namn finns det ju en möjlighet att du hittar honom där. Du har både folketällingen 1906 och 1916 på Statens Arkiver Online. Du går in på Folketälling, väljer årgång, Köpenhamn och så väljer Gothersgade antingen jämna (lige) nummer eller Udda(ulige) nummer, sedan är det bara att blädra genom och läsa namnen. Det tar tid, javisst, men det gör all släktforskning.

mvh Hans Peter Larsson
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies