genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Olsson, Olof, Bulltofta, 18752009-12-06 21:50

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=11337
2009-01-21 17:19 

Arbetaren Olof Olsson  med hustru och barn flyttar år 1875 från Bunkeflo till Hyllie.
I utflyttningslängden för Bunkeflo 1875 står som en sista post: samt därjämte till Hyllie 12 män och 11 kvinnor. I Hyllies inflyttningslängd står sedan samma uppgift.
Är det någon som vet varför man gjorde så och om man kan hitta specificerade uppgifter på de flyttande och därmed undvika att behöva gå igenom hela husförhörslängden för Hyllie 1875.
  SVAR 2009-01-21 23:46

Får vi ett födelsedatum och en födelsesocken på Olof o/e hans barn ska man säkert kunna gå genvägen över folkräkning 1880  (via svar.ra.se) eller 1890 via samma leverantör eller via cD-skivan. Så återkom med uppgifter
  SVAR 2009-01-21 23:49

OK jag tar en chans och lägger in det jag fann i Hyllie, som kunde passa kanske.
(Folkräkning 1880, svar.ra.se   -betaltjänst)
Sökresultat

Register: Folkräkning 1880 (Malmöhus län)

Post 1 av 2
Tillbaka till träfflista - Ny sökning

Om personen
Namn: Olof Olsson
Hemförsamling: Hyllie annex
Hemort: Annetorp
Kontrakt: Oxie
Län: Malmöhus
Födelseår: 1850
Födelseförsamling: Bunkeflo Malmöhus län
Yrke: Kalkbrottsarbetare
Civilstånd: Gift (G)
Kön: Man
Famstkod: Far/man (F)
Familj nr: 1
Sida: 36
Rad: 43
Visa källa Visa källa

Lägg till en kommentar



Om hushållet

Personer i hushållet:
Fam. nr 1
Olof Olsson, f. 1850 i Bunkeflo Malmöhus län, Kalkbrottsarbetare
Benedita Kristina Jeppsdotter, f. 1850 i Malmö Malmöhus län
Nils, f. 1871 i Bunkeflo Malmöhus län
Karolina Mathilda, f. 1873 i Bunkeflo Malmöhus län
Johan Oscar, f. 1876 i Hyllie Malmöhus län
  SVAR 2009-01-22 17:08

Tack för svaren. Det första av dem kom i vanlig ordning i min inkorg medan det andra fortfarande inte kommit mig tillhanda den vägen. När jag gick in på Forum för att svara såg jag det andra svaret. Det har hänt ett par gånger tidigare och jag tycker inte att det är  tillfredsställande.
Jag har nu hittat familjen i 1890 års folkräkning. Då bodde man i Östra Förstaden 25 i Malmö S:t Pauli.
Om någon som har tillgång till 1900 års folkräkning ville kolla hur det då ser ut vore jag tacksam.
Jag tycker det är konstigt att man "buntade ihop" ett antal flyttande på det sätt som ovan beskrivits. Vad kan bakgrunden till detta vara?
  SVAR 2009-01-22 18:28

Det beror säkert på att Hyllie och Bunkeflo är annexförsamlingar, och alltså hade samma präst. Han tyckte nog att det var onödigt att notera flyttningarna inom sitt eget pastorat. Ofta noterades dessa inte alls i utflyttningslängden är min erfarenhet. Ingen flyttningsattest behövde skrivas om man flyttade inom pastoratets gränser.

Dina mailproblem har jag ingen förklaring på. Bägge Bos inlägg kom till epostlistan Scangen. Funderar om det möjligen kan vara därför att Bos inlägg kom så tätt efter varandra att din mailserver tolkade det som spam eller massutskick och därför blockerade det andra.
  SVAR 2009-01-22 18:38

Hej Sven-Olle!

Enligt Rosenberg, skulle Bulltofta tillhöra Västra Skräflinge, men där finns ingen Olof Olsson.
Jag har kollat Bunkeflo, där fanns ingen samt alla Malmös församlingar - här fanns en  ogift Olof Anton snickare född i St Petri, - en ogift Olof Anton Arbetare född i Caroli och en Olof plåtslagare född i Caroli och gift med Kristiane Larsen o deras dotter Bernhardina Thorsine.

Allt enligt SvBef1900.
Är det något, som passar?? Eller har du andra förslag, var man skall leta efter Bulltofta?

Ha det gott
Lotte
  SVAR 2009-01-23 16:43

Tack Lotte och Anders för svar. Tyvärr har jag inte fått något av dem via e-mail. Det är uppenbarligen något som inte fungerar som det ska. Ser också att jag inte fått mailet som handlar om Veberödsmannen. Har idag fått två Scangenmail, ett handlar om Hanna Carlsdotter och ett om Erik Pehrsson.
I själva sakfrågan kan naturligtvis föräldrarna ha avlidit mellan 1890 och 1900. Skulle Du Lotte vilja söka på hustrun Benedicta Christina Olsdotter, f. 14/1 1850 i Malmö eller något av barnen Axel f. 11/3 1881 i Hyllie eller Carl Wictor f. 18/3 1887 i Malmö S:t Petri. Det går kanske att den vägen få fram något om familjen i Sv.Bef. 1900.
  SVAR 2009-01-23 17:21

Olof Olsson 1850 Bunkeflo Benedikta Kristina  Jeppsson1850- Malmö karoli
Axel 1887-Hyllie
Carl Vilhelm 1887- Sankt Pauli
sveriges befolkning 1900
  SVAR 2009-01-23 17:32

Tack Ulla-Stina för svaret. Det kom direkt i inkorgen.
Du menar  väl 1881 som födelseår för Axel?
Jag tolkar det som att övriga barn då är "utflugna".

  SVAR 2009-01-23 18:53

1881helt rätt
vilket program använder ni forskare jag har Min Släkt vet inte vad som har hänt förut
skrev jag ut anfäder och kunde sända epost nu måste jag markera sen epost sen infoga under ligt
  SVAR 2009-12-06 21:50

Hello. I am in Brazil, and I am related to the Olof Olsson from Hyllie by way of his daughter Carolina Mathilda (she was the grandmother to my grandmother). 

I am trying to find current descendants of Carolina"s brothers, Axel, Nils, Johan and Carl Viktor. 

I visited Malmö last year to do some document research and found some interesting things (which I have scanned here and can provide for those who may be interested). But I didn"t find Carolina"s grave, which was besides Olof"s. It"s supposed to be in the old cemetery of Malmö, I think. But does anybody know if the cemetery usually purges graves of poor dead people?

If someone has info and wants to contact me, please do so at msoares@gmail.com. 

Best,

Marcelo.

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies