genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Bruun, Johanne Maries Anfäder, Köpenhamn Och Ålborg, Danmark, 2009-01-03 17:59

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=10952
2009-01-01 20:15 

Tack vare fantastisk hjälp av personer här, danska såväl som svenska, börjar jag kunna få en bättre bild av min mormors farmor Johanne Marie Bruun och hennes anfäder. Tack först och främst för all hjälp!

Jag har ännu en hel del frågetecken (vet inte vad det heter på dansk - jag menar ?):

Johanne Marie Bruun gifte sig 1868-09-24 med Julius August Hansen i Tårnby. Hon överlämnades av fadern styrmand Erik Christian Bruun som verkar ha varit bosatt i Lund (Sverige?) vid vigseln.

Johanne var född 1844-02-23 i Holmens sogn, Köpenhamn. Fadern var styrmand Erik Christian Bruun (född omkring 1815, troligen i Köpenhamn?), modern var Wilhelmine Larsen (född omkring 1819). Jag vet en del om Johannes och Julius fortsatta liv och har också ett foto.

Johanne hade flera syskon, de jag känner till är Nielsine Laura Bruun, döpt 1849-10-21 i Garnisons sogn, Köpenhamn och Camilla Juliane Bruun, född 1856-08-15 i Vor Frelsers sogn, Köpenhamn. Nielsine Laura gifte sig sedan med Fredrick Carl Petersen. Finns det flera barn? Finns det något register eller andra anteckningar om fadern styrmand Erik Christian Bruun?

Så till Erik Christian Bruun - han föddes omkring 1815, jag vet inte var han föddes men gissar på Köpenhamn? Jag känner till två syskon - Peter Bruun född 1811-06-24 i Köpenhamn och Anna Maria Bruun född 1818-03-17 i Köpenhamn. Anna Maria döptes i Trinitatis, Köpenhamn och var bosatt på Laksegade 197 (3. sal), Öster kvarter, Köpenhamn 1845. Hon var då ogift och anges som dotter till döde skipper Bruun, livnärde sig på handarbete. Erik Christian Bruuns föräldrar var skipper Peder Christian Pedersen Bruun (född 1776 i Ålborg) och Johanne Nielsen.

Så till Wilhelmine Larsen, fru till Erik Christian Bruun och mor till Johanne. Hon föddes omkring 1819, men var? Vilka var hennes föräldrar? Hon gifte sig med Erik Christian Bruun 1843-07-26 i Hof- og Slotskirken, Köpenhamn. Hennes adress innan vigseln var Enkedronningens Palais.

Erik Christian Bruuns far Peder Christian Pedersen Bruun var född 1776 i Ålborg. Jag har fått mycket god hjälp med information om honom härifrån, inte minst länken www.skippere.dk. Peders far var skipper Peder Bruun (född omkring 1734) och modern var Anne Nielsdatter. Jag har inte hittat Peder Pedersen Bruun i folketaellinger, kanske kan någon annan hitta honom?

Erik Christian Bruuns mor var Johanne Nielsen, om henne vet jag bara att hon gifte sig 1810-10-17 i Holmens sogn. Jag vet inte när hon var född, men hon kom från Nörresundby utanför Ålborg på Jylland. Eftersom jag inte hittat Peder Pedersen Bruun och hans hustru Johanne Nielsen i folketaellinger så vet jag ju inte något alls om hennes födelseår. Namnet är ju dessutom vanligt.

Jag känner till tre syskon till Peder Pedersen Bruun - Niels Christian Bruun (född ca 1775), Mariane Bruun (född 1780) och Andreas Bruun (född ca 1785). Alla barnen är döpta i Budolfi, Ålborg.

Peder Pedersen Bruuns far Peder Bruun står som skipper i folketaellinger för Ålborg. Han var född omkring 1734. Var var han född, vad hette föräldrarna? Jag har inte hittat honom på skippere.dk

Peder Pedersen Bruuns mor Anne Nielsdatter ska vara född omkring 1738. Jag vet inte var hon var född, men i FT 1787 för Aalborg står en bror till henne med i hushållet. Anders Nielsen ska vara född omkring 1732 och står som "mange aar sengelige". Föräldrar?

Jag har gjort mina frågor i fet stil, eftersom det blev mycket text... Hoppas att det är ok?

Stort tack på förhand!

Mvh Cissi





  SVAR 2009-01-03 17:25

Hej Cissi

Frågetecken (?) er spørgsmålstegn på danska.

Her har du Erik Christian Bruuns dåb.


IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Print

--------------------------------------------------------------------------------


ERICH CHRISTIAN BRUUN Pedigree
Male


--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening: 16 APR 1815 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Death:
Burial:


--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: PEDER PEDERSEN BRUUN Family
Mother: JOHANNE NIELSEN


--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.


--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C218519 1813 - 1821 0044463 Film NONE


Sheet:

mvh

Carsten Fischer

  SVAR 2009-01-03 17:34

Og dette kunne være Johanne Nielsens fødsel/dåb i Nørresundby.

Men selvfølgelig uden garanti.

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Print

--------------------------------------------------------------------------------


JOHANNE NIELSEN Pedigree
Female


--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 03 APR 1780

Christening: 06 APR 1780 Norresundby, Aalborg, Denmark

Death:
Burial:


--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: NIELS HANSEN Family
Mother: MAREN CHRISTENSDR


--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.


--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C208571 1688 - 1815 0043476 Film NONE

mvh

Carsten Fischer

  SVAR 2009-01-03 17:52

Wilhelmine Larsen er københavner af fødsel:

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Øster Kvarter, København Øster Kvarter, Baghuuset til Hummergaden, 1. sal, , FT-1845, C4625
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Erik Christian Bruun 30 Gift Styrmand København
Wilhelmine Larsen 25 Gift Hans Kone København
Johanne Marie Bruun 1 Ugift Deres Datter København

--------------------------------------------------------------------------------
mvh

Carsten Fischer
  SVAR 2009-01-03 17:59

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Print

--------------------------------------------------------------------------------


PEDER CHRISTAN PEDERSEN Pedigree
Male


--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening: 23 NOV 1776 Budolfi, Aalborg, Aalborg, Denmark

Death:
Burial:


--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: PEDER BRUUN Family
Mother: ANNE NIELSDR


--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.


--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C201263 1765 - 1814 0043072 Film NONE

mvh

Carsten Fischer
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies