genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Alm, Jöns Johan, Silvåkra / Kungsgården, född 18292008-12-27 14:02

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=10813
2008-12-26 21:13 

Jag söker Jöns Johan Jönsson Alm, osäker på vilka namn som är helt korrekta. Han var arrendator av Kungsgården från 1858 och var vad jag hittat första i släkten Alm till Ven (S:t Ibb). Jag har hittat en notering att han kom från Skivåkra, men mer vet jag inte. Vad hette hans föräldrar och varifår kommer namnet vore väldigt intressant att få veta.
  SVAR 2008-12-27 13:33

Hej Bertil !

Här har vi hans familj från folkräkningen 1900, jag skall söka vidare på hans föräldrar. MVH Birgitta

Namn: Jöns Jönsson Alm
Hemförsamling: Sankt Ibb Malmöhus län
Hemort: Kungsgården Uranienborg
Kontrakt: Rönneberga
Län: Malmöhus län
Födelseår: 1829
Födelseförsamling: Hällestad Malmöhus län
Yrke: Arrendator
Civilstånd: Gift (G)
Kön: Man
Famstkod: Far/man (F)
Familj nr: 1
Sida: 22
Rad: 5
Visa källa Kräver abonnemang


Om hushållet

Personer i hushållet:
Fam. nr 1

Jöns Jönsson Alm, f. 1829 i Hällestad Malmöhus län, Arrendator
Wilhelmina Fredrika Berg, f. 1831 i Stockholm
Fam. nr 2

Kristian Alexander Alm, f. 1871 i Sankt Ibb Malmöhus län, Inspektor
Mary Concordia Elisabeth Hector, f. 1870 i Sankt Ibb Malmöhus län
Urania, f. 1897 i Sankt Ibb Malmöhus län
Gösta, f. 1898 i Sankt Ibb Malmöhus län
Fam. nr 3

Alma Beata Persson, f. 1869 i Raus Malmöhus län, Piga 
  SVAR 2008-12-27 13:40

Här kommer vigselnotis

Vigda i S:t Ibbs församling
1772 - 1895
Datum 1864-11-06 Datum avser vigsel
ID-nr/Regler 115305/DDSS

Brudgummen
Namn Jöns Jönsson Alm
Titel herr forvaltare
Ort Uranienberg
Ålder/födelseår 1829
Civilstånd ogift
Sida i husförhörslängden 168
Bruden
Namn Wilhelmina Fredrika Berg
Titel demoiselle
Ort Uranienborg
Ålder/födelseår 1831
Civilstånd ogift
Sida i husförhörslängden 168

Ospecificerad ort
Övrigt
Fästeqvinnans fader Urfabrikör J F Berg, boende i Stockholm ej tillstädes, men aflemnades af honom skrifven, och af A. Wahlberg och Göran Påhlman bevittnad tillåtelse, så lydande: härmed gifver jag mitt bifall till min dotter Wilhelmina Fredrikas giftermål med Inspector Alm. Några lagliga hinder förefunnes för öfrigt icke.


Källhänvisning
Arkiv Sid-/årsnummer
S:t Ibbs kyrkoarkiv E:1 4 / 4
Förvarande institution
Landsarkivet i Lund
Läsproblem i förlaga Microfiche volym nr (ej obligatoriskt)
Nej
Källanmärkning
Volymen innehåller: Vigda 1861-1895.
Övrig information


--------------------------------------------------------------------------------
Registeranmärkning
Uppgifterna hämtade ur: S:t Ibb C:2 1772-1838, S:t Ibb C:4 1839-1861 samt S:t Ibb E:1 1861-1895.
  SVAR 2008-12-27 13:59

Tusen tack. Jag har hittat vigseluppgifterna i ddss.nu, vilket leder mig till att Wilhemina kommer från Stockholm.

Sedan vet jag ju nu att Jöns Jönsson Alm kommer ifrån Hällestad församling, vilket gör att jag vet var jag skall leta.

Tack för hjälpen och hittar du mer så meddela mig gäna det :-)

MVH/ Bertil Alm
  SVAR 2008-12-27 14:02

Hej igen !
Jag har tyvärr inte tillgång till födelseboken 1829 i Hällestad men någon annan kan kanske hjälpa till.
Jag har dock varit inne på husförhör St Ibb åren 1866-70 och konstaterat födelsedatum 1829-04-01 i Hällestad och hustruns födelse 1831-03-29 i Stockholm församling ej angiven. Hon kom inflyttandes från Stockholm 1864-07-01.

Hälsning Birgitta
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies