genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Genline eller Arkiv Digital?, , , 2008-12-19 15:10

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=10422
2008-11-29 16:31 

Hej,
vilket rekommenderas om man söker släkt både i Skåne och i Mellansverige, Arkiv Digital/Digiarkiv eller Genline?

mvh
Annica Cardell
  SVAR 2008-11-29 18:07

Jag föredrar Genline.

mvh calle blåholtz

  SVAR 2008-11-29 18:28

på vilket sätt är det bättre?

har för mig att jag hört att alternativet inte är heltäckande än?

eller är det smidigare att söka i?

frågar eftersom jag snart ska bestämma mig för ett abbonement och gärna vill ha det som är bäst. de är ju rätt kostbara.

hälsningar
annica
  SVAR 2008-11-29 22:51

AD är inte heltäckande än men de kommer raskt. Det mesta av Götaland och
Svealand verkar vara klart. De färgfotograferar vilket är en stor fördel där
böckerna är mögel- eller fuktskadade, eftersom allt blir svart där hos
Genline. AD verkar också vara något billigare. Genline har nu också mer än
fram till 1895, framåt 1920 på sina håll. Något mer lättläst där böckerna
har bra. Kanske också något mer lättnavigerat men det kan också bero på ännu
otillräcklig vana hos mig betr. AD.
Det är svårt att råda, dels för att smaken är olika men också för att de är
lite olika i dagsläget för olika områden. Så jag tycker du skall abonnera på
båda några månader i taget i tur och ordning och jämföra.
Hälsn
Ove

  SVAR 2008-11-29 22:53

Det finns väl plus och minus för båda. Arkiv Digital är överlägset bäst när det gäller läsbarhet. De har också en utbyggd service när det gäller annat som berör släktforskning (blan annat goda råd för den som är nybörjare)

Menar
Anders A
  SVAR 2008-11-30 10:18

tack Calle, Ove och Anders!

bra tips med provtid på båda för visst årsavgiften är verkligen olika. Jag har släktforskat i perioder (naturligtvis pga att man tidvis har mer tid), första gången satt jag mycket på Landsarkivet i Lund och minns de fantastiska stunderna när man satt med originalböcker på bordet. Andra gånger har jag suttit på bibliotek med trassliga gamla filmer och på Stadsarkivet med lösa micro fiche kort. Men nu har jag äntligen fått bredbandsuppkoppling och därför möjlighet att sitta hemma och forska när som helst. Det är ju fantastiskt att inte behöva passa öppettider.

hälsningar
Annica
  SVAR 2008-11-30 12:09

Och jag använder båda. Det behövs. Dessutom är SVAR bra.

  SVAR 2008-11-30 12:29

Ja, egentligen skulle man behöva ha abonnemang på alla tre!

Eftersom det skiljer ännu en hel del vad gäller geografisk täckning och vilka andra källor än kyrkböcker som finns så måste man tänka efter vad man behöver, och kolla upp om just mina områden och tidsperioder finns med. Det finns information om det på respektive hemsidor. Arkiv Digital har överlägsen bildkvalitet, en hel del andra intressanta källor än kyrkböcker, och är på god väg i södra Sverige. I Skåne finns fortfarande en del luckor, men ambitionen är tydligen att hela landet ska vara klart vad gäller de viktigaste kyrkböckerna före 2009 års utgång. Låter optimistiskt, men vi får hålla tummarna.

Programmen för att läsa källorna har lite olika funktionalitet, och är väl en smaksak och vanesak mest. Själv tycker jag Genline och AD Online är bra (AD förbättras löpande), medan SVARs system med DejaVu-bilder inte är speciellt användarvänligt.

Sedan kommer priset. Där kan man hålla utkik efter specialerbjudanden, för det brukar de alla locka med mer ofta än sällan!
  SVAR 2008-12-07 10:13

Tack Anders!

jag ska hålla utkik efter erbjudande. Det låter lockande att ha mer än ett men det är förstås en kostnadsfråga.

hälsningar
Annica
  SVAR 2008-12-12 10:29

Jag föredrar ännu så länge Genline, eftersom jag forskar i Skåne,  Halland, Västmanland, Kopparberg, Västernorrland och Norrbotten. SVAR kan man använda gratis på biblioteket. Både Genline och AD har varierande kvalitet på sina bilder. AD har passpolisens emigrantlistor och som sagt de kommer stort. Man kan även resa till Ramsele(SVAR) och forska på deras microkort. Hälsningar , Yrsa
  SVAR 2008-12-12 19:50

Hej,
Angående AD och passpolisen så har jag inte hittat dem men däremot har Genline bla Malmö Poliskammares Arkiv liggare över utvandrare.
Vad gäller handhavande föredrar jag, kanske dock av vana, Genline som verktyg. Ett problem i AD som jag har är att öppna samma bok flera gånger för att kunna följa ex v flytt mellan gårdar. Men det kan ju också bero på bristande övning. En av AD"s fördelar är flikarna som gör det lättare att överblicka,

Nils
  SVAR 2008-12-13 11:08

Tack Yrsa och Nils för era kommentarer,

jag sitter ju här och velar mellan Genline och AD. Jag har provat Ad ett dygn tidigare i höst och måste säga att jag var imponerad av bildkvaliten. Genline har jag använt på biblioteket flera gånger i somras. Vad som slog mig då var ju just att det var väldigt mörka sidor ibland och då och då svårläst pga  detta. Tyckte nog också att det var lättare att zooma in och ut på sidorna i  AD. Jag tror nog att jag följer Anders råd och börjar med en månad på prov i AD så får jag se. Kanske slutar även jag med att sitta med båda. Det är ju en fantastiskt fördel att kunna sitta hemma vid sin egen dator (är just nu lite bunden eftersom det ligger en söt valp här på golvet).

Annica Cardell
  SVAR 2008-12-19 11:47

Nu kom ett specialerbjudande på Arkiv Digital

*Specialerbjudande på årsabonnemang*
Vi firar detta genom att erbjuda våra nya och gamla kunder ett
helårsabonnemang på AD OnLine för specialpriset 995 kr(ordinarie pris 1
195 kr). Erbjudandet gäller från och med den 19 december 2008 till och
med den 11 januari 2009 och vänder sig endast till privatkunder.
Erbjudandet kan ej kombineras med andra rabatterbjudanden.

*Hur gör jag för att beställa abonnemanget?*
Om du inte är kund sedan tidigare behöver du först registrera dig:
http://www.arkivdigital.se/users/k_register
När du har gjort det följer du instruktionerna nedan!

Om du redan är kund loggar du in på vår hemsida:
http://www.arkivdigital.se och beställer abonnemanget genom att
lägga "AD OnLine - Helår (specialerbjudande) 995 kr!" i varukorgen och
därefter går till kassan och följer instruktionerna.

  SVAR 2008-12-19 13:06

Något sådant erbjudande kan jag inte finna på deras hemsida.
  SVAR 2008-12-19 13:50

Det står under "De 5 senaste nyheterna" på hemsidans förstasida. Klicka på länken "Julerbjudande - årsabonnemang för 995:-".
  SVAR 2008-12-19 13:59

Såg att vi missat att lägga in det på hemsidan när mailet från Scangen kom och då lade jag in det. Så både Bo och Carin har rätt.

En riktigt God Jul önskas till alla Scangenare.
Niklas Hertzman
Arkiv Digital
  SVAR 2008-12-19 15:10

Hej,

jo jag fick ett mail idag från AD, har löst en månad för att prova för ca 1 vecka sedan. så det blir ju perfekt att lösa ett år sedan!
Har suttit klistrad vid datorn nu några dagar, hittar man en grej så får man en ny tråd på köpet. Kul!

hälsningar
Annica
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies