genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Bergsten, , Helsingborg, 18572005-08-30 21:57

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=977
 

Hej jag söker en familj BERSTEN som flyttade till Helsingborg från Gråmanstorp-kristianstad län 1857. Mor Ingrid Esolim LUNDKRANTS barn Andreas Magnus född 1851 Carl Rudolf född 1853 Alexander Wilhelm född 1855. VAR hamnade dessa personer i HBG??? FLyttade de därifrån sedan. När dog de??? mvh Mia Nilsson
  SVAR

Här är flyttattesten. Kan dock inte se att det står något om vart i Helsingborg de flyttade.

Bilden är från Genline



Klicka för en större bild

GID_1251.68.27300.jpg
  SVAR

Tittade också i folkräkningen 1890 och hittade Carl Rudolf och Alexander Vilhelm. Handelsresande Carl Rudolf (Leonhard) Bergsten bodde med sin hustru Hilda Josefina Petersson (född i Norrköpings Hedvig 1860) i kvarteret Monitor 1, 2, Helsingborgs stadsförsamling. Handlande Alexander Vilh. Bergsten bodde ensam (ogift) i Blasieholmen N:o 31, Jakob och Johannes rote 7, Stockholms stad. De andra har jag inte hittat. Sökte i Skånes Demografiska Databas dödböcker på http://www.ddss.nu, men hittade ingen anteckning om att modern eller Andreas Magnus avlidit i Helsingborg, så de kan ju ha flyttat därifrån.
  SVAR

Carin, Anteckningen längst ner (No271) anger väl var de flyttar in?
  SVAR

Eller det är kanske nummer i inflyttningslängden? (No271 Fb, Fb=Flyttbok?)
  SVAR

Hej TACK för infon. HAr du MER tar jag tacksamt EMOT DET OCKSÅ Mia
  SVAR

Anders, du har så rätt så. Det var jag som inte läste ordentligt. Hittade dem i husförhörslängden på 12te Roten, No. 271.

Bilden är från Genline



Klicka för en större bild

GID_1250.81.25400a.jpg
  SVAR

Tydligen flyttade de till Tåssjö redan året efter.

Bilden är från Genline



Klicka för en större bild

GID_1250.81.25400.jpg
  SVAR

Hej carin Vet du när modern gifte sig med Netzler??? Jag VET att de bodde i hbg senare. Är intresserad av ALLT du vet om familjen,speciellt bröderna TACK Mia
  SVAR

Mia, nu hänger jag inte riktigt med. Vilken Netzler gifte modern sig med? Hette inte maken Bergsten? Känner inte alls till den här familjen, och har inte själv någon anknytning till den. Uppgifterna ovan har jag letat upp i kyrkböckerna.
  SVAR

När jag kollade inflyttningslängd för Tåssjö 1858 så hittade jag ingen "änkefru Bergsten" bland de inflyttade. Däremot hittade jag "Insp. Netzler med hustru och barn" som flyttade från Helsingborg till Ramnekulla (?) den 23/11 1858. Kollade därför vigselboken för Helsingborgs stadsförsamling på DDSS, och hittade vigseln mellan inspektor herr Ernst Carl Netzler och enkefru Ingeborg Esoline Bergsten 1858-07-19.
  SVAR

Hej! Bergsten dog i mars 1857 och änkan gifte om sig året därpå med C E Netzler, vars bror var stadsläkare och en inflytelserik man i staden. Sedan började familjen flytta runt i nordvästra Skåne innan de slog sig ner i Kvidinge 1872. Modern dog 1877. Sonen Alexander Wilhelm hade redan bott i Helsingborg i några år, gått i läroverket där innan han fick tjänst som lärling vid apoteket i Höganäs 1871 och i Helsingborg 1872. Efter moderns död övergav han apotekarbanan, flyttade till Stockholm och blev handelsresande i manufaktur och korta varor. Senare blev han grosshandlare, mycket förmögen. Han bodde på Waldemarsudde och köpte även en stor gård i Jämtland. Allt donerade han, dog 1937, till Skogs- och Lantbruksakademien och värdet uppgår idag till över 100 milj kr. Han föddes i Gråmanstorp 1855 och eftersom det i år är 150 år sedan sammanställer en historiker Nils Edling en minnesskrift för Skogs- och Lantbruksakademiens räkning. Denne kontaktade mig eftersom familjen bott på vår gård i Ankarlöv, Klippan. Hälsn Hjördis Nilsson, Klippan
  SVAR

1857 bodde J.P. Bergsten med sin familj i Vedby, Kristianstad län, dit de flyttat 1856 från Åby No. 1, Gråmanstorp. I flyttbeviset stod att hustrun 1857 var mantalsskriven på Åby No. 2, men där hittade jag inte henne. Enligt Vedby dödbok så avled "Landtbrukare, Inspektoren J. P Bergsten" på Ankarlöf No. 1 den 25 juni 1857 och han begravdes den 1 juli. Han föddes i Ö. Ljungby 30/9 1804 enligt husförhörslängden (Vedby 1856-1863). Enligt Ö. Ljungby födelsebok hette han Jöns Peter och var son till Andreas Bergsten och Kjerstin (Kjerstena?), Östra Ljungby. 1850 kom han till Kristianstad från Björnekulla och 1851 kom hustrun till Kristianstad från Brönnesta.
  SVAR

Hej Hjördis Jag har fått en förfrågan om BERGSTEN till stadsarkivet i HBg från Nils Edling. Vet du MER om bröderna födda 1851 och 1853??? mvh Mia Nilsson
  SVAR

Nej, de har jag inte alls följt. Mvh Hjördis Nilsson
  SVAR

Hej VILKEN gård flyttar familjen till i Kvidinge 1872? Dör modern där??? När bodde de på Ankarlöv i Klippan??? mvh Mia
  SVAR

Hej Mia! Inspektor J P Bergsten står som ägare till Ankarlöv nr 1 mellan 1856 och 1857. Bergstens änka bor tillsammans med sin nye man C E Netzler och barn på Ankarlöv nr 3 (vår gård) mellan 1868 och 1872. Mvh Hjördis Nilsson, Klippan
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies